رقابت اقتصادی دو غول زرد به نفع هند

اکونومیست معتقد است سال آینده هند می تواند چین را پشت سر بگذارد

به گزارش اکونومیک تایمز، واحد اطلاعات نشریه اکونومیست، در گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی خود که پایان هر سال میلادی منتشر می‌کند، اعلام کرده که هند با ادامه بهره‌برداری از سریع‌ترین رشد اقتصادی در سال آینده، چین را پشت سر خواهد گذاشت.

جوزف لیک، مدیر پیش‌بینی جهانی واحد اطلاعات اکونومیست گفته: «در میان اقتصادهای بزرگ دنیا، هند سریع‌ترین رشد را دارد. موقعیت ایران خوب به نظر می‌رسد و برخی کشورهای آفریقایی مانند تانزانیا، غنا، کنیا و رواندا عملکردی قوی را به نمایش گذاشته‌اند. وضعیت ونزوئلا از بد به بدتر تغییر خواهد یافت. بریتانیا و ایتالیا کشورهای ضعیف اروپا خواهند بود. شرایط سوریه همچنان برای دنیا شرم‌آور است و رشد اقتصاد برزیل در دوره 2016-2015 بیش از 7 درصد تنزل کرده است.»

البته گروه اکونومیست، به دلیل اجرای اصلاحات پولی در هند، پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی این کشور از 3/7 درصد به 5/6 درصد در دوره 2017-2016 کاهش داده است.

با این حال، گفته شده هند همچنان سریع‌ترین رشد اقتصادی را در میان اقتصادهای بزرگ دنیا خواهد داشت و این رشد پس از برطرف شدن کمبود نقدینگی و افزایش سرمایه‌گذاری عمومی تسریع خواهد شد.

اکونومیست در ضمن هشدار داده که سلامت اقتصادی چین بزرگ‌ترین تهدید برای اقتصاد جهانی است، به طوری که پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی این کشور از 2/6 درصد در سال 2017 به 2/4 درصد در سال 2018 کاهش یابد.

طبق اعلام اکونومیست، «این تغییر در چین مدرن بی‌سابقه است و در زمانی صورت می‌گیرد که اقتصاد جهانی آمادگی واکنش نشان دادن به آن را ندارد. در نتیجه، سال 2018 سال پرتنشی در سراسر دنیا خواهد بود و با تزلزل اقتصادهای بزرگ و بازارهای مالی مواجه خواهیم شد.»

اکونومیست هشدار داده سقوط اقتصاد چین که توسعه آن به طور فزاینده‌ای به خرید و فروش اعتباری وابسته شده، اثرات بدی در سراسر دنیا خواهد داشت. در این میان، بدترین ضربه را کشورهایی می‌خورند که به صادرات کالا به چین وابسته هستند؛ کشورهایی مانند استرالیا، شیلی و مغولستان. پس از آن، کشورهایی مانند کره جنوبی و تایوان تحت تاثیر قرار می‌گیرند که روابط تجاری گسترده‌ای با چین دارند.

دیگر کشورهای دنیا نیز به واسطه کاهش قیمت دارایی‌ها و نیز کاهش اطمینان تجاری و اطمینان مصرف‌کننده با رکودی نسبی مواجه خواهند شد.   

پیش‌بینی‌های اکونومیست حاکی از افزایش قیمت‌های مس و آهن است. به طور کلی، رشد اقتصاد جهانی معتدل پیش‌بینی شده و از 2/2 درصد در سال 2016 به 5/2 درصد در سال 2017 افزایش خواهد یافت. انتظار می‌رود رکود روسیه و برزیل در سال جدید پایان یابد.

کد خبر 15126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =