تحقق واقع گرایی اقتصاد با حذف یک صفر

به گفته دولت ریال از پول ملی کشور حذف و به جایش تومان قرار می گیرد. این جا به جایی به معنای حذف یک صفر از پول ملی کشور است

  محمدرضا زهره وندی معتقد است: حذف یک صفر در اصل واقع گرایی است. در بازار تمام معاملات براساس تومان انجام می شود اما واحد پول ملی ایران ریال است. به همین دلیل این مساله در معاملات جاری بازار دوگانگی ایجاد می کرد و در واقع همیشه در جلسات رسمی تر همیشه مجبور بودیم یک صفر اضافه تر بنویسیم یا بیان کنیم. از این بابت به نظر می رسد که یکسان کردن این موضوع اقدام مطلوب و خوبی باشد.

وی ادامه داد: اما آیا حذف یک صفر برای اقتصاد کافی است؟ اقتصاددانان می گویند بین 2 تا 3 صفر باید حذف شود تا اتفاقی در بازار رخ دهد و بتوانیم به سمت واقعیت اقتصاد خودمان حرکت کنیم. از همین بابت هم موافقان می گویند با این حذف ها می توان از حمل حجم زیادی از پول جلوگیری کرد و به سمتی حرکت کنیم که ارزش واقعی پول خودمان را نشان دهیم.

دلار واقعی شود

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: این چند روزه همچنین شاهد افزایش قیمت دلار در بازار بوده ایم. در اقتصاد ایران قیمت واقعی دلار، قیمتی نیست که در مبادی اقتصادی مطرح می شود. قبل از این هم گفته می شد که در اواخر سال دلار به 4 هزار تومان نزدیک خواهد شد. بخش خصوصی اقتصاد ایران نظرش این است که واقعی تر شدن نرخ ارز در تمام امور اقتصادی خیلی موثرتر خواهد شد، از جمله صادرات و واردات.

وی اظهار کرد: من هم به واقعی شدن نرخ ارز معتقد هستم نه بالا یا پایین رفتن آن. الان هم به نظر می رسد که قیمت دلار حول و حوش 3800 تا 3850 باید ثابت شود. معمولا دولت ها در اواخر دوره خودشان این حرکت را انجام می دهند، اما ما امیدوار بودیم که در ابتدای دولت این اتفاق رخ می داد تا در انتهای دوره دولت این ثبات برقرار شود. به این ترتیب دست اندرکاران اقتصادی بیشتر و دقیق تر می توانستند برنامه ریزی انجام دهند.

زهره وندی در پایان گفت: نکته ای که همه دولت ها باید رعایت کنند این است که بخش خصوصی با توجه به این سیاست هایی که دولت در پیش می گیرد می تواند خیلی شکننده باشد. اگر فعالان اقتصادی بدانند قیمت دلار قرار است روی چه رقمی بایستد می توانند از ابتدا تا انتهای سال برنامه ریزی خودشان را انجام دهند. در واقع اگر فرایند افزایش نرخ برابری هوشمندانه باشد همه می توانند برنامه ریزی های خودشان را انجام دهند.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 15139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =