فرصت های پنهان توسعه روابط تجاری

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این نشست درخصوص محدودیت ایران در حوزه تعداد هواپیماها و پروازهای مستقیم به سایر کشورهای دنیا، گفت: خط مستقیم هوایی میان ایران و برزیل باید برقرار شود. همچنین تحریم‌هایی که در گذشته علیه ایران اعمال شده، منجر به ایجاد محدودیت‌هایی در تامین تعداد هواپیما شده که امید است در آینده شرایط تغییر کند.

نعمت زاده اظهار کرد: ابتدا بهتر است برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی ارتباط مستقیم هوایی و دریایی را برقرار کرده تا زمینه ساز برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور شود. برزیل به جهت موقعیت جغرافیایی و آب و هوا در بخش کشاورزی پتانسیل‌های بسیاری دارد که می‌تواند وارد سرمایه‌گذاری مشترک برای دو کشور شود؛ ضمن اینکه در ایران نیز منابع سرشار هیدروکربنی، فرآورده‌های شیمیایی و پتروشیمی می‌تواند زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری موفق برزیلی‌ها در ایران باشد.

وی ادامه داد: در معادن، صنایع پیشرفته الکترونیکی، اتوماسیون و نرم افزار همکاری‌های بسیار موثری میان ایران و برزیل می‌تواند شکل گیرد. در همین حال، تجهیزات پزشکی یکی از زمینه هایی است که برزیل می تواند بر مبنای آن تولید مشترک داشته باشد.

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران در این سمینار با اشاره به حجم ناچیز مبادلات تجاری بین دو کشور گفت: هر دو کشور ظرفیت های بالای صنعتی و تجاری دارند که بر این اساس می توان حجم مبادلات تجاری را در کوتاه‌مدت تا سالانه پنج میلیارد دلار افزایش داد.

محمد خزاعی افزود: جمهوری اسلامی ایران از تمام سرمایه‌گذاری‌ها و انتقال تکنولوژی شرکت‌های برزیلی حمایت می‌کند تا مناسبات تجاری و صنعتی دو کشور در زمینه‌های مختلف بیش از پیش افزایش یابد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در حال حاضر سطح مبادلات تجاری دو کشور سالانه به 400 میلیون دلار رسیده که بنا بر موقعیت هر دو کشور در خاورمیانه و آمریکا این رقم برای ایران باید صادرات سالانه 100 میلیون دلار و برزیل 300 میلیون دلار باشد.

در ادامه  آرماندو مونتیرو، وزیر توسعه صنعت و تجارت خارجی برزیل هم گفت: صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده ایران به عنوان یک اقتصاد نوظهور می‌تواند نقش مهمی را در آینده اقتصاد جهانی ایفا کند. برزیل نیز در حوزه‌های مختلف تجارت جهانی و انجام سرمایه‌گذاری‌ها، ظرفیت‌های زیادی دارد، بنابراین شرکت‌های ایرانی و برزیلی می‌توانند بستر توسعه مناسبات صنعتی و تجاری بین دو کشور را تقویت کند.

وی با اشاره به نتیجه مذاکرات هسته ای گفت: ثمره این مذاکرات هجوم کشورهای مختلف جهان به ایران به منظور سرمایه گذاری و برقراری دوباره ارتباط است. شرکت‌های ایرانی و برزیلی در توسعه مناسبات دو کشور باید نقش مهمی ایفا کنند تا حجم مبادلات تجاری دو کشور که در سال 2014 به 1.4 میلیون دلار رسید بیش از پیش افزایش یابد.

کد خبر 152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =