جای خالی دو عامل مهم درتسهیل روابط بانکی ایران

در دوره تحریم ها معاونت بین المللی بانک ها تعطیل شده است و بانک های ایران به نرم افزارهای لازم برای ارتباط با سیستم بانکی جهان مجهز نیستند

یک سال از لغو تحریم ها می گذرد. یکی از مهم ترین گلایه های فعالان اقتصادی با گذشت یک سال از 27 دی ماه سال 94، عدم تسهیل روابط بانکی است. هرچند در ماه های آغازین پسابرجام به همت بانک مرکزی سویفت برقرار شد اما گذشت زمان نشان داد که مسئله امروز بانک ها درارتباط با شبکه بانکی جهان تنها سویفت نیست.

محسن بهرامی ارض اقدس، رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران در این باره گفت: تحریم های ظالمانه علیه ایران در ده سال گذشته امکانات سخت افزاری و نرم افزاری سیستم بانکی را از بین برده است. در دوران تحریم روابط بانکی ما با سیستم بانکی جهان قطع شده بود و بانک های جهان نرم افزارهایی را که در ده سال گذشته مورد استفاده قرار می دادند به بانک های جمهوری اسلامی ندادند. در داخل کشور هم بسیاری از معاونت های بین المللی بانک ها به دلیل عدم ارتباط و عدم فعالیت تعطیل شده بودند. فعالیت های محدود این معاونت ها به طور عمومی از طریق صرافی های با حواله پول به صرافی کشور هدف انجام می شد. تضعیف سیستم بانکی طی سال های تحریم باعث شده  امروز اصلاحات بانکی پس از برجام با تاخیر انجام می شود.

بهرامی گفت: اجرای مقررات بین المللی از پیش شرط ها و بسترهای اصلی ارتباط با شبکه بانکی جهان است. مقررات مربوط به پولشویی از جمله این مقررات است. پیمان های مالی مهم در جهان باعث شده است دسترسی به شبکه بانکی برای کشورهایی که عضو این پیمان ها نیستند وجود نداشته باشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در زمینه پولشویی و اهتمام دولت به اجرای این قانون گفت: با توافقات انجام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دیگر بانک های مرکزی در کشورهای مختلف دنیا و البته توافق بانک های تجاری ما با بانک های تجاری کشورهای دیگر این امکان نقل وانتقالات بانکی فراهم شده است. امروز بازرگانان و تجار ایرانی امکان بازگشایی ال سی در بعضی کشورها را دارند با این وجود مشکلات ما با کشورهایی که با دلار معامله می کنند به طور کامل مرتفع نشده است.

بهرامی با اشاره به پابرجایی مشکلات معاملات یوترن که باید با دلار و از طریق فدرال رزرو انجام شود گفت: نه به دلیل تحریم های هسته ای بلکه به دلیل مسائل دیگری که آمریکایی ها با ایران دارند مشکلات مربوط به معاملات دلاری به طور کامل حل نشده است اما با این وجود وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای صراحتا مجوز معاملات دلاری دیگر کشورها با ایران را صادر کرده است و به آن ها این اطمینان را داده است که معامله با ایران باعث تحریم آن ها نمی شود.

رییس کمیسیون تسهیل تجارت وتوسعه صادرات اتاق تهران گفت: امیدواریم در ادامه مذاکرات ایران با 5+1 باقی مشکلات ما با دیگر بانک های جهان برطرف شود و بانک های ایرانی به زودی به نرم افزارهای مورد نیاز برای ارتباط با سیستم بانکی جهان مجهز شوند. کارشناسان حوزه بین الملل از مهم ترین نیروهایی هستندکه بانک ها در ده سال گذشته از دست دادند و باید دوباره در این حوزه از نیروی انسانی تقویت شوند.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 16468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =