فرصت‌های روبه رشد در تجارت محصولات حلال 

در مجمع توسعه صادرات جهانی که ۲۰ و ۲۱ اکتبر در دوحه قطر برگزار شد، فرصت‌های موجود در بازار تریلیون دلاری غذاهای حلال مورد بررسی قرار گرفت. 

در مجمع توسعه صادرات جهانی که 20 و 21 اکتبر در دوحه قطر برگزار شد، فرصت‌های موجود در بازار تریلیون دلاری غذاهای حلال مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست، مرکز تجارت بین‌الملل (ITC) طی گزارشی اعلام کرد با توجه به افزایش جمعیت مسلمانان جهان در سال‌های آینده، تقاضا برای محصولات و خدمات حلال رو به رشد است. مصرف‌ غذاهای حلال قدمت هزار ساله دارد، اما تنها در سال‌های اخیر است که اهمیت جهانی پیدا کرده است. در این گزارش پیش‌بینی شده تا سال 2030 جمعیت مسلمانان جهان به 2/2 میلیارد نفر برسد و بنابراین تعجبی ندارد که بازار محصولات و خدمات حلال توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. 

بر همین اساس، چشم‌انداز تجارت و کسب‌وکار محصولات حلال نشان می‌دهد فرصت‌های بسیار جذابی در این بازار وجود خواهد داشت. مرکز تجارت بین‌الملل همچنین اعلام کرد در دوره سال‌های 2012 تا 2016 بازار غذاهای حلال به میزان 44/4 درصد رشد سالانه را نشان خواهد داد. 

در نشست دوحه همچنین مشخص شد که قرار است در سال‌های آینده کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نقش مهم‌تری در تجارت بازار رو به رشد غذاها و نوشیدنی‌های حلال ایفا کنند. با توجه به اینکه شورای همکاری خلیج فارس به دنبال نقش‌ برجسته‌تری در اکوسیستم غذاهای حلال است، می‌توان انتظار داشت کشورهای عضو آن در سال‌های آینده نفوذ بیشتری در این حوزه داشته باشند. در حال حاضر هزینه خوراک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس 93 میلیارد دلار است که 21 درصد کل هزینه خاورمیانه و شمال آفریقا را به خود اختصاص می‌دهد و بنابراین بازاری کلیدی در این منطقه محسوب می‌شود.

همچنین در این مجمع، مرکز تجارت بین‌الملل از یک ابزار آنلاین استانداردهای غذاهای حلال برای کمک به بهره‌برداری کسب‌وکارها از پتانسیل این بازار رو به رشد پرده‌برداری کرد. آرانکا گونزالس، مدیر اجرایی ITC در همین راستا گفت «بخش غذهای حلال افق‌های جدیدی را برای ظرفیت‌‌‌سازی بنگاه‌های کوچک و متوسط ایجاد می‌کند تا محصولات خود را متنوع‌سازی کرده و به جایگاهی رقابتی در این عرصه دست یابند. شرکت‌ها برای دستیابی به این بازارها باید از مسیر پر پیچ و خم استانداردهای غذاهای حلال در بازارهای صادراتی عبور کنند. نقشه جدید اینترنتی استانداردهای حلال ITC چنین کاری را انجام می‌دهد.»

نقشه مزبور حاوی اطلاعات معتبر و تایید شده در مورد این استانداردها است و به کسب‌وکارها کمک می‌کند سیستم‌های ممیزی و نهادهای متناسب را بررسی کنند و با یک خودارزیابی به این نتیجه برسند که آیا این استانداردها را رعایت می‌کنند یا نه. این ابزار به صورت رایگان در وب‌سایت ITC قرار گرفته و شامل داده‌ها و نشریات تجاری نیز می‌شود.

 

کد خبر 164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =