رشد ۴۸ درصدی درآمدهای نفتی در بودجه ۹۶

در لایحه بودجه ۹۶، دلار ۳۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. همچنین برای درآمدهای نفتی هم رشد ۴۸ درصدی پیش بینی شده است

همیشه صحبت از کوچک شدن دولت ها به میان آمده است، اما در عملی هیچ زمانی این کوچک سازی رخ نداده است، اگر هم در جاهایی انجام شده آنقدر ناچیز بوده که به چشم نیامده است. به هرحال کوچک شدن دولت تا حدودی به کاهش هزینه های جاری کمک می کند و می تواند در موسم بودجه نویسی به دیگر بخش های اقتصادی سهم بیشتری قایل شد.

حامد واحدی، عضو هیات رییسه اتاق تهران درباره بودجه نویسی و لایحه بودجه 96  گفت: در بحث بودجه نگاه این است که گاه بزرگ شدن دولت در آن مطرح است. این ماجرا کاملا ملموس شده است. دولتمردان هنوز به این نتیجه نرسیده اند که اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار و دولت را کوچک کنند. به همین دلیل هم هنوز بعد از سال ها کوچک شدن دولت رخ نداده است.

در لایحه بودجه، دولت قیمت دلار را 3300 تومان در نظر گرفته است، واحدی درباره این قیمت ادامه داد: در زمینه های ارز هنوز برای بخش خصوصی این سوال مطرح است که 3300 تومانی که دولت در لایحه بود 96 در نظر گرفته است آیا با سیاست عدم کسری بودجه بوده و یا اینکه خود دولت ارز را  در بازار آزاد 4000 تومان کرده است. اگر دولت خودش این اقدام را انجام داده است، چرا در بودجه حداقل ارز 3600 تا 3700 دیده نشده است.

از طرف دیگر هم آنچه که در بودجه درباره درآمدهای نفتی پیش بینی شده است، رشد 48 درصدی را نشان می دهد. عضو هیات رییسه اتاق تهران این مساله را اینگونه تحلیل کرد: در زمینه نفت، رشد درآمدهای نفتی خوب است و البته با روند بازار این هدف هم محقق خواهد شد. اما مساله اصلی این است این افزایش درآمدهای نفتی نباید باعث این شود که دولت دوباره با توجه به این بودجه ای که ضد بخش خصوصی و دولتی تر است، توسعه دیگر بخش های اقتصادی را نادیده بگیرد. به هرحال تا به الان به محض اینکه فروش نفت زیاد شده دوباره دولت نفتی ایجاد شده است و باقی بخش های اقتصاد فراموش شده اند.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 15228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =