مشکل را در مدیریت اقتصادی جستجو کنید

پازوکی معتقد است: صحبتهای اخیر رئیس جمهور نسبت به گذشته شفاف تر بود و این رویه را باید به فال نیک گرفت چرا که شفافیت هم به نفع دولت و هم به نفع مردم است. از سوی دیگر برجام توانست مقدماتی برای مساعد شدن فضای کسب و کار و ارتباط با جامعه بین الملل را فراهم کند

رئیس جمهوردر واپسین روزهای عمر دولت یازدهم در آخرین گفتگوی تلویزیونی چشم انداز روشنی را برای آینده متصور شد و سال 96 را زمان آشکار شدن نتایج برجام دانست. وی در خلال گفتگو از رشد اشتغال، صنعت، کشاورزی، گردشگری و نفت بعنوان دستاوردهای دولت نام برد. گمانه زنی های بسیاری در خصوص آینده اقتصادی کشور و سیاست گذاریهای دولت یازدهم در این باره اتفاق می افتد و آنچه در این میان از اهمیت به سزایی برخوردار است دستیابی به نتایج ملموس از دستاوردهای دولت است. نتایجی که برای دست یابی آن یا باید صبور بود و یا چشم به انتخابات آینده و تغییر سیاست گذاریها دوخت. دکتر مهدی پازوکی در خصوص صحبتهای آقای روحانی گفت:

صحبتهای اخیر رئیس جمهور نسبت  به گذشته شفاف تر بود. این رویه را باید به فال نیک گرفت. چراکه شفافیت هم به نفع دولت و هم به نفع مردم است. رئیس جمهور باید بعد از خداوند متعال خود را مدیون ملت ایران بداند و هر چه با مردمی که در سال 92 خواهان تغییر بودند و به او رای دادند، صادقانه تر و شفاف تر صحبت کند و تحت تاثیر نیرروهای تندرو قرار نگیرد به نفع ایران خواهد بود.

دکتر پازوکی به اهمیت دستاورد برجام اشاره کرد و گفت: اگر برجام را نمی پذیرفتیم و همچنان تندروها به کار ادامه می دادند قطعا در شرایط نفت در برابر غذا قرار می گرفتیم یعنی دقیقا همان اتفاقی که برای عراق در دوره حکومت صدام حسین رخ داد. ما فراموش نمی کنیم که امکان فروش نفت از ایران سلب شده بود و اجازه پهلو گرفتن کشتی های ما در هیچ بندری داده نمی شد و موسسات بیمه بین المللی از بیمه کردن کشتی های ما سرباز می زدند و هواپیماهای ما اجازه سوخت گیری در مسیر پروازها داده نمی شد. قطعا برجام به نفع ایران بوده است و شواهد بسیاری را می توان در این حوزه مثال زد.

وی در ادامه گفت: صادرات نفت ما قبل از برجام به زیر 1 میلیون بشکه در روز رسیده بود و امروز صادرات نفت و میعانات گازی ما در شش ماهه اول سال جاری بر اساس گزارش رسمی وزارت نفت به 2.5 میلیون بشکه رسیده است. مشکل مخالفین برجام این است که فضای بین المللی را ندیده و شناختی از آن ندارند. بنابراین قطعا تفکر مخالف برجام یک تفکر ملی نیست. این مذاکره برد برد بود و هم به نفع ما بود و هم به نفع فضای بین الملل. من قویا از برجام دفاع می کنم.

پازوکی در پاسخ به این سوال که «برجام تا چه اندازه می توانست منجر به رونق بخشهای صنعتی و تولیدی کشور شود» گفت: به نظر من مشکل اقتصاد ما تماما به برجام مرتبط نیست چراکه اقتصاد ایران قبل از برجام بسته بود و اگر بهترین اقتصاددانان و مدیران اقتصادی را استخدام می شدند اگر برجام عملی نمی شد نمی توانستند گره ای از مشکل اقتصاد باز کنند. در واقع می توان گفت امضای برجام مقدماتی برای مساعد شدن فضای کسب و کار  و ارتباط با جامعه بین الملل است.

وی معتقد است مشکل عمده اقتصاد ایران را باید در مدیریت اقتصاد جستجو کرد. پازوکی گفت: در ایران مجموعه حکومت یعنی قوه مجریه، قضاییه و مقننه در کنار هم می توانند ایران را به سمت پیشرفت سوق بدهند. ما اگر مدیریت اقتصادی و در رده بالاتر، مدیریت نظام تصمیم گیری ایران کارشناسی، علمی و بر اساس منافع کشور باشد، قطعا می توانیم جزء یکی از کشورهای خوب دنیا باشم.

 وی در پایان اظهار داشت: من آینده بلندمدت ایران را به دلیل تحولات تکنولوژیکی و ارتباطی که به واسطه ICC بین ملت ایران و جامعه جهانی بوجود آمده و موجب ارتقا سطح آگاهی مردم شده، خوب پیش بینی می کنم و مطمئم گروههای تندرو و گروههایی که فاقد دانش هستند، جایگاهی در آینده ایران ندارند.

 

کد خبر 16371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =