دست اندازهای بازار ارز در سال ۹۶

مهدی پورقاضی: نرخ ارز باید بر اساس قواعد بازار تعیین شود و نرخ ۳۳۰۰ تومانی بودجه اصلا نرخ مناسبی نیست و نشان می دهد اراده ای برای تک نرخی شدن ارز در سال ۹۶ هم دیده نمی شود

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صادرکنندگان را واقعی نبودن نرخ ارز اعلام کرد و با تأکید بر آن که در برنامه‌های توسعه چهارم و پنجم قرار بود نرخ ارز متناسب با نرخ تورم باشد؛ اما عملا این اتفاق رخ نداد در گفت و گو با اگزیم نیوز گفت: متاسفانه دولت‌ها و بانک مرکزی بر اساس این تفکر که اگر ارز گران شود منجر به افزایش قیمت کالاها در بازار می‌شود، سعی نکردند نرخ ارز را تعدیل کنند. بنابراین تنها راهکار دولت‌ها سرکوب کردن قیمت واقعی ارز بود و اینکه این قیمت را همچنان پایین نگه دارند.

به گفته وی قیمت ارز باید با رقابت تعیین شود اما امروز می‌بینیم که دولت در برهه ای ارز زیادی را در بازار عرضه کرد به دلیل اینکه قیمت را پایین نگه دارد، درحالیکه باید ملزم به متناسب کردن قیمت ارز با نرخ تورم باشد و حال می بینیم که فنر ارز به نوعی در رفته و قیمت ارز ناگهان افزایش یافته است.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه با توجه به این مشکل اساسی صادرات مقرون به صرفه نیست، تاکید کرد: سرکوب نرخ ارز در سال های متوالی سبب شده صادرات ایران رشد قابل توجهی نداشته باشد و صادرکنندگان هم تمایل چندانی به ادامه کار نداشته باشند. پورقاضی مشوق‌های صادراتی را دیگر چالش این حوزه عنوان کرد و توضیح داد که مشوق‌های صادراتی در گذشته تعریف شده اما اعمال نشده است. در کنار این موضوع، بازگشت مالیات بر ارزش افزوده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به صادرکنندگان با تعلل صورت می‌گیرد که این نیز چالش بزرگی پیش‌روی صادرکنندگان است.

وی در ادامه با اشاره به این که یک اراده قوی اجازه نمی دهد ارز تک نرخی شود ادامه داد: چراکه عده ای از مابه التفاوت آسان به دست آمده نرخ ارز استفاده می کنند و اجازه نمی دهند ارز تک نرخی شود. پورقاضی افزود: قانون برنامه توسعه تکلیف کرده است متناسب با نرخ تورم، نرخ ارز باید افزایش پیدا کند اما این قانون اجرا نشده است وگرنه باید قیمت دلار مدت ها پیش به چهل هزار ریال می رسید اما آیا ترجیح می دهیم مصرف کننده ما کالای وارداتی ارزان تری داشته باشد و در کشورهای صادرکننده اشتغالزایی شود یا اینکه محصول مقداری گران تر به دست مصرف کننده برسد اما رونق و اشتغال کشورمان رقم خورد؟

وی گفت: ارز آزاد تا بیش از 4200 تومان در نوسان است و فاصله آن با ارز دولتی و مبادله ای زیاد است و زمانی که فاصله زیاد می شود اجرای تک نرخی کردن ارز کار سخت تری می شود،‌ ضمن اینکه معتقدم هرگونه که می توانند باید ارز را تک نرخی کنند.

پورقاضی ادامه داد: ارز ارزان برای واردات به منزله کمک و یارانه دادن به تولیدات و محصولات خارجی است و در واقع از این نرخی که برای ارز (3300تومان) در نظر گرفته شده ناراضی هستیم و فکر می کنیم که حتما باید ارز تک نرخی شود. وی در پاسخ به این سوال که چه رقمی را برای تک نرخی شدن ارز مناسب می دانید،‌ بیان کرد: حتما رقم 3300 تومان با واقعیت مطابقت ندارد و به نظر بنده نرخ مناسب ارز، نرخی است که به طور آزادانه در بازار تعیین می شود. این فعال بخش خصوصی عنوان کرد: این مساله در همه جای دنیا همین طور است و خرید و فروش آن بدون هیچ محدودیتی انجام شود،‌ اکنون با این نرخی که تعیین کرده اند هیچ کس حاضر به فروش ارز نیست.

وی درباره تاثیر تعیین نرخ 3300 تومان برای ارز در تولید و صنعت و چگونگی برنامه ریزی برای آینده توضیح داد: تولید کننده عملا از این نرخ ارز بی بهره است و شبه دولتی و ... هستند که می توانند از این ارز استفاده کنند و بقیه واحدهای تولیدی از این ارز استفاده نمی کنند.

کد خبر 16370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =