توان بخش خصوصی در ارتقا پنج برابری حجم مبادلات ایران و روسیه

عسگر اولادی نشست ایران و روسیه را نقطه عطفی در روابط دو کشور دانست و گفت: من از طرف بخش خصوصی قول داده ام حجم مبادلات را تا نیمه برنامه ششم توسعه به ۱۰ میلیارد دلار برسانم

 نشست تجاری مشترک بین ایران و روسیه بیست و سوم آذر با حضور هیات بلند پایه روس و  ایرانی، امضای ده سند همکاری مهم را به دنبال داشت. با اجرایی شدن  بخشی از این توافق ها، ارزش روابط اقتصادی دو کشور شاهد جهشی بزرگ در همکاری های بازرگانی و مبادلاتی خواهد شد. در حاشیه این همایش، میزگردی تحت عنوان حمایت از صادرات غیر نفتی و پروژه های مشترک با مشارکت مرکز صادرات روسیه، اتاق مشترک ایران و روسیه و حضور اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و آندری لوگانسکی نماینده تجاری فدراسیون روسیه در ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه چهار اتفاق را در سالهای اخیر بیانگر عزم و اراده دو کشور برای افزایش تعامل خواند و گفت: دیدار پوتین در تهران، دیدار روحانی با پوتین، همکاری کامل روسیه با ایران در آخرین اجلاس اوپک و نتیجه درخشان حاصل از آن و نیز برگزاری این اجلاس که با امضای ده توافقنامه همراه بود، نشان از تصمیم جدی دو کشور در ارتقا سطح مبادلات همه جانبه به ویژه حوزه اقتصادی است.

اسدالله عسگر اولادی این نشست را نقطه عطفی در روابط دو کشور دانست و گفت: ما 15 همسایه داریم و در این بین روسیه به لحاظ حجم مبادلات با ما در پایین ترین سطوح، حدود ۲ میلیارد دلار قرار دارد. این مساله به هیچ عنوان راضی کننده نیست. من از طرف بخش خصوصی قول داده ام حجم مبادلات را تا نیمه برنامه ششم توسعه به 10 میلیارد دلار برسانم. از اهم مشکلات فی مابین روابط بانکی است، بنابراین اصلاح روابط بانکی باید هر چه سربعتر صورت بگیرد، چرا که زیربنای یک معامله توان پرداخت و دریافت پول است. همکاری دو بانک پارسیان و پاسارگاد با دو بانک روسی و توافقات دیگری که در زمینه روابط بانکی صورت گرفته می تواند راهگشا باشد.

 رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه اذعان داشت: بخش خصوصی آمادگی کامل خود را برای شروع کار اعلام می کند از آنجاییکه لازمه یک تجارت سالم شناخت و تعامل است، ایجاد نمایشگاهها هر شش ماه یکبار در شهرهای مختلف لازم و ضروری است. ارتباط موثر راه را برای معامله باز می کند لذا اتاق ایران و روسیه آمادگی خود را برای تسهیل این امر اعلام می کند. قطعا همه مباحث مطرح شده باید به سمت عملیاتی شدن پیش برود و عاملیت این کار به عهده کارآفرینان است.

وی ادامه داد: ما طی سالها فراز و نشیب زیادی را متحمل شده ایم امروز اراده دولت ما بر افزایش تعامل با روسیه است. نتایج این همایش را ظرف یک ماه آینده باید دید.

کد خبر 15122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =