صادرات در دنیای پیچیده امروز نیازمند هدف گذاری است

قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادر کنندگان کشورمان باید با ترسیم سبد صادراتی ۱۰ سال آینده مناطق مختلف جهان برای تولید و صادرات محصولات خود برنامه ریزی کنند

به گزارش اگزیم نیوز، محمدرضا مودودی روز سه شنبه در آیین تجلیل از صادر کنندگان نمونه استان ایلام اظهار کرد: شعار امسال سازمان توسعه تجارت ایران با عنوان تجارت کهن، بازار مدرن نامگذاری شده که نشان دهنده قدمت و تاریخچه طولانی ایرانی ها در زمینه مبادلات تجاری و بازرگانی است ولی همپا با این قدمت از نظر کیفیت رشد پیدا نکرده ایم. 
وی افزود: با توجه به وجود ذخائر عظیم انرژی در ایران در طول سال های گذشته تمرکز بر صادرات نفتی قرار گرفته بود بطوری که سال 54 حدود 90 درصد درآمد کشور را صادرات مشتقات نفتی تشکیل می داد. 
به گفته وی، با توجه به پایان پذیر بودن این منابع توجه به تولید محصولات غیر نفتی در دستور کار مسئولان قرار گرفت و با برنامه ریزی های صورت گرفته سال 94 تنها 30 درصد منابع درآمدی از محل فروش نفت حاصل شد که باید به سمتی حرکت کنیم که این مقدار روز به روز کاهش بیشتری پیدا کند. 
قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: صادرات در دنیای امروز روز به روز پیچیده تر شده و کسانی می توانند در این عرصه دوام بیاورند که توان رقابت را داشته و بتوانند محصولات با کیفیت تری تولید کنند. 
وی با بیان اینکه زمانی بازار هدف محصولات صادراتی ایران تنها مختص به کشورهای عراق و افغانستان بود، افزود: اگر تنها دامنه فعالیت خود را به این کشورها محدود کنیم از قافله تجارت بین المللی عقب خواهیم افتاد. 
مودودی یادآور شد: با توجه به اینکه این کشورها به سمت ثبات و امنیت پیش می روند باید تلاش کنیم برای صادرات محصولات خود بازارهای جدید را بدست بیاوریم. 
وی ادامه داد: لزوم تحقق این امر مجهز شدن به فناوری های نوین و آشنایی با روش های جدید بازاریابی و ترسیم استراتژی های کاربردی است و باید هر چه بیشتر به سمت تسهیل قوانین و فراهم کردن شرایط برای فعالیت تجار و بازرگانان به منظور رونق فضای کسب و کار حرکت کنیم. 
وی تاکید کرد: باید ظرفیت های هر استان شناسایی و پرورش داده شود تا بتوانیم از این استعدادها برای توسعه تجارت خارجی بهره برداری کنیم. 
معاون امور اقتصادی استاندار ایلام نیز در این آیین اظهار کرد: اگر به دنبال افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی در کشور هستیم، باید فضای تولید و کسب و کار در کشور رونق پیدا کند. 
حشمت الله عسگری افزود: بازار چندین میلیونی کشور عراق در روبروی مرزهای استان ایلام قرار دارد و اگر در زمینه ارتقای کیفیت محصولات صادراتی و تولیدات مورد نیاز این کشور غفلت کنیم، سایر کشورها بازار این کشور را بدست گرفته و از این فرصت مغتنم بی بهره خواهیم ماند. 
وی یادآور شد: ظرفیت های مرز مهران تا حد زیادی تکمیل شده و مسئولان استان رایزنی های متعددی را برای افزایش تعداد مرزهای رسمی استان به حداقل سه مورد انجام داده اند و با تلاش صورت گرفته زیرساخت های مرز چیلات در حال تکمیل شدن است و بزودی شاهد راه اندازی این مرز خواهیم بود. 
معاون استاندار ایلام خطاب به صادر کنندگان استان تاکید کرد: بازار کشور عراق را دریابید، آنسوی مرز مهران شهر 800 هزار نفری کوت عراق وجود دارد که به شدت محتاج ایجاد فعالیت های خدماتی است.
بطور مثال در این شهر حتی یک استخر وجود ندارد یا اینکه بسیاری از شهرهای این کشور از شبکه گازرسانی بی بهره اند که در این زمینه می توان از توان شرکت های ایرانی و ایلامی استفاده کرد. 
عسگری تنوع بخشی به محصولات صادراتی را در موفقیت کسب بازارهای خارجی حائز اهمیت دانست و گفت: صادر کنندگان با شناسایی نیازهای کشور عراق برنامه ریزی برای صادرات کالا به این کشور را انجام دهند. 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز در این آیین گفت: عراق زمانی شریک دوم تجاری ایران بود ولی الان به شریک سوم تبدیل شده و سایر کشورها و بویژه شرکت های ترکیه ای در حال فعالیت گسترده در این کشور هستند. 
یاراله نصیری موقعیت استراتژیک و تنوع محصولات تولیدی در کشور را از عوامل مستعد کننده زمینه ‌های صادراتی دانست و گفت: حجم صادرات کشور سال گذشته با کاهش مواجه بود که خوشبختانه تراز آن در استان ایلام با رشد چند درصدی همراه بود که باید با برنامه‌ریزی بتوانیم موانع سر راه صادرات را کنار بزنیم. 
وی با اشاره به اینکه رشد صادرات کالا از مرز بین المللی مهران طی سه سال گذشته 34 درصد بوده است، تاکید کرد: تراز صادراتی از مرز مهران امسال به مرز 2 میلیارد دلار خواهد رسید. 
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام نیز در این آیین گفت: شرکت در نمایشگاه‌ های بین‌المللی در آشنایی تجار و بازرگانان با نیازهای کشورهای هدف برای صادرات بسیار حائز اهمیت است. 
شعبان فروتن به لزوم پرداخت جوایز صادراتی به تجار و صادرکنندگان استان تاکید کرد و یادآور شد: تجار و بازرگانان ما باید با راه‌اندازی دفتر تجاری در کشور عراق بتوانند در زمینه رونق و توسعه صادرات گام بردارند که بانک‌های عامل نیز باید در این زمینه حداکثر همکاری را داشته باشند. 
وی با بیان اینکه رسیدن به یک مدیریت واحد در مرز مهران از خواسته‌های تجار و فعالان اقتصادی استان است، ادامه داد: مرزهای استان باید افزایش یابند چرا که مرز مهران دیگر به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی نیاز استان باشد. 
در این آیین از هشت صادر کننده نمونه و برگزیده استان ایلام در حوزه صادرات کالا و خدمات در سال 94 با اهدای لوح و هدایایی تجلیل شد.

کد خبر 15175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =