عملکرد بخش خصوصی ضعیف است

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با انتقاد از سکوت بخش خصوصی در اجرای سیاست‌های دولت گذشته، گفت: پارلمان بخش خصوصی حضور مقتدری در تصمیم‌گیری‌ها ندارد

به گزارش اگزیم نیوز، محمد شریعتمداری با حضور در بیست و یکمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به اینکه اگر ساز و کار مناسبی برای پارلمان بخش خصوصی نداشته باشیم، برای پیگیری مشکلات با چالش مواجه هستیم، گفت: متأسفانه ساز و کاری برای پیگیری مطالبات بخش خصوصی در اتاق بازرگانی پیش‌بینی نشده است.

وی با اشاره به نقش علی‌نقی خاموشی در پیگیری مطالبات بخش خصوصی در سال‌های گذشته گفت: در آن زمان اتاق بازرگانی عملکرد بسیار بهتری داشت و خاموشی، مردانه از منافع این بخش دفاع می‌کرد.

شریعتمداری با بیان اینکه دولت هشتم با وجود اینکه با شعار «اصلاح سیاسی» آمده بود و برنامه‌ای در خصوص اصلاح اقتصادی نداشت، اتفاقات بسیار خوبی افتاد، گفت: در حوزه اقتصاد در دولت هشتم تصمیمات نسبتاً معقولی گرفته شد، شاید به این دلیل بود که به عواقب تصمیمات گرفته شده، توجه می‌شد و فرصت بیشتری را در اختیار بخش خصوصی می‌گذاشتند اما در حال حاضر فشار بخش خصوصی به دولت کمتر شده است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در آن زمان بخش خصوصی فشار زیادی را به دولت می‌کرد، اظهار داشت: اما در حال حاضر پارلمان بخش خصوصی فشار کمتری را به دولت در بخش تصمیم‌گیری‌ها می‌آورد در حالی که شما باید سؤال‌کننده باشید و از دولت پاسخ بخواهید.

شریعتمداری با تأکید بر اینکه بنده به عنوان یک نفر نمی‌توانم تحولی را ایجاد کنم، گفت: درست است و من هم از ساز و کار دولت راضی نیستم و فکر می‌کنم حتی رئیس‌جمهور هم راضی نباشد، اما این را بدانید که ایران با سه قوا اداره می‌شود و متأسفانه این موضوع فراموش شده است.

وی با اعلام اینکه کشور را با مشارکت یکدیگر اداره می‌کنیم، افزود: متأسفانه ما حتی یک تصمیم را بدون کنترل و نظارت سایر قوا نمی‌توانیم اتخاذ کنیم و دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور حضور مستمری در جلسات ما دارند. البته این حضور آنها قانونی است اما می‌خواهم بگویم که دولت با مشارکت سایر قوا اداره می‌شود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با انتقاد از اینکه قبل از وقوع یک تخلف، اعلام می‌کنند که در صورت وقوع آن، چه عواقبی در انتظار دولت است، گفت: ظاهراً به پیشگیری قبل از عمل اعتقاد دارند در صورتی که وقتی جرمی اتفاق می‌افتد، باید با آن برخورد کنند و این باعث شده که همه امور کشور قفل شود.

شریعتمداری با تأکید بر اینکه مسئولیت اجتماعی فراتر از این حدودی است که اتاق بازرگانی به آن می‌پردازد و شما بسیار بالاتر می‌توانید به حل مشکلات کشور کمک کنید، گفت: ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه در اختیار یکی از قرارگاه‌های سازندگی کشور قرار دارد، وقتی این را شنیدم، این سؤال برایم پیش آمد که آیا بخش خصوصی ما زنده است؟ چرا شما این پروژه ها را اجرا نمی کنید چرا با یکدیگر تجمیع نمی شوید و یک شرکت بزرگ را ایجاد نمی‌کنید.

وی با طرح این پرسش که اگر کار در داخل و با دولت دشوار است، چرا در کشورهای خارجی وارد سرمایه‌گذاری نمی‌شوید؟ افزود: بنده به شدت با نحوه تصمیم‌گیری در دولت مخالف هستم و اینکه یک مصوبه از کمیسیون‌های مختلف عبور می‌کند را سبک و سیاقی بسیار قدیمی و عجیب و قریب می‌دانم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه نباید بخش خصوصی فقط به بنگاه خود توجه کند و در اتاق‌های منفرد، اطلاعات را نزد خود نگه دارد، گفت: مگر می‌شود یکطرفه چنین مشکلاتی را در کشور حل کرد؟ باید تحرک اتفاق بیفتد. ارتباط شما با خارجی‌ها، ممنوعیتی در کشور ندارد شاید سخت باشد اما شدنی است.

شریعتمداری ادامه داد: اینکه سطح کشور را در همین حدود نگه داریم، ظلم به کشور است. ما باید بسیاری از قله‌های بزرگ را فتح کنیم.

وی با انتقاد از اینکه بخش خصوصی طوری عمل می‌کند که هر کسی بنگاه خودش را دارد، اظهار داشت: هر کدام از شما بنگاه خود را به خوبی اداره می‌کنید اما برای تشکیل یک بنگاه بزرگ باید هم‌اندیشی کنیم. حتی می‌توانید تأسیساتی را خارج از مرزهای ایران داشته باشید اما برای ایران کار کنید.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه انتظارات به جایی از دولت نداریم و دولت نمی‌تواند تن به این خواسته‌ها بدهد، گفت: امیدوارم برای نجات اقتصاد ایران کار کنید، زیرا دولت به تنهایی توان انجام همه این کارها را ندارد. همچنین در بخش بهره‌وری، بخش خصوصی باید پیشگام باشد؛ زیرا نرخ بهره‌وری در دولت فاجعه است و در بخش خصوصی هم خوب نیست.

شریعتمداری با انتقاد از شیوه خصوصی‌سازی در گذشته اظهار داشت: وقتی می خواهیم راجع به پتروشیمی در دولت حرف بزنیم باید با وزیر رفاه صحبت کنیم و در سایر بخش‌ها باید سراغ یک وزیر دولتی برویم؛ این خصوصی‌سازی نیست و من نمی‌دانم در آن روزها که دولت این عملکرد را داشت، بخش خصوصی کجا بود؟

وی با انتقاد از سهم ایدرو در شرکت‌های خودروسازی گفت: اولین راه این است که شماها در عرصه حضور داشته باشید و فقط به بنگاه خود نچسبید. در حال حاضر حضور بخش خصوصی مقتدر نیست و با کمال تأسف نسبت به گذشته اصول جدی داشته است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با انتقاد از اینکه در دولت گذشته دولت به افزایش سهم خود در عرصه صنعت و تجارت پرداخته بود، گفت: شما باید اجازه نمی‌دانید که چنین اتفاق‌هایی بیفتد. در دولت هشتم ما تلاش زیادی کردیم که نظام تعرفه را اصلاح کنیم و محدودیت‌ها را برداشتیم اما دوباره در دولت گذشته تعرفه‌ها و عوارض بازگشت و شما بخش خصوصی نباید اجازه چنین کاری را می‌دادید.

شریعتمداری با تأکید بر اینکه بخش خصوصی باید در حوزه صنعت هم وارد شود و از تولید داخل حمایت کند، اظهار داشت: برخی از واحدهای تولیدی نیاز به حمایت بیشتری دارند و حتی نسبت به افزایش تعرفه‌ها وزیر اقتصاد هم اعتراض کرد اما نیاز است که بخش خصوصی با جدیت بیشتری وارد شود.

وی با تأکید بر اینکه دریافت مالیات از مؤدیان جدید اشکالی ندارد، افزود: اما به مؤدیان قدیمی بیش از حد فشار آوردن در شرایط کنونی مورد تائید دولت نیست.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در پاسخ به انتقاد رئیس اتاق بازرگانی تهران در خصوص تعیین دستوری نرخ ارز گفت: دولت نرخ ارز را ۳۳۰۰ تومان در بودجه معیار کرده است تا در فروش نفت اعمال کند. البته قبول داریم که برای تک نرخی کردن ارز باید این رویه تغییر کند.

شریعتمداری ادامه داد: بنابراین بخش خصوصی اگر اعتراضی به این نرخ دارد باید به مجلس برود و نظرات خود را در جریان تصویب بودجه، به نمایندگان ارائه کند.

وی در خصوص انتقاد خوانساری از رویه دولت برای مداخله در صدور کارت بازرگانی گفت: من با این موضوع مخالف هستم که صدور کارت بازرگانی از بخش خصوصی گرفته شود و این انتقاد را وارد می‌دانم البته نقص‌هایی در صدور کارت بازرگانی بوده اما دولت هم منزه از این اشتباهات نیست.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: باید راه‌حل مناسب دیگری اندیشیده شود، در حوزه مالیات و تأمین اجتماعی معتقدم باید تحولاتی ایجاد شود. همچنین در حوزه تغییر ارز مبادله‌ای به آزاد هم باید عاقلانه قدم برداریم.

کد خبر 15106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =