اولتیماتوم صمت به واردکنندگان برنج

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاستهای تجاری وزارت صنعت در نامه ای به انجمن وارد کنندگان برنج درباره تخلفات احتمالی در آینده و جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت، اتمام حجت کرد

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاستهای تجاری وزارت صنعت در نامه ای به انجمن وارد کنندگان برنج درباره تخلفات احتمالی در آینده و جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت، اتمام حجت کرد.

پیرو کاهش تعرفه واردات 8 کالای اساسی حساس و ضروری، که در بخش برنج  تعرفه واردات از 32 درصد به 5 کاهش یافت و دریافت مابه التفاوت 500 تومانی حدف شد، محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاستهای تجاری وزارت صنعت معدن و تجارت با اراسال نامه ای به انجمن وارد کنندگان برنج درباره تخلفات احتمالی در آینده و جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت، اتمام حجت کرد.

در این نامه اشاره شده است که هدف از تصویب و ابلاغ مصوبه مذکور، بهره‌مندی مصرف‌کنندگان از قیمت مناسب برنج و حذف قاچاق این کالا بوده است و باید شاهد اثرات عینی تصمیمات هیات محترم وزیران در سطح عمومی قیمتها و منتفع شدن مصرف کنندگان در کشور باشیم.

همچنین در این  نامه عتاب آمیز اشاره شده است که واردات برنج با رعایت سقف مذکور خواهد بود و با متخلفان (بیش اظهاری یا اختلاط) مطابق قانون اقدام خواهد شد.

شرح نامه محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاستهای تجاری وزارت صنعت معدن و تجارت به مسیح کشاورز دبیر انجمن وارد کنندگان برنج در ذیل مطلب آمده است:

پیرو ابلاغ مصوبه شماره 53885 ت/135023 هــــ مورخ 95/11/2 هیات محترم وزیران و اصلاحیه آن به شماره 53885/136069 مورخ 95/11/3 در خصوص کاهش تعرفه واردات انواع برنج و حذف مابه‌التفاوت ریالی واردات این کالا، به آگاهی می‌رساند، هدف از تصویب و ابلاغ مصوبه صدرالذکر بهره‌مندی مصرف‌کنندگان از قیمت مناسب برنج و حذف قاچاق این کالا بوده است. لذا ضمن ارسال تصویر تصمیمات متحذه در جلسه مورخ 95/11/5 مجددا تاکید می‌گردد.

1- هیچگونه افزایش قیمت برنج هندی به ویژه در کشورهای مبدا قابل پذیرش نخواهد بود تا شاهد اثرات عینی تصمیمات هیات محترم وزیران در سطح عمومی قیمتها و منتفع شدن مصرف کنندگان در کشور باشیم.

2- با توجه به قیمت برنج 1121 هندی با درجه خلوص حداکثری در مبدا طی یک سال گذشته (حداکثر 4600 تا 5700 روپیه طبق اعلام آن انجمن) با حوزه ثبت سفارش و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هماهنگ گردید تا با کنترل سقف قیمت 850 دلار در هر تن از سوء استفاده تجار غیرحرفه‌ای (بیش اظهاری با هدف بهره‌مندی از ارز مبادله‌ای) و طرف‌های تجاری مستقر در کشورهای حاشیه خلیج فارس و ... جلوگیری گردد.

3- بدیهی است کنترل، رصد و پایش قیمت فروش کلیه شرکتهای وارد کننده در سطح عرضه برای این نوع برنج کیفی با رعایت سقف مذکور خواهد بود و با متخلفان (بیش اظهاری یا اختلاط) مطابق قانون اقدام خواهد گردید.

4- هرگونه تبلیغات دروغین و یا عرصه کالای غیرکیفی به قیمت کالای کیفی ممنوع بوده و جهت جلویگری از اختلاط با اعمال ژنو تایپی و تطبیق مشخصات مندرج بر روی بسته‌های با محتویات کنترلهای لازم در اولویت کاری همکاران قرار گرفته است.

با عنایت به موارد صدرالذکر انتظار دارد به عنوان تشکل حرفه‌ای وارد کننده برنامه‌ریزی و مدیریت موثر منطبق با اهداف تبیین شده صورت پذیرد.

بنابراین گزارش ، براساس تصمیمات اخیر کارگروه تنظیم بازار ، حداکثر قیمت مصرف کننده هر کیلو برنج برنج هندی مرغوب 38000 ریال ، اروگوئه 26000 ریال و سایر برنجهای وارداتی 20000 ریال است.

این گزارش حاکیست  طبق اطلاعیه سازمان حمایت؛ همزمان با توجه به کاهش تعرفه و حذف مابه التفاوت برنج ، شرکت بازرگانی دولتی نیز با نرخ مصوب و بدون محدودیت نسبت به توزیع برنج از طریق فروشگاههای زنجیره ای و تعاونیهای مصرف کارمندی و دیگر خریداران اقدام می‌کند.

 

منبع: تسنیم

کد خبر 16571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =