نقدهای ناکارآمد روی شاخص های اقتصادی

عده ای بر روی رشد اقتصادی بحث می کنند که این رشد حاصل شده است یا خیر و یا اینکه در میزان صادرات همچنین اینکه به ۲۰ هزار واحد، تسهیلات داده شده یا نه، تشکیک می کنند این درست نیست زیرا شاخصه های عملکردی را نمی توان نقد کرد

اسحاق جهانگیری در مراسم اعطای تندیس و نشان امین الضرب به کارآفرینان برتر و پیشکسوتان در تالار وحدت تهران با بیان اینکه اتاق بازرگانی تاکنون نقش بی نظیری در ساماندهی بخش خصوصی و تبدیل شدن به پارلمان بخش خصوصی داشته است افزود: برای دولت ها این افتخار خواهد بود که مجموعه ای بدون چشم داشت و مزد، سیاست ها را نقد می کند و مشورت می دهد و دولت ها اگر از این مشورت استفاده کنند برای پیشرفتشان مفید خواهد بود.

وی اضافه کرد: برای توسعه و رونق اقتصادی و خروج از رکود راهی جز میدان دادن به بخش خصوصی در عرصه های اصلی اقتصاد نداریم ضمن اینکه باید مسیر را برای ایجاد اشتغال، رونق تولید و توسعه اقتصاد ازجانب بخش خصوصی هموار کنیم. 
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه تحریم ها، سوء مدیریت ها و گرفتن انگیزه از تولید کنندگان، اقتصاد کشور را با شرایط سخت مواجه کرد گفت: مهمترین کار دولت در سال اقتصادی مقاومتی، اقدام و عمل، به وجود آوردن فضای کسب و کار مناسب برای فعالان اقتصادی بود از این رو در مرحله نخست، تعامل با دنیا را برقرار کرد زیرا باید شرایطی به وجود آوردیم که بخش خصوصی احساس کند می تواند با دنیا کار کند. 
جهانگیری با بیان اینکه برجام تا حدودی تعامل با دنیا را ایجاد کرده است افزود: البته موانعی وجود دارد که رفع خواهد شد اما اینکه عده ای کار بزرگ را کوچک جلوه دهند خود را کوچک می کنند زیرا مردم پیشرفت های به وجود آمده را احساس می کنند. 
وی گفت: باید ثبات اقتصادی و شاخص های اصلی اقتصاد بر فضای اقتصادی حاکم باشد از این رو با اقداماتی که انجام شد نرخ ارز و تورم در حدی مشخص قرار دارد و فضای داخلی نیز آرام است. 
جهانگیری افزود: بخش خصوصی اگر بی ثباتی در اقتصاد را ببیند نگران می شود از این رو دولت در حد توان خود فضا را آرام کرد و محیط کسب و کار آرامش دارد ضمن اینکه فضا در عرصه فرهنگی و اجتماعی پیش برنده است و کند کننده نیست. 
معاون اول رئیس جمهور در عین حال گفت: در این فضا نظام بانکی هم باید اقداماتی انجام دهد اما باید دید نظام بانکی در چه شرایطی از نظر سپرده گیری و تسهیلات دهی قرار دارد منابع بانکی در کجاها مسدود و قفل شده است و چگونه می توان آن را آزاد کرد. 
وی با اشاره به دغدغه های بخش خصوصی افزود: فعالان اقتصادی، بروکراسی حاکم بر دولت و وضع نظام مالیاتی و تأمین اجتماعی را از مهمترین دغدغه ها می دانند و پیشنهادهایی نیز برای حل آن ارائه کردند که شاید عمل به این پیشنهادها زمان بر باشد اما به نفع بخش خصوصی در این باره تصمیم گیری می کنیم. 
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه از نقد دولت در مسائل اقتصادی استقبال می کنم گفت: مسئله این است که کدام اقدام دولت باید نقد شود و کدام اقدام دولت نباید نقد شود اینکه رسانه ها و صدا و سیما فرصت را برای نقد دولت فراهم می کنند خوب است اما عده ای بر روی رشد اقتصادی بحث می کنند که این رشد حاصل شده است یا خیر و یا اینکه در میزان صادرات همچنین اینکه به 20 هزار واحد، تسهیلات داده شده یا نه، تشکیک می کنند این درست نیست زیرا شاخصه های عملکردی را نمی توان نقد کرد. وی افزود: در ابتدای سال 95 گفتیم چرخ تولید را به حرکت درمی آوریم، صادرات را افزایش می دهیم و در این باره بسته حمایتی هم نوشتیم، 
کنترل تورم را ادامه می دهیم، تعامل با دنیا را تسهیل می کنیم، از شرکت های دانش بنیان حمایت و طرح های نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذاری می کنیم.
جهانگیری گفت: فکر می کنیم کسانی که دنبال نقد هستند می توانند این سیاست های ذکر شده را نقد کنند زیرا هم سیاست های خوبی تدوین شده و هم عملکردها خوب بوده است. 
جهانگیری افزود: با وجود اینکه پیش بینی می شد در مقطعی از سال تورم دوباره افزایش یابد اما تورم سالانه در ماه منتهی به دی، به 6،9 درصد رسید که نشان می دهد روند کاهشی تورم ادامه دارد. 
وی ادامه داد: عده ای می گویند سهم نفت در رشد اقتصادی زیاد است که باید گفت بعد از اجرای برجام در کوتاه مدت کار بزرگی در تولید و صادرات نفت صورت گرفت و آنهایی که روند تولید و صادرات نفت را کاهش دادند تصور نمی کردند که بتوانیم در مدت کوتاهی از اجرای برجام تولید را افزایش و صادرات را دو برابر کنیم. 
جهانگیری در عین حال گفت: بر اساس آخرین آماری که امروز در اختیارم قرار گرفت رشد شش ماهه اقتصادی کشور بدون احتساب نفت 4،3 درصد بوده است. 
وی با بیان اینکه در سال 93 از حدود 20 رشته فعالیت صنعتی فقط خودروسازی توانسته بود سهم جدی در رشد صنعتی کشور داشته باشد افزود: امروز 12 رشته فعالیت از این 20 رشته فعالیت صنعتی رشد مثبت را در شش ماهه نخست تجربه کرده اند البته تا پایان سال فعالیت بقیه رشته ها نیز مثبت خواهد شد.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در اسفند سال 92 میزان ذخیره گندم برخی از استان ها به سه روز رسیده بود گفت: هم اکنون برای بیش از یک سال ذخیره گندم داریم و یکی از مشکلات ما این است که با مازاد گندم چه کار کنیم. 
جهانگیری افزود: در 10 ماهه نخست امسال با رشد 33 درصدی، 102 میلیون تن کالا از کشور صادر شد که نشان از شروع رونق در حوزه صادرات است. 
وی با بیان اینکه با تغییر نرخ ارز عده ای با فشار آوردن می خواستند دولت را وادار کنند که تصمیمات غیرصحیح بگیرد گفت: پیش بینی ما این بود از آنجا که تغییرات نگران کننده نیست می توانیم نرخ ارز را به روال قبل برگردانیم اما مشکل اینجا بود که در دوران تحریم ها اقتصاد کشور از نظام بانکی به سمت تعامل با صرافی ها حرکت کرد که باید این مسیر را تصحیح می کردیم تا تجارت خارجی از طریق گشایش های اعتبارات اسنادی انجام شود و فعال اقتصادی مجبور نشود همه ارز لازم را خرید و آن را با صرافی جابجا کند که خود مشکلات زیادی ایجاد می کرد. 
جهانگیری افزود: تقاضای من از فعالان اقتصادی این است کمک کنند تعامل با نظام بانکی انجام شود البته انتظارمان از نظام بانکی این است که با ارزیابی مشتریان، گشایش اعتبارات اسنادی را با 10 درصد انجام دهد البته تا اسفند امسال بانک مرکزی حرکت از صرافی ها به سمت نظام بانکی برای تعاملات ارزی را انجام خواهد داد و این فرآیند را تکمیل می کند. 
وی با بیان اینکه تاکنون و با وجود یک سال از برجام موفق نشدیم از منابع خارجی به عنوان فاینانس استفاده کنیم گفت: علت این امر هم سخت گیری های ماست که وادار کردیم طرف های خارجی رویه ها را روز به روز اصلاح کند تا مشکلاتی برای فعالان اقتصادی بوجود نیاید همچنین گفتگوهای نظام بانکی ما با بانک های خارجی در حال انجام است تا فاینانس ها چگونه انجام شود ضمن اینکه دقت می کنیم تا تصمیم بگیریم که اگرچه شش ماه طول بکشد اما برای آینده کشور مناسب باشد. 
معاون اول رئیس جمهور همچنین افزود: اگرچه فاینانس ها هنوز اجرایی نشده است اما برای سهولت در کار واردات قطعات و مواد اولیه تولید و نیز جذب سرمایه گذاری ها اجازه دادیم یوزانس از طرف بانک مرکزی انجام شود. جهانگیری گفت: همچنین باید شرایطی فراهم کنیم تا فعالان اقتصادی بتوانند سرمایه گذاری کنند که حل مسائل بانکی از جمله آن است. 
 
کد خبر 16497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =