افت ۳۰ درصدی هزینه واردات گندم در پساتحریم

با برداشته شدن تحریم ها هزینه واردات گندم تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می کند

علی قنبری، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران که در حاشیه یک کنفرانس تخصصی در دوبی با  رویترز سخن می گفت اعلام کرد: با برداشته شدن تحریم ها هزینه واردات گندم تا 30 درصد کاهش پیدا می کند. و این کاهش هزینه واردات گندم نیزعمدتا مربوط به رفع تحریم های شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

قنبری همچنین تایید کرد کشورش در پی تهاتر گندم دروم خود با گندم آسیابی به دلیل تولید مازاد است.وی در این باره نیز گفت: ما سالانه 600 هزار تن گندم دروم تولید می کنیم و فقط نصف آن را مصرف می کنیم و لذا خوشحال می شویم این نصفه مازاد را تهاتر کنیم یا بفروشیم. این گندم دروم تولیدی ایران است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در ادامه گفت: ما در فصل تولید واردات برنج را  متوقف کردیم و اکنون برداشت تمام شده است و ممنوعیت واردات برنج به طور خودکار از 23 اکتبر برداشته و مناقصه ای را برای خرید برنج از بازار بین المللی اعلام شده است.

ایران در سال زراعی گذشته 8 میلیون تن گندم از کشاورزان داخلی خریداری کرده است که  نسبت به سال قبل از آن 1.3 میلیون تن افزایش داشته است. همچنین براساس آمار گمرک ایران، طی شش ماهه اول سال جاری در مجموع یک میلیون و 529 هزار تن گندم به ارزش 440 میلیون دلار وارد کشور شده است  که از این میزان 290 هزار تن به ارزش 86 میلیون دلار از طریق کشورهای هند، ترکیه و چین وارد شده است.

کد خبر 162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =