همایش اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در باکو برگزار شد

همزمان با آغاز یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان روز سه شنبه همایش اقتصادی دو کشور در باکو برگزار شد

به گزارش ایرنا، این همایش اقتصادی که با حضور نزدیک به 300 نفر از مسئولان و نمایندگان محافل کاری دو کشور برگزار شد، «محمود واعظی» و «شاهین مصطفی اف»
روسای ایرانی و آذری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان حضور داشتند . 
شاهین مصطفی اف در این اجلاس یادآورشد که این دوازدهمین همایش اقتصادی مشترک کاری دو کشور در سال جاری بوده و نشانگر علاقه دو طرف برای گسترش همکاری های اقتصادی است . 
مصطفی اف اراده سیاسی و عزم راسخ حسن روحانی و الهام علی اف روسای جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان برای تعمیق روابط دو کشور را یاد آور شد و گفت: روابط تهران و باکو در حوزه سیاسی در سطح بالا قرار می گیرد و دو کشور در سطح منطقه و بین المللی با موفقیت همکاری می کنند .
وی افزود: ما باید برای رساندن سطح روبط اقتصادی به سطح روابط سیاسی تلاش های بیشتر از خود نشان دهیم .
مصطفی اف در عین حال روند توسعه روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در سالهای اخیر را بسیار رضایت بخش خواند و افزایش 60 درصد حجم گردش تجاری در سال جاری در مقایسه با یک سال قبل را نشانگر آن دانست . 
 وی همچنین افزود: ایران و جمهوری آذربایجان برای همکاری جهت صادرات کالاهای مختلف به کشورهای ثالث ظرفیت های خوبی دارند و باید از آن بهرمند شد . 
مصطفی اف اقدام های دولت جمهوری آذربایجان برای ساده سازی رژیم ویزا برای نمایندگان محافل کاری ایران را یاد آور شد و گفت: شهروندان ایرانی از اویل ماه ژانویه سال آینده می توانند ویزا را بطور آنلاین ظرف سه روز از طریق سیستم 'آسان ویزا ' که در جمهوری آذربایجان راه اندازی می شود ، دریافت کنند . 
«محمود واعظی» رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان نیز با یادآوری اینکه روابط دو کشور اکنون در همه ابعاد در حال گسترش است، گفت: یکی از کارهای مهم در این سه سال گذشته اقدام به فعالتر کردن بخش های خصوصی دو کشور است . 
وی افزود: گسترش همکاری های بخش های خصوصی ایران و جمهوری آذربایجان برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور بسیار مهم است . 
واعظی در عین حال بر ضرورت ایجاد فضای مناسب برای همکاری بخش خصوصی را یاد آور شد و از توجه خاص رییس جمهوری آذربایجان به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران و تلاش های رییس آذری کمیسیون مشترک دو کشور در این زمینه قدردانی کرد. 
وی گفت: در 33 سال گذشته کارهای زیادی برای توسعه روابط بخش خصوصی ایران و جمهوری آذربایجان انجام گرفته و مسئولان کمیسیون مشترک نیز تلاش می کنند تا مشکلات کارآفرینان و بخش خصوصی حل و فصل شود . 
واعظی همچنین به برخی مسائل باقی مانده از جمله در حوزه بانکی میان دو کشور اشاره کرد و گفت:رئیس جمهوری آذربایجان درباره رفع نارسایی ها در این زمینه دستور داد. 
واعظی همچنین حل مسائل مربوط به تعرقه و پایین آوردن عوارض حمل و نقل را برای گسترش روابط اقتصادی و نیز بخش خصوصی دو کشور مهم دانست . 
 وی با تاکید بر اینکه ما باید به فکر بازار بزرگ منطقه باشیم، افزود : بخش خصوصی باید از ظرفیت های حمل و نقل دو کشور برای ورود به کشور های منطقه استفاده کنند.
واعظی همچنین افزود: همکاری های سه جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه و ایران، آذربایجان و ترکیه بستر جدید برای بخش خصوصی و بازرگانان فراهم می کند. 
رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان ابراز امیدواری کرد که مذاکرات مسئولان و نمایندگان بخش خصوصی در قالب این همایش و یازدهمین اجلاس این کمیسیون به امضای توافقنامه همکاری میان آنها منجر شود. 
در پایان این همایش اقتصادی یادداشت تفاهم همکاری میان کنفدراسیون کارآفرینان جمهوری آذربایجان واتاق بازرگانی ،صنعت ، معدن و کشاورزی ایران به امضا رسید . 
واعظی رییس ایرانی کمیسیون مشترک ایران و جمهوری آذربایجان روز گذشته در راس یک هیات بزرگ اقتصادی برای شرکت در یازدهمین اجلاس این کمیسیون در باکو و نخجوان وارد جمهوری آذربایجان شد . 
 وی امروز (سه شنبه ) با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان دیدار کرد و قرار است در ادامه این سفر با دیگر مقام های ارشد این کشور دیدار و گفت و گو کند . 

کد خبر 15266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =