دو مانع توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط

مسعود خوانساری وجود مجوزهای متعدد برای شروع کسب‌وکار و چالش تامین مالی را دو مانع اصلی توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط عنوان کرد

در حالی که از چندی پیش روند ثبت‌نام و پذیرش بنگاه‌های کوچک و متوسط در بازار این شرکت‌ها (SME Market) توسط فرابورس ایران آغاز شده است، روز گذشته و با حضور مقامات دولتی و نمایندگان بخش خصوصی این بازار به طور رسمی گشایش یافت.


در مراسمی که در وزارت امور اقتصادی و دارایی و با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و رییس بنیاد نخبگان، شاپور محمدی معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس، مسعود خوانساری رییس اتاق تهران، کاظم جلالی، محمدرضا پورابراهیمی و عبدالرضا عزیزی نمایندگان مجلس، علی یزدانی معاون وزیر و رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، مرتضی ادب مدیرکل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری، امیرهامونی مدیرعامل فرابورس و سیدحامد واحدی عضو هیات رییسه اتاق تهران برگزار شد، پس از ارائه گزارش‌هایی از فرآیند راه‌اندازی، بازار بنگاه‌های کوچک و متوسط به طور رسمی گشایش یافت. این در حالی است که از صبح دیروز این بازار کار خود را به طور رسمی آغاز کرده و برخی شرکت‌های روی تابلوی این بازار ارزش‌گذاری شده است.


تعدد مجوزها و تامین مالی مشکل اصلی SMEهاست
در این مراسم رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز حضور داشت و با بیان این که عمده اعضای اتاق‌ها شرکت‌های کوچک و متوسط هستند از ضرورت همکاری نزدیک اتاق و فرابورس گفت. مسعود خوانساری هم‌چنین تعدد مجوزها در فضای کسب‌وکار کشور و تامین مالی را از مشکلات اصلی این بنگاه‌ها عنوان کرد.


رییس اتاق تهران هنگامی که پشت تریبون ایستاد طی سخنانی به نتایج تلاش دولت در سه سال و نیم گذشته اشاره کرد که منجر به رفع برخی مشکلات در حوزه اقتصاد شده است؛ از جمله کاهش نرخ تورم که اکنون تک‌رقمی شده است.
خوانساری در ادامه گفت: خروج از رکود هم یکی از عوامل موثر بر رشد اقتصادی است. در این زمینه نیز بهبودهایی حاصل شده و امیدواریم در نیمه دوم سال 1395 و در سال آینده خروج کامل از رکود محقق شود.
او با بیان اینکه ایران می‌تواند به اقتصاد مهمی در منطقه تبدیل شود، افزود: منابع انرژی، نیروی انسانی تحصیلکرده و موقعیت جغرافیای کشور که از ویژگی همجواری با هفت کشور برخوردار است، این امکان را فراهم آورده که ایران افزون بر تامین نیازهای داخلی، بتواند بازاری به وسعت 400 میلیون نفر را پوشش دهد.


رییس اتاق تهران در ادامه به مشکلات موجود در فضای کسب‌وکار کشور مانند مسایل مربوط به سازمان تامین اجتماعی، قانون کار و بحران‌های ارزی اشاره کرد و تاکید کرد که این مسایل اجازه نمی‌دهد اقتصاد کشور رشد کند.
 او افزود: بخش خصوصی می‌تواند، موتور محرک اقتصاد باشد، مشروط بر اینکه مورد حمایت قرار گیرد و باور شود. درحالی که بخش خصوصی در تخصیص بودجه‌های سالانه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و طی سال‌های تقریبا فراموش شده بود. اما با کاهش قیمت نفت، دولت توجه بیشتری به بخش خصوصی معطوف کرد. چنانکه هم دولت و هم مقامات ارشد نظام نسبت به تقویت بخش خصوصی تاکید کرده‌اند.
خوانساری سپس به این نکته اشاره کرد که شالوده بخش خصوصی، بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند که 60 درصد اشتغال صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند. او گفت: هرچه تلاش شود که این بنگاه‌ها رونق بیشتری را تجربه کنند، به اقتصاد بیشتر کمک شده است.


او اشتغال را به عنوان یکی از بحران‌های اقتصادی کشور توصیف کرد و گفت: ایران به لحاظ تعداد نیروی انسانی تحصیل‌کرده و آموزش‌دیده در شمار 10 کشور نخست ایستاده است. اما اکنون بسیاری از این تحصیلکرده‌ها اکنون جویای کار و آماده ورود به بازار هستند. بنابراین هرچه بیشتر روی بنگاه‌های کوچک و متوسط سرمایه‌گذاری کرده و موانع را از پیش روی آنها برداریم، به افزایش نرخ اشتغال کمک کرده‌ایم.
مسعود خوانساری وجود مجوزهای متعدد برای شروع کسب‌وکار را یکی از موانع اصلی توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط برشمرد و گفت: هم دولت و هم اتاق‌های بازرگانی باید تلاش کنند که این موانع را از میان بردارند.
 رییس اتاق تهران، دومین مانع توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط را چالش تامین مالی آنها عنوان کرد و گفت: اقتصاد ایران بانک‌محور است و بخش عظیمی از تامین مالی اقتصاد از طریق سیستم بانکی صورت می‌گیرد. اما اعتبارات نظام بانکی عمدتا به بنگاه‌های بزرگ اختصاص یافته و حتی امکان گشایش فاینانس نیز کمتر برای بنگاه‌های کوچک و متوسط مهیاست.
رییس اتاق تهران افزود: ایجاد بازار بنگاه‌های کوچک و متوسط  در فرابورس برای تامین مالی این بنگاه‌ها می‌تواند بسیار راهگشا باشد.
 مسعود خوانساری با اشاره به اینکه عمده اعضای اتاق‌های بازرگانی، بنگاه‌های کوچک و متوسط است افزود: اتاق تهران این آمادگی را دارد که با  فرابورس همکاری خوبی داشته باشد. فرابورس باید تسهیلات بیشتری برای بنگاه‌های کوچک و متوسط قائل شود و با تساهل بیشتری با آنان برخورد کند تا این شرکت‌ها رغبت و انگیزه داشته باشند که وارد این بازار تازه تاسیس شوند.  او همچنین از توافق اتاق تهران و سازمان ثبت شرکت‌ها نیز برای تسهیل فرآیند ثبت شرکت‌ها خبر داد. رییس  اتاق تهران در خاتمه ابراز امیدواری کرد که راه‌اندازی بازار صندوق‌های جسورانه موجب رونق اشتغا‌ل‌زایی شود.
در این مراسم روبان بازار شرکت‌های کوچک و متوسط به طور مجازی توسط سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور بریده و این بازار گشایش شد. هم‌چنین نخستین شرکت‌هایی که در این بازار پذیرفته شده‌اند نیز برگه پذیرش خود را از دست معاون رییس‌جمهور دریافت کردند. سیدحامد واحدی عضو هیات رییسه اتاق تهران و رییس هیات مدیره شرکت پتروصنعت گامرون نیز در این مراسم حاضر بود که به عنوان نخستین شرکت پذیرفته شده و ارزش‌گذاری شده در بازار بنگاه‌های کوچک و متوسط، از او تقدیر شد. پتروصنعت گامرون تاکنون تنها شرکت عرضه شده در بازار اِسِمی‌هاست که کشف قیمت شده و روی تابلو رفته است.

کد خبر 15259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =