امضای تفاهم نامه بین دو اگزیم بانک مهم آسیا

امضای تفاهم نامه بین بانک توسعه صادرات ایران و اگزیم بانک اندونزی مسیر جدیدی را در مسیر روابط اقتصادی دو کشور در بخش صادرات غیرنفتی و روابط بانکی خواهد گشود

امضاء 10 سند همکاری در همایش اقتصادی ایران و اندونزی که با حضور برخی از تصمیم سازان برجسته اقتصادی کشور همچون اعضاء اتاق های بازرگانی ایران و اندونزی ، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ، مدیرعامل بورس کالای ایران و تنی چند از مدیران بخش های اقتصادی صورت گرفت را می توان یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی به شمار آورد که تأثیر مطلوبی بر روند تجاری دو کشور بر جای می گذارد. امضاء یادداشت تفاهم بین بانک توسعه صادرات و اگزیم بانک اندونزی را می توان گامی بزرگ در جهت ارتقاء روابط بانکی دو کشور به شمار آورد که دورنمای ارتباطات بانکی دو کشور  را از بستر بانک توسعه صادرات بهبود می بخشد.

در ابتدا این نشست غلامحسین شافعی دبیرکل اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران ضمن تقدیر و تشکر از برگزاری این نشست در کنار خوش آمد گویی به هیأت اندونزیایی ایران را وطن دوم این هیأت نامید و گفت: با توجه به روابط فرهنگی و سابقه تجاری ایران و اندونزی می توانیم شرکای تجاری دائمی برای یکدیگر باشیم همچنین دست یابی به حجم تجاری 2 میلیارد دلاری هدف گذاری شده بین دو کشور دور از در دسترس نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: شرایط سیاسی و مسائل استراتژیک بین ایران و اندونزی چهره ای در هم تنیده داشته و هم سویی های سیاسی بین دو کشور زمینه مساعدی را برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری دو کشور فراهم آورده است. برخی از اندیشمندان برجسته اقتصادی در جهان ، قرن حاضر را دوران آسیا نامیده اند و منافع مشترک متقابل همچنین عضویت اندونزی در گروه D8 در کنار حضور توأمان ایران و اندونزی در جنبش عدم تعهد جایگاه اندونزی را در محاسبات اقتصادی ایران برجسته ساخته است.

از سوی دیگر نگاه به شرق آسیا در اصول کلی سیاست های اقتصادی ایران وجود داشته که در این چارچوب ، اندونزی می تواند دروازه ورود ایران به اتحادیه های اقتصادی شرق آسیا همچون آ س آن تلقی شده که جایگاه این کشور به عنوان بزرگ ترین اقتصاد جهان اسلام ، اهمییت بیشتری برای اندونزی به همراه داشته و دارد. این در حالی است که رشد تولید ناخالص داخلی بالای 5 درصد این کشور می تواند ایران و اندونزی را به عنوان دو کشور مکمل یکدیگر در اقتصاد جهانی ترسیم کند که منافع متقابل بسیاری را در بر خواهد داشت.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران در ادامه افزود رشد اقتصادی بالای اندونزی نیاز این کشور به ذخایر انرژی را نشان می دهد که در این خصوص ایران با دارا بودن بیشترین ذخایر حامل های انرژی همچون نفت و گاز ، امن ترین و مطمئن ترین تأمین کننده انرژی برای اندونزی خواهد زد. از سوی دیگر موقعیت جغرافیایی ایران ، این پتانسیل را در بر دارد که تبدیل به مطمئن ترین ، بهترین و سریع ترین مسیر نقل و انتقالات تجاری با آسیای مرکزی و حتی افغانستان  شود. رخدادی که هم اکنون زیرساخت های مورد نیاز آن وجود دارد.

وی در ادامه افزود: هم اکنون مبادلات غیرنفتی ایران و اندونزی رقمی نزدیک به 300 میلیون دلار است که افزایش این رقم تا 2 میلیارد دلار هدفگذاری شده است هرچند که برای دست یابی به این رقم به مرتفع شدن مشکلات بانکی ، برقراری نظام تعرفه های ترجیحی و رفع مشکلات اداری مورد نیاز خواهد بود. غلامحسین شافعی در ادامه افزود: در سفر هیأت تجاری اندونزی به همراه رئیس جمهور این کشور ، بررسی برقراری نظام تعرفه های ترجیحی بین دو کشور در دستور کار قرار داشته که تلاش داریم این رویکرد در اسرع وقت به توافقی دو جانبه برسد.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران در پایان صحبت های خود عنوان داشت: یکی از مشکلات موجود در زمینه صادرات محصولات کشاورزی همچون خرما ، طولانی بودن فرآیندهای اداری و کسب مجوزهای بهداشتی از سوی دولت این کشور است که امیدواریم این مشکل در اسرع وقت مرتفع شود.

در ادامه این نشست آقای رسان رسلانی ریاست اتاق بازرگانی و صنایع اندونزی ضمن تشکر از برگزاری این جلسه بر تقویت روابط تجاری دو کشور تأکید کرد و گفت: روابط اقتصادی و تجاری ایران و اندونزی منافعی دو طرفه را برای هر دو کشور به همراه دارد و همچنین همسویی های سیاسی دو کشور ، می تواند آینده اقتصادی روشنی را برای دو کشور به همراه داشته باشد. وی در ادامه افزود: ایران و اندونزی ، هر دو رشد اقتصادی بالایی  را تجربه می کنند که این ویژگی به ارتباطات تجاری و اقتصادی بیشتری نیاز دارد. وی پیش بینی کرد رشد اقتصادی اندونزی در سال 2017 به بیش از 5.3 درصد برسد که از رشدی پایدار در سال های اخیر حکایت دارد.

ریاست اتاق بازرگانی و صنایع اندونزی در ادامه افزود: یکی از مشکلات اندونزی ضعف برخی از زیرساخت های اقتصادی است که درآمدهای دولتی شاید تمامی این نیاز را پوشش نداده که نیاز به سرمایه گذاری های خارجی در این کشور را خاطرنشان می سازد. وی در ادامه افزود: این کشور می توانند شرایط تجاری بهتری را با همکاری های دوجانبه با منافع متقابل به همراه داشته باشند که بهبود حجم تجارت دو جانبه را می طلبد.

وی احداث پالایشگاه ، صنایع سنگین ، کشاورزی و بخش های مختلف و مرتبط با حامل های انرژی را پتانسیل های بالقوه اقتصادی در اندونزی برشمرد. رسان رسلانی امضاء یادداشت تفاهم اقتصادی بین دو اتاق بازرگانی را زمینه ساز افزایش ارتباطات اقتصادی دو کشور دانست و گفت: مسافرت هیأت های تجاری ، برگزاری نمایشگاه ها ، گردشگری و دست یابی به توافقات تجاری ، گام های بزرگی در زمینه افزایش مراودات اقتصادی دو کشور به شمار می آید. وی در پایان عنوان داشت که برنامه سفر بعدی این هیأت تجاری در تابستان سال آینده خواهد بود.

کد خبر 15119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =