صندوق توسعه ملی ۳۳۰میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار پرداخت کرد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تمام مبلغ ۳۳۰ میلیون دلاری که باید از سوی صندوق توسعه ملی برای توسعه بندر چابهار تامین می شد، از سوی صندوق پرداخت شد

به گزارش اگزیم نیوز، محمد سعیدنژاد افزود: بر اساس قراردادی که میان سازمان بنادر و دریانوردی با صندوق توسعه ملی امضاء شده بود، باید ۴۰۳ میلیون دلار در قالب طرحی مشترک از سوی صندوق توسعه ملی در اختیار سازمان بنادر قرار می گرفت که ۳۳۰ میلیون دلار آن باید به صورت مستقیم از سوی صندوق توسعه پرداخت می شد و حدود ۷۰ میلیون دلار مابقی هم توسط سرمایه گذاران تامین می شد که در حال حاضر تمامی این مبلغ در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی است و این سازمان خرید تجهیزات را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: سرمایه گذاران خارجی بارها به موقعیت ممتاز و استثنایی ایران در حوزه حمل و نقل دریایی اشاره کرده اند و بر همین اساس سازمان بنادر تلاش دارد که سرمایه های خارجی بیشتری را در حوزه دریایی و بنادر جذب کند.

سعیدنژاد ادامه داد: با توجه به ارتباط بنادر ایران با ۱۱ کشور محصور در خشکی، این بنادر شرایط ویژه ای برای تبادل کالا دارند و در بندر شهید رجایی و بندر چابهار با تراکم سرمایه گذار مواجهیم. در واقع مشکل امروز سازمان بنادر یافتن سرمایه گذار خارجی نیست، بلکه انتخاب سرمایه گذار مناسب است.

وی به هدف سازمان بنادر در انتخاب بهترین سرمایه گذار برای توسعه و تجهیز بنادر اشاره کرد و افزود: مهمترین گام این سازمان ارتقاء فناوری، تکنولوژی و بهبود سرمایه گذاری برای رشد بازار حمل و نقل دریایی است.

به گفته سعید نژاد هم اکنون ۸۵ درصد از فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار تکمیل شده است و طی دو سه ماه آینده فاز اول این بندر افتتاح می شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: تجهیزات مربوط به بندر شهید رجایی (۹ جرثقیل بزرگ ساحلی) از بهترین شرکت های اروپایی خریداری شده و سایر تجهیزات هم یا در حال ورود به بندر  یا در حال ساخت است.

وی اضافه کرد: این تجهیزات بیشتر در حوزه دریا مورد استفاده قرار می گیرند زیرا برای ورود کشتی ها به بنادر ایران نیازمند این تجهیزات هستیم که از جمله آنها می توان به یدک کش ها، راهنما ها و... اشاره کرد که سازمان بنادر در حال تامین منابع و خرید آنهاست.

وی اظهارداشت: حجم کلی سرمایه گذاری در بنادر ایران حدود ۷۰۰ میلیون دلار است.

 

کد خبر 16532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =