آغاز گردنه تند برای تورم تک رقمی

با توجه به نشانه هایی که وجود دارد احتمالا کاهش بیشتر نرخ تورم در ماه های آتی تا انتخابات ریاست جمهوری به سختی صورت بگیرد با این حال در صورتی که نرخ تورم کاهش چشمگیری را نیز تجربه نکند در محدوده کنونی باقی خواهد ماند

رییس کل بانک مرکزی ایران نرخ تورم دوازده ماه منتهی به دی ماه امسال را 8.6 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه را 9.6 درصد اعلام کرده است. ولی الله سیف رییس بانک مرکزی همچنین اعلام کرد پیش بینی نرخ تورم برای کل سال 1395 تک رقمی است که بعد از 25 سال محقق می شود. دکتر تیمور رحمانی، کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه در رابطه با نرخ تورم تک رقمی و تهدیدهای این نرخ می گوید: گزارش های اخیر حاکی از آن است که تورم متوسط دی ماه کاهش یافته البته دستیابی به تورم زیر 10 درصد چندان غیرمنطقی نیست؛ چرا که ایران دوره ای تورم پایین را تجربه کرده و عملا این امر غیرطبیعی نیست.

وی در خصوص عواملی که موجب تقویت روند کاهشی تورم می شود، گفت: از جمله عواملی که می تواند مانع روند نزولی نرخ تورم شود، تغییر در نسبت های پولی است. در طول چهار سال گذشته نسبت شبه پول به پول به طور قابل توجهی در حال افزایش بوده است و همین موضوع سبب شده که ضریب فزاینده خلق نقدینگی به شدت افزایش یابد در حالی که ضریب فزاینده خلق پول (با تعریف محدود پول) کاهش یافته است. به عقیده رحمانی اما این روند از فصل چهارم سال 1394 وارونه شده است.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در واقع، تاکنون دولت و بانک مرکزی با کنترل نرخ ارز از آن به عنوان مکملی جهت کنترل تورم استفاده کرده اند که حال خود می تواند عاملی برای شوک موقت قیمتی و بازگشت نرخ تورم باشد.

به گفته وی با توجه به اینکه بانک مرکزی به دنبال یکسان سازی نرخ ارز است، احتمال جهش نرخ ارز وزنی (متوسط وزنی نرخ مبادله ای و نرخ بازار آزاد) وجود دارد، گرچه ممکن است دولت و بانک مرکزی با اتکا به درآمد افزایش یافته حاصل از صادرات نفتی برای مدتی وضع موجود را ادامه دهند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در ماه های باقیمانده سال 1395 تداوم روند نزولی نرخ تورم دارای احتمال کمتری است و گنجاندن ملاحظات اقتصاد سیاسی مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری نیز به تقویت این پیش بینی کمک می کند. در آن صورت، اگر تصور کنیم حتی متوسط تورم ماه های اول سال 1395 ادامه یابد و تشدید نشود، تداوم تورم تک رقمی دشوار است.

رحمانی ادامه داد: با این حال، حتی اگر روند نزولی تورم متوقف شود یا مجدداً دورقمی شود انتظار تورم قابل توجه برای کل سال 1395 را نخواهیم داشت مگر آنکه شوک های غیرمنتظره ای به اقتصاد وارد شود که در حال حاضر چندان محتمل به نظر نمی رسند.

وی در ادامه با تاکید بر تلاش دولت برای پایدار ماندن تورم تک رقمی در اقتصاد کشور اظهار داشت: به نظر می آید دولت از هر آنچه که در اختیار داشته برای کاهش تورم استفاده کرده است و ابزار دیگری ندارد که بتواند تورم را بیش از این کاهش دهد. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز در کوتاه مدت بر تورم تاثیر ندارد، افزود: در واقع تورم شامل سبدکالایی است که براساس قیمت های این سبد کالایی نرخ تورم محاسبه می شود و در این بین نرخ ارز تاثیری ندارد.

وی اضافه کرد: البته اگر نرخ ارز به صورت غیرمستقیم افزایش پیدا کند و مدتی نیز بر روی همین رقم باقی بماند موجب افزایش مواد اولیه واردانی و... خواهد شد در نتیجه تورم نیز افزایش پیدا خواهد کرد؛ اما این اثر با وقفه اتفاق می افتد. رحمانی در پایان در خصوص کف تورم تا پایان فعالیت دولت یازدهم گفت: به احتمال زیاد در حوالی همین رقمی که اعلام شده است البته با نوسان کمی بالاتر خواهد بود.

 

کد خبر 16555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =