نقش مهم بازل ۲و۳ در جذب سرمایه خارجی

بانک ها نقش مهمی در ایجاد شفافیت در فضای اقتصادی کشور دارند و تا زمانی که بازل ۲ و ۳ را در بانک ها پیاده نکنیم سرمایه گذاری خارجی به راحتی در ایران انجام نمی شود

بخش خصوصی پس از گذشت بیش از یک سال از لغو تحریم ها چقدر در معرفی فرصت های سرمایه گذاری در ایران به سرمایه گذاران خارجی موفق عمل کرده است؟ شریف نظام مافی  رییس اتاق ایران وسوییس در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران در این باره گفت:  فعالان اقتصادی در بخش خصوصی درباره فرصت های سرمایه گذاری در ایران اطلاعات دقیقی ندارند. بخش زیادی از اقتصاد ایران در کنترل نهادهای نیمه دولتی و دولتی است. هرچند بخش خصوصی اطلاعات محدودی از فرصت های سرمایه گذاری در ایران دارد اما معرفی این فرصت ها به سرمایه گذاران خارجی یک چالش جدی در ایران است.

نظام مافی گفت: اطلاعات دقیقی از فرصت های سرمایه گذاری نداریم و قوانین ما در نهایت ضد سرمایه گذاری عمل می کند. سرمایه گذار خارجی برای ورود به اقتصاد ایران به شفافیت نیاز دارد  و باید بداند می تواند از سوبسید استفاده کند یا چه سهمی از بازار را در اختیار بگیرد. شفافیت در اقتصاد زیربنای سرمایه گذاری است و از زمانی که امکان ممیزی به صورت حرفه ای را در اقتصاد ایجاد نکنیم سرمایه گذاران خارجی کمتر به سراغ ما می آیند.

رییس اتاق ایران وسوییس با اشاره به همکاری اقتصاد های بزرگ دنیا با ایران گفت: همکاری با اقتصادهایی که سابقه کار با آن ها در کارنامه ما وجود دارد بیش از هرچیز منوط به روابط  افراد و شرکت هاست اما برای جذب سرمایه گذاران نو باید فضای اقتصادی ایران را آماده کنیم. سرمایه گذار باید در مورد شرکت ها، بخش های مختلف اقتصاد و فضای اقتصادی کشور بداند و بتواند نهادهایی که امکان تشخیص فضای اقتصاد کشور را برایش فراهم می کند بشناسد.

شریف نظام مافی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین ضعف های حال حاضر درجذب سرمایه گذار خارجی عدم استفاده از برنامه های بازل 2 و 3 در بانک های خصی و دولتی است گفت: این برنامه ها به همین منظور طراحی شده تا بانک ها بتوانند شفاف و ممیزی شده حرکت های مالی شرکت ها را گزارش بدهند تا سرمایه گذاران با دید باز با شرکت ها و بنگاه های اقتصادی همکاری کنند. سرمایه موجود ترسویی است و به محض دریافت کوچکترین علائم نگران کننده اقتصاد را ترک می کند. بانک ها نقش مهمی در ایجاد شفافیت در فضای اقتصادی کشور دارند و تا زمانی که بازل 2 و 3 را در بانک ها پیاده نکنیم سرمایه گذاری خارجی به راحتی در ایران انجام نمی شود.

کد خبر 15295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =