چگونه می‌توان رقابت‌پذیری جهانی را افزایش داد؟

مجمع جهانی اقتصاد در مجموعه مصاحبه‌های خود در نشست ابوظبی با آنابل گونزالس، مدیر تجارت جهانی و رقابت‌پذیری بانک جهانی، گفت‌وگوی کوتاهی کرده که در ادامه می‌خوانیم:

  • چقدر باید نگران کاهش رشد بهره‌وری جهانی باشیم؟ چرا بهره‌وری در سطح جهان به طور کلی در حال تنزل است؟

گونزالس: در نیمه اول سال 2015 شاهد کاهش رشد اقتصاد جهانی هم در کشورهای پیشرفته و هم در اقتصادهای نوظهور بودیم. کاهش بهره‌وری اولین فاکتوری است که به دنبال رشد تولید ضعیف می‌آید. این رکود دلالیل متعددی دارد که تاکنون به خوبی شناسایی نشده‌اند.

در کوتاه مدت، کاهش سرمایه‌گذاری یک فاکتور موثر است. دیگر فاکتورهای بلند مدت عبارتند از روشی که اقتصادهای نوظهور برای دستیابی به تکنولوژی‌های روز بکار می‌گیرند و نیز کاهش تدریجی اثر مثبت انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات. در بانک جهانی، ما در حال تحقیق هستیم که آیا کاهش سرعت رشد تجارت جهانی و به خصوص توسعه کند زنجیره‌های ارزش جهانی می‌تواند فاکتور دیگری باشد یا نه.

  • اگر بتوانید یک تصمیم را اجرا کنید که رقابت جهانی را بالا ببرید، آن چه می‌تواند باشد؟

گونزالس: کاهش هزینه‌های تجارت. هزینه‌های تجارت در بافت تجارت بین‌الملل «اصطکاک» ایجاد می‌کنند و بنابراین کاهش این هزینه‌ها رقابت‌پذیری را بین کلیه کشورها و به طور خاص کشورهای در حال توسعه که ارتباط کمتری با بازارهای جهانی دارند، افزایش می‌دهد. تحقیقات بانک جهانی نشان می‌دهد که هزینه‌های پایین‌تر تجارت به افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) سرانه و نیز کاهش میزان فقر نیز منجر می‌شود که اینها جزو اهداف دوگانه ما هستند. وقتی رشد تجارت موجب ترویج و تخصصی‌تر شدن تکنولوژی در سطح بین‌المللی شود، کاهش هزینه‌های آن در رشد بهره‌وری نقش دارد.

  • در اقتصاد جهانی، آیا شما «بازار گاوی» (بازار رو به رشد با قیمت سهام رو به صعود) هستید یا «بازار خرسی» (بازار با قیمت سهام نزولی و رکود اقتصادی)؟

گونزالس: من فکر می‌کنم در تحلیل‌هایمان نیاز داریم «خرسی» باشیم و در عمل باید «گاوی» باشیم. همان‌طور که گفتم، موقعیت اقتصاد جهانی بسیار پیچیده است که تنها بخشی از آن درک شده و کارهای بیشتری باید انجام شود. ما منابع زیادی را برای بالا بردن اطلاعات‌مان از موقعیت فعلی اختصاص داده‌ایم، به خصوص فهمیدن دلایل و اثرات کاهش تجارت و سرمایه‌گذاری جهانی. همزمان، باید در حوزه‌هایی کار کنیم که اطلاعات موجود آن راهکارهایی با بازده مثبت در اختیارمان می‌گذارند. کاهش هزینه‌های تجارت نمونه اولیه است. اگر در این مسیر حرکت کنیم، می‌توانیم خوش‌بین باشیم.

  • فکر می‌کنید چه ابتکاری می‌توان به خرج داد تا رقابت‌پذیری جهانی را بالا برد؟

گونزالس: پیشرفت‌های تکنولوژیک اخیر می‌توانند هزینه‌های هماهنگ‌سازی تولید چندپاره در سطح جهانی را پایین‌تر بیاورند و بنابراین رقابت‌پذیری جهانی را بالا ببرند. بگذارید مثالی در این زمینه بزنم. رواج گوشی‌های هوشمند، ویدئو کنفرانس و واقعیت مجازی، عملیات زنجیرهای ارزش جهانی پیچیده را آسان‌تر کرده‌اند. به طور مشابه، تکنولوژی بازشناسی با امواج رادیویی (RFID) و پیشرفت‌های دیگر در این زمینه، هزینه پیگیری و نظارت بر مولفه‌های تاثیرگذار بر زنجیره عرضه را ارزان‌تر می‌کنند.

تکنولوژی رایانش ابری نیز می‌تواند چشم‌انداز ذخیره‌سازی اطلاعات را تغییر دهد و تحلیل جریان‌های متنوع و متغیر «داده‌های بزرگ» به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که توزیع، لجستیک و شبکه‌های تولید پیچیده را بهینه‌سازی کنند.

 

کد خبر 158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =