بازار محصولات کشاورزی در محاصره دلالان

متاسفانه برای حذف دلالان در صنعت کشاورزی کار خاصی انجام نشده و این در حالی است که برای حذف دلالان در صنعت کشاورزی بهترین راهکارها ایجاد بازارچه های عرضه مستقیم برای فروش محصولات کشاورزی است

طی روزهای اخیر چالش مرکبات در شمال کشور و افت شدید قیمت محصولات سردرختی در این منطقه باعث ورود شدید و غیرمنصفانه دلالان به حوزه خرید این محصولات شده است. باغداران شمالی در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان این که سرمایه شدید در استان های شمالی باعث یخ زدگی و تلخی بخشی از محصول مرکبات شده می گویند این مسأله باعث شده حتی آن بخش از محصول که سالم است با افت قیمت روبرو شود. به عقیده آنها سرما در منطقه شمال اگرچه بر کیفیت محصولات این بخش اثر گذاشته اما اثر اصلی بار روانی است که دلالان به محصولات وارد کرده اند.

کشاورزان می گویند دلالان با ورود به بازار به بهانه یخ زدگی و خرابی محصولات قیمت ها را تا نصف و حتی یک سوم کاهش داده اند و این مسأله به زیان بیشتر کشاورزان و باغداران شمالی منجر شده است. در این بین عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با بیان اینکه بازارچه های عرضه مستقیم راهکاری برای حذف دلالان در صنعت کشاورزی به شمارمی آید،گفت: اتحادیه ها با تعیین نرخ واحد در کالاهای غذایی و کشاورزی از ایجاد بازار اشفته جلوگیری کنند.

علاء الدین خادم درباره ثبات نرخ محصولات کشاورزی و کالاهای غذایی در بازارهای مصرفی کشور، گفت: جلوگیری از ایجاد بازار آشفته و ایجاد نرخ واحد در کالاهای غذایی و محصولات کشاورزی موجب می شود که بازار دچار تلاطم نرخ نشود و محصولات نیز با تعیین نرخ های کارشناسی شده در  اختیار مصرف کننده قرار بگیرند.

نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اتحادیه و صنف های مختلف اقتصادی باید با نظارت بر نرخ گذاری، محصولات را با نرخ کارشناسی شده البته واحد روانه بازار کنند، ادامه داد: نباید اجازه داد بازار میوه آشفته شود تا علاوه بر تولید کننده مصرف کننده نیز از شرایط بازار رضایت داشته باشد.

وی یادآور شد: متاسفانه برای حذف دلالان در صنعت کشاورزی کار خاصی انجام نشده و این در حالی است که برای حذف دلالان در صنعت کشاورزی بهترین راهکارها ایجاد بازارچه های عرضه مستقیم برای فروش محصولات کشاورزی است، تا  فاصله نرخ  تولید در  مزرعه تا فروش در بازار مصرفی  در شرایطی تعیین شود که  علاوه بر مصرف کننده ،کشاورز نیز  از  تبادلات تجاری  رضایت داشته باشد.

در این رابطه یکی دیگر از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نباید اجازه داد بازار میوه  در کشور آشفته شود، گفت: اتحادیه ها  با تعیین  نرخ واحد و  با  درج  برچسب،  تنظیم بازار  میوه  را  در  کشور کنترل کنند.
اکبری با بیان اینکه تشکل ها مردمی و اتحادیه ها بر نرخ کالاهای غذایی و کشاورزی در مناسبت ها نظارت کنند، گفت: سازمان تعزیزات تنها می تواند به طریق نمونه گیری با گرانی کالا مبارزه کند.
علی اکبری درباره وضعیت تشکل های مردمی در نرخ گذاری  محصولات کشاورزی و غذایی ، گفت:تشکل های  مردمی با توجه به ساختاری دارند می توانند در قیمت گذاری و افزایش کیفیت کالا ها نقشی منحصر به فردی ایفا کنند. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ،تصریح کرد: صنف ها ، اتحادیه ها و تشکل های مردمی با نرخ گذاری و جلوگیری از گران فروشی به نحوی نرخ کالاهای غذایی در مناسبت ها تعیینکند تا تمام طبقات جامعه بتواند محصول را  بویژه  در این  ایام  با نرخ  مناسب خریداری کنند.

وی ادامه داد:سازمان تعزیزات تنها می تواند به طریق نمونه گیری با گرانی کالا مبارزه کند و این در حالی است که  تشکل های مردمی می تواند با یک برنامه ریزی منسجم بر نرخ کالا  نظارت کند.  اکبری  افزود: شهروندان به عنوان تشکل های مردمی  با اطلاع رسانی گران  فروشی ها مراجع ذی ربط را در جریان بگذارند تا بتوان وضعیت بازار را در شرایط بهینه اقتصادی  نگه داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه تشکل ها و اتحادیه ها بر نرخ کالاهای غذایی در مناسبت ها نظارت کنند، گفت: تشکل های مردمی با نظارت دقیق بر نرخ گذاری در مناسبت ها همچون ایام عید و شب یلدا از گران فروشی جلوگیری کنند.

 

 

کد خبر 15105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =