روند کند تجارت در آسیا-اقیانوسیه 

گزارش جدیدی از سازمان ملل که در ابتدای ماه نوامبر منتشر شد، حاکی از آن است که رکود اقتصاد جهانی و احتمال کاهش رشد اقتصادی چین موجب شده تجارت و جریان سرمایه‌گذاری در منطقه آسیا و اقیانوسیه رو به کاهش برود. 

گزارش جدیدی از سازمان ملل که در ابتدای ماه نوامبر منتشر شد، حاکی از آن است که رکود اقتصاد جهانی و احتمال کاهش رشد اقتصادی چین موجب شده تجارت و جریان سرمایه‌گذاری در منطقه آسیا و اقیانوسیه رو به کاهش برود.

این گزارش، موسوم به «گزارش تجارت و سرمایه‌گذاری آسیا-اقیانوسیه در سال 2015» که توسط کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای منطقه آسیا-اقیانوسیه (ESCAP) انجام شده، می‌گوید با همه اینها آسیا-اقیانوسیه به دلیل دستاوردهای مهم و پایدار در تقویت تجارت و جریان سرمایه‌گذاری، همچنان دینامیک‌ترین منطقه اقتصاد جهانی است و همچنان جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین منطقه تجاری جهان حفظ خواهد کرد.

طبق تحلیل این گزارش از آخرین چشم‌انداز تجارت و سرمایه‌گذاری، در سال 2014 کل صادرات و واردات این منطقه تنها 6/1 درصد رشد داشته است. اگر چین را در نظر نگیریم، صادرات از منطقه آسیا-اقیانوسیه کاهش 4/0 درصدی را ثبت کرده است.

این گزارش در ادامه می‌گوید اگر رشد تجارت و سرمایه‌گذاری در میان کشورهای این منطقه روند کند خود را ادامه دهد، احتمال هر گونه بهبود تجاری با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین احیای تجارت و سرمایه‌گذاری منطقه‌ای به منظور اجرا و تحقق «اهداف توسعه پایدار» ضروری است.

شمشاد اختر، دبیر کل ESCAP، همزمان با معرفی این گزارش در بانکوک گفت: «داده‌ها و تحلیل‌های گزارش سرمایه‌گذاری و تجارت آسیا-اقیانوسیه به تلاش ما به سوی دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک زیادی می‌کند.» او افزود استفاده از عرضه‌کنندگان مختلف در سراسر دنیا به عنوان بخشی از «زنجیره ارزش جهانی» فرصت‌های جدیدی را به سوی کشورهای در حال توسعه باز کرده تا در تجارت جهانی گنجانده شوند.  

اختر در ادامه گفت: «برای شکوفایی در این فضای جهانی‌شده، کشورها باید رقابت‌پذیری و بهره‌وری خود را افزایش دهند تا سرمایه‌گذاری و تکنولوژی به سوی داخل را جذب کنند و حوزه‌هایی را برای گنجاندن خود در این زنجیرهای ارزش بیابند.»

طبق گزارش مزبور، منطقه آسیا-اقیانوسیه حدود 40 درصد صادرات و واردات جهانی سال 2014 را به خود اختصاص داده است. به علاوه، در این گزارش آمده که چشم‌انداز تجارت خدمات منطقه‌ای نسبت به تجارت کالا بهتر بوده، به طوری که صادرات خدمات در منطقه در سال 2014 افزایش 1/5 درصدی داشته است که در سال 2013 این رقم 4 درصد بوده است. به واسطه افزایش تقاضای سفر در چین، صادرات خدمات گردشگری و دیگر خدمات تجاری به طور خاص قوی‌تر از سایر خدمات بوده است.

موضوع دیگری که در این گزارش عنوان شده، افزایش اهمیت کشورهایی است که رژیم‌های آزاد تجاری خود را حفظ کرده و از اجرای اقدامات محدودکننده تجارت خودداری کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد اقدامات محدودکننده مانند موانع تعرفه‌ای برای کشورهای کمتر توسعه یافته منطقه بسیار زیان‌آور است و برای صادرکنندگان کوچک و متوسط به طور خاص مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند.

در نهایت، تحلیلی در این گزارش آمده که به فرصت‌ها و چالش‌های اعمال شده به واسطه ظهور زنجیرهای ارزش جهانی به عنوان یک فاکتور تجاری مهم می‌پردازد. به هر حال، این گزارش می‌گوید با وجودی که منطقه آسیا-اقیانوسیه مرکز توسعه زنجیر ارزش جهانی است، اما بیشتر کشورهای منطقه از افزایش جریان تجارت و سرمایه‌گذاری ناشی از آن به طور کامل بهره نبرده‌اند.

  

کد خبر 165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =