اولویت‌های اقتصادی و تجاری ترامپ

ازنویسی توافق‌های تجاری آمریکا بخش عمده برنامه اقتصادی ترامپ را تشکیل می‌دهد که منعکس‌کننده مواضع رویکرد او در حمایت از تولید داخلی و تاکید بر برتر بودن منافع آمریکا است

واشنگتن پست نوشت اولویت‌های دونالد ترامپ برای تحولات چشمگیر اقتصادی که در کمپین تبلیغاتی وعده آن را داده بود، دقایقی پس از تحلیف وی تصریح شد. بازنویسی توافق‌های تجاری آمریکا بخش عمده برنامه اقتصادی ترامپ را تشکیل می‌دهد که منعکس‌کننده مواضع رویکرد او در حمایت از تولید داخلی و تاکید بر برتر بودن منافع آمریکا است. تجارت به عنوان عنصر حیاتی رشد اقتصادی، اشتغالزایی و سیاست خارجی مورد اشاره قرار گرفته است.

دولت جدید آمریکا در وب‌سایت خود وعده داده که از پیمان مشارکت ترانس-پاسیفیک که توافقی تجاری با 11 کشور دیگر کناره اقیانوس آرام است، بیرون خواهد آمد. دولت همچنین وعده داده در مورد موافقت‌نامه تجاری با مکزیک و کانادا مذاکره مجدد خواهد کرد و یا کلا از این توافق نیز خارج خواهد شد.

این طرح‌های پیشنهادی شرایط توافق‌های تجاری آمریکا را سخت می‌کند و تاکیدی است بر این که دولت از هر ابزاری استفاده می‌کند تا اقدامات سرسختانه‌ای در قبال توافق‌نامه‌های موجود انجام دهد. اظهارات تهاجمی مطرح شده نیز نشان‌دهنده بروز شکاف در حزب جمهوری‌خواه است که مدت‌ها از مزایای بازارهای آزاد دفاع کرده و طرفدار جهانی‌سازی بوده است. اما دونالد ترامپ در اولین سخنرانی خود به عنوان رییس جمهور رسمی آمریکا تصریح کرد که به دنبال عملی کردن وعده‌هایش برای احیای تولید صنعتی آمریکا به عنوان برترین اولویتش است.

به هر حال، مساله قابل توجه این است که در وب‌سایت دولت هیچ اشاره‌ای به یوآن چین نشده است. ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود گفته بود در اولین روز کارش از وزارت خزانه‌داری خواهد خواست که چین را کشوری که دستکاری‌های ارزی انجام می‌دهد معرفی کند؛ اقدامی مبارزه‌جویانه که می‌توانست تلافی چین را به دنبال داشته باشد. ترامپ در سخنرانی‌های خود اغلب چین را مقصر مشکلات تولید دانسته، اما در وب‌سایت کاخ سفید هنوز نام کشوری آورده نشده است.

در وب‌سایت آمده که در برنامه جدید دولت قرار است هدف ایجاد 25 میلیون شغل جدید ظرف یک دهه و توسعه رشد اقتصادی به 4 درصد محقق شود. البته این رقم کمتر از 5 تا 6 درصدی است که ترامپ در سخنرانی‌های انتخاباتی مرتب تکرار می‌کرد. آخرین داده‌ها از رشد اقتصادی حاکی از آن است که اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم سال 2016 به میزان 5/3 درصد رشد داشته است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به بازنشسته شدن نسل «بیبی بومرها» و محدود شدن مهاجرت، ترامپ نمی‌تواند اهداف خود را محقق کند. در ضمن، طرح‌های پیشنهادی اقتصادی مطرح شده در وب‌سایت دولت آمریکا، طرح‌ها کمپین انتخاباتی ترامپ مبنی بر تزریق یک تریلیون دلار برای تامین هزینه زیرساخت‌ها را دربرنگرفته است.  

کد خبر 16495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =