دست خالی ایران در بازار جهانی صادرات صنعتی

پورقاضی اصرار به تولید با کیفیت پائین را منجر به خروج کالای صنعتی ایران از بازار رقابت دانست و لازمه تحول در تولید صنعتی را تدوین استراتژی توسعه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد

سهم صادرات کشور از کل صادرات دنیا در سال ۲۰۱۴ کمتر از نیم درصد است. همچنین سهم ایران از صادرات محصولات صنعتی در جهان در مقایسه با کشورهایی مثل ترکیه و کره جنوبی به مراتب کمتر است که نشان‌دهنده صادرات کالاهای خام است. چین در حال حاضر در رتبه نخست صادرات صنعتی جهان و کره جنوبی در رتبه پنجم قرار دارد. به نظر می رسد در شرایطی که مانع بزرگ تحریمها از پیش روی اقتصاد ایران برداشته شده برای رفع مشکلات تولیدکنندگان به ویژه در بخش صنعت و افزایش صادرات با کالاهای ارزش‌افزوده بالا در اقتصاد باید اقدامات اساسی صورت گیرد.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران معتقد است اصولا توجه دولت ظرف سالهای گذشته بر حفظ و تقویت اشتغال بوده بدون اینکه به کیفیت و رقابت پذیر بودن کالای تولیدی توجه کند. صنعت ما نیازمند یک آسیب شناسی جدی در این حوزه است که چرا برای دولت موضوع رقابتی بودن تولید صنعتی بی اهمیت است و کیفیت محصولات صنعتی ما پایین است.

مهدی پورقاضی در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: با وجود داشتن منابع، نیروی کار و انرژی ارزان برای تولید از خلا مدیریت، بهره وری و سیاست های تشویقی رنج می بریم. در حال حاضر اگر یک مدیر صنعتی وقت خود را صرف گرفتن ارز مبادله ای کند به مراتب سود بیشتری می برد تا اینکه بهره وری را در واحد صنعتی خود بالا ببرد. از طرفی حمایت های تعرفه ای بالا باعث شده صنایع داخلی از نوعی دیوار حمایتی برخوردار شوند و بازار داخلی را جوری حفظ کنند که به فکر ارتقا کیفیت  و رقابت در سطح جهانی نبوده و وارد این حوزه نشوند.

وی در خصوص عدم موفقیت کالای صنعتی داخل در کشورهای منطقه گفت: در کشورهای همسایه با تولید کننده داخلی و رقیب چینی و اروپایی مواجه هستیم. در واقع فرقی ندارد که به کجا صادر می کنیم در هر حال برای سرپا ماندن در بازار باید بتوانیم رقابت کنیم. ما در بازارهای صادراتی کالای صنعتی موفقیت بزرگی نداشته ایم. عمدتا موفقیت ما در صادرات مواد خام و محصولات اولیه بوده که مزیت آن مبتنی بر مواد خام و انرژی ارزان بوده است.ما در صادرات مواد نیمه ساخته و یا محصول تمام شده خیلی بروز نداشته ایم.

وی نبود استراتژی توسعه صنعتی مشخص از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت را یک خلا بزرگ در بخش صنعت دانست و گفت: کمک های ارائه شده به صنعت مطالعه نشده اند و هر روز تصمیمی گرفته می شود و اثر آن ارزیابی نمی شود و به طور روزمره با این روند مواجهیم و به این ترتیب مشکل اساسی صنایع ما که همان رقابتی نبودن است پا برجا می ماند.

مهدی پورقاضی اجرای سیاست های حمایتی آسیب زننده، ارز چند نرخی و اعطای رانت در صنایع را از معضلات بزرگ صنعت نام برد و گفت: واحدهای صنعتی قدیمی ما با این وضعیت  در بازار رقابت دوام نمی آورند و از دور خارج می شوند. با تدوین استراتژی توسعه صنعتی و  قرار دادن  محورعملیات بر صادراتی و رقابتی کردن محصولات، می توان به برطرف کردن مشکلات موجود امیدوار بود.

پورقاضی ورشکستگی را طبیعت اقتصاد خواند و گفت:  هرساله در همه جای دنیا ، حتی کشورهای صنعتی پیشرفته  تعدادی از بنگاهها ورشکست می شوند و تعداد دیگری بنگاه با مدیریت صحیح و بر مبنای بهره وری متولد می شوند و این فرایند به معنای بازیابی بنگاههای صنعتی است و نباید از تعطیلی و ورشکستگی بعضی از بنگاههای صنعتی ترسید.

به گزارش اگزیم نیوز گزارش‌‌ های پژوهشی منتشر شد‌‌ه از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معاد‌‌ن و کشاورزی تهران نشان می دهد سهم صاد‌‌رات صنعتی ایران از کل صاد‌‌رات کالایی کشور سهم ناچیز و پایینی را به خود‌‌ اختصاص د‌‌اد‌‌ه است. بر اساس آمار به د‌‌ست آمد‌‌ه، صاد‌‌رات کالای صنعتی (ساخت) ایران د‌‌ر سال 2014، رقمی حد‌‌ود‌‌ 17.9‌ میلیارد‌‌ د‌‌لار برآورد‌‌ شد‌‌ه است این د‌‌ر حالی است که کل صاد‌‌رات صنعتی جهان د‌‌ر همین سال برابر با 12.24تریلیون د‌‌لار بود‌‌ه است که د‌‌ر این میان سهم صاد‌‌رات صنعتی ایران از کل صاد‌‌رات صنعتی جهان د‌‌ر سال 2014 رقمی معاد‌‌ل 0.15 د‌‌رصد‌‌ است. اهمیت و جایگاه صاد‌‌رات اقلام صنعتی د‌‌ر جهان به اند‌‌ازه‌یی است که سهم عمد‌‌ه‌یی از صاد‌‌رات کالایی جهان را کالاهای صنعتی به خود‌‌ اختصاص د‌‌اد‌‌ه‌اند‌‌. آمار نشان می‌د‌‌هد‌‌ که 64د‌‌رصد‌‌ از صاد‌‌رات کالایی جهان، 77د‌‌رصد‌‌ از صاد‌‌رات کالایی کشور ترکیه، 62د‌‌رصد‌‌ از صاد‌‌رات کالایی کشور هند‌‌ را کالاهای صنعتی تشکیل می‌د‌‌هد‌‌ د‌‌ر حالی که این رقم د‌‌ر ایران تنها 20د‌‌رصد‌‌ برآورد‌‌ شد‌‌ه است.

کد خبر 15196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =