نظر شرکت‌کنندگان داووس در مورد دونالد ترامپ

آمریکای جدید محور گفتگوهای سران کشورهای دنیا در اجلاس داووس بود

اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس امسال همزمان با روز مراسم سوگند رییس جمهور آمریکا به پایان رسید. شرکت‌کنندگان در اجلاس 2017 نظرات خود را در مورد رهبر جدید بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا بیان کرده‌اند:

جک ما، موسس شرکت علی‌بابا

«من فکر می‌کنم داووس و چین هیچ گاه نباید درگیر جنگ تجاری شوند و فکر می‌کنم باید به رییس جمهور جدید آمریکا فرصت بدهیم. او روشنفکر است و گوش شنوا دارد.»

جان کری، وزیر امور خارجه باراک اوباما

«فکر نمی‌کنم ترامپ دستاوردهای ما را به هم بزند. ایران را در نظر بگیرید: قول می‌دهم دوستان و متحدان ما با هم جمع می‌شوند و روسیه، چین، آلمان، فرانسه و بریتانیا خواهند گفت این یک توافق خوب است و به آن پایبند خواهیم بود. در غیر این صورت آسیب بزرگی به خودمان وارد می‌کنیم.

تجارت نیز موجودیت قابل سرزنشی برای از دست رفتن مشاغل نیست. 85 درصد مشاغلی که در آمریکا از بین رفته به دلیل پیشرفت تکنولوژی بوده است. بی‌صبرانه منتظرم ببینم دولت جدید چگونه با هوش مصنوعی برخورد می‌کند. نمی‌توانید مشکل را با فرار کردن از آن حل کنید. قدرت در وحدت است.»

ایگور شووالوف، معاون اول نخست وزیر روسیه

«ترامپ یک تاجر برجسته است. در تجارت نمی‌توانید دوام بیاورید، اگر برای پیروزی دست و پا نزنید. او باید به نتیجه برسد؛ این بخشی از شخصیت او است. امیدوارم ترامپ که یک کارآفرین حرفه‌ای عالی است، رییس جمهوری حرفه‌ای هم باشد و به دستاوردهایی برای امنیت جهانی برسد. امیدوارم در مورد حل مساله اوکراین با پوتین همراه باشد. برای به نتیجه رسیدن باید با روسیه مذاکره کرد، نه این که این کشور را به گوشه‌ای هدایت کرد.»

جینین هنیس پلسشرت، وزیر دفاع هلند

«به خاطر تعهد مشترکی که به حقوق بشر، آزادی، دموکراسی، حاکمیت قانون و غیره داریم، دنیا همچنان به اتحاد محکم ترانس-آتلانتیک نیاز دارد. ترامپ اولین رییس جمهوری نیست که به اروپا می‌گوید برخیزد و کارهای بیشتری در این مسیر انجام دهد.»

فرد کمپه، مدیر عامل شورای آتلانتیک

«بدون شک، ترامپ یک رییس جمهور متفاوت است. او اولین رییس جمهور پوپولیست آمریکا بعد از اندرو جکسون  است و بنابراین نحوه ارتباطش و نحوه عملش متفاوت خواهد بود. اما تیم امنیت ملی او که قرار است روی کار بیاید، متعارف و برجسته است. ژنرال ماتیس به ناتو اعتقاد دارد.»

شرمین عبید چینائی، مستندسازی برنده اسکار

«من فکر می‌کنم دنیا امروز بیش از هر زمان دیگری قطبی شده است. زبان تنفر این روزها بر زبان گفت‌وگو و جامعیت پیشی گرفته است. امروز وقتی چیزی را می‌بینید که با آن موافق نیستید و با ارزش‌های کلیدی شما همخوانی ندارد، باید صحبت کنید و نظرات خود را بیان کنید. وقت آن رسیده که به جلو برویم تا شرایط تغییر کند و دنیا و ارزش‌هایی که به آن اعتقاد داریم، باقی بماند و با زبان دیگری که آن را قبول نداریم، به سوی زوال نرود.»

مگ ویتمن، مدیر عامل شرکت هیولت پاکارد

«مسیر انتخابات آن‌طوری که من انتظارش را داشتم پیش نرفت، اما مجبوریم به رییس جمهور جدید به عنوان یک امتیاز تردید داشته باشیم. او این شانس را دارد که اثبات کند می‌تواند رهبری واکنشی و مسوولانه داشته باشد.»  

کد خبر 16475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =