صادرات ۴۴ میلیون دلاری منطقه آزاد انزلی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی معتقد است که قاچاق در این منطقه وجود ندارد. وی همچنین میزان صادرات کالاهای تولیدی در انزلی را طی ۱۰ ماهه سال جاری ۴۴ میلیون دلار اعلام کرد

به گزارش اگزیم نیوز، رضا مسرور با اشاره به فعالیتهای منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: توجه بسیار زیادی در حوزه صادرات داشتهایم تا بتوانیم آمارهای مربوط به صادرات و تولید خود را افزایش دهیم بنابراین طی ۱۰ ماهه سال جاری ۴۴ میلیون دلار صادرات کالاهای تولیدی داشته ایم که این رقم در سال گذشته معادل ۴۲ میلیون دلار بود. این در حالی است که در مدت مشابه سال ۹۱ صادرات کالاهای تولیدی در انزلی معادل ۴۴۰ هزار دلار بود.

وی ادامه داد: علت افزایش این رقم فعال کردن واحدهای صنعتی راکدی بود که در منطقه وجود داشت و تصمیم گرفتیم ۴۸ واحد صنعتی غیرفعال را فعال کنیم. به همین ترتیب در سال ۹۵، ۲۵۵ میلیون دلار صادرات مجدد داشتهایم که در ۱۰ ماهه اول سال ۹۵ که این رقم طی یک ساله ۱۳۹۴ معادل ۲۲۹ میلیون دلار بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اعلام اینکه ۳۷ درصد از سهم صادرات مجدد مناطق آزاد کشور مربوط به انزلی بیان کرد: با فعال سازی ۴۸ واحد صنعتی، ۱۰۵۰ نفر شغل ایجاد شده است و ۱۵۲ میلیارد تومان سرمایهگذاری داشتهایم. علاوه بر این ۳۴ واحد صنعتی در مرحله ساخت هستند که ۱۵۰۱ شغل ایجاد خواهد کرد.

مسرور با اشاره به اینکه از دی ماه سال ۹۲ تا دی ماه سال ۹۵ نسبت به دوره مشابه سه سال قبل از آن ۵۹۲ درصد رشد سرمایه‌گذاری داشتهایم اظهار کرد: علاوه بر این از دی ماه سال ۹۲ تا دی ماه سال ۹۵، ۱۱ هزار و ۵ شرکت ثبت شدهاند، که این مسئله رشد ۱۲۵ درصدی را نسبت به سه ساله قبل از آن طی مدت مذکور نشان میدهد.

وی با بیان اینکه مجهزترین مرکز تفریحات دریایی کشور در این منطقه احداث شده است، عنوان کرد: طی ۱۰ ماهه سال ۹۵، ۱۶۳ میلیارد تومان هزینه عمرانی داشتهایم که این رقم طی مدت مشابه در سال ۹۲، معادل ۱۶ میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی ادامه داد: علاوه بر این بیش از ۸.۵ میلیون نفر در فاز گردشگری از منطقه بازدید کردند که این رقم طی سه سال اخیر نسبت به سه ساله قبل از آن رشد ۱۱۸ درصدی را نشان میدهد.

مسرور همچنین به طرحهای قابل بهره برداری در منطقه آزاد انزلی اشاره و اعلام کرد: طرحهای قابل بهرهبرداری از محل سازمان ۶۵۱ میلیارد تومان است که در دهه فجر به بهرهبرداری میرسد. علاوه بر این ۱۴۷ میلیارد تومان نیز طرحهای قابل بهرهبرداری از سوی بخش خصوصی است که جمعا معادل ۸۰۰ میلیارد تومان میشود.

وی در بخش دیگری از صحبتهایش در خصوص آخرین وضعیت بندر کاسپین بیان کرد: این بندر در سال ۱۳۹۲ با توجه به تغییرات مدیریتی که صورت گرفته بود، دچار رکود و وقفه شد اما پس از این زمان با تغییرات انجام شده و مهندسی ارزشی توانستیم کاهش ۱۰۰ میلیارد تومانی هزینههای اجرایی آن را در دستور کار قرار دهیم. مسئله دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که اگر قرار بود این پروژه با همان سرعت قبلی پیش برود، باید از سال ۱۳۹۲، ۱۱ سال زمان برای افتتاح آن سپری میشد اما با مهندسی ارزشی صورت گرفته و پس از سفر ریاستجمهوری پروژه سرعت قابل قبولی داشت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: امسال دو تیپ اسکله از ۵ تیپ اسکله مربوط به این بندر افتتاح میشود و علاوه بر موج شکن شرقی تا پایان سال و موج شکن غربی تا خردادماه سال آینده افتتاح خواهد شد. مسئلهای که باید به آن توجه داشت سختی کار در دریای خزر است که شرایط را با جنوب ایران متفاوت کرده است چرا که تعداد روزهای طوفانی و میزان امواج در شمال و جنوب قابل مقایسه نیست.

مسرور با بیان اینکه ظرفیت بندر کاسپین ۱۵ میلیون تن باقی خواهد ماند اظهار کرد: در بندر کاسپین همه کشتیهای در حال تردد امکان تحویلگیری دارند و موقعیت این بندر با سایر نقاط قابل مقایسه نیست. علاوه بر این اتصال ریل به بندر کاسپین راحتتر از سایر بنادر است.

وی با اشاره به اینکه سه پازل بورس کالا، تکمیل زیرساختهای بندری و ریلی و راهاندازی کریدور شمال و جنوب و جاده ابریشم در کنار یکدیگر قرار گیرند، گفت: بدین ترتیب انزلی میتواند به عنوان مرکز داد و ستد کالاهای استراتژیک در منطقه باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به موضوع گردشگری در این منطقه نیز اشاره کرد و افزود: بزرگترین آکواریم کشور که یک مرکز گردشگری- تجاری – خدماتی و اقامتی خواهد بود با جذب صد در صد سرمایهگذاری خارجی به مرحله عقد قرارداد رسیده است و ظرف دو ماهه آینده آغاز خواهد شد.

مسرور همچنین با بیان اینکه بیش از یک میلیارد تن کالا از کانال سوئد جابهجا میشود، تاکید کرد: اگر بتوانیم دو درصد از این رقم را نیز جذب کنیم، میتوانیم حدود ۲۰ میلیون تن کالا درآمد ارزی برای کشور ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان قاچاق در منطقه آزاد انزلی بیان کرد: در انزلی قاچاق نداریم و با توجه به ارقام اعلام شده مبنی بر قاچاق ۱۵ میلیارد دلاری در کشور باید اعلام کنم که کل کالای همراه مسافر در منطقه آزاد انزلی معادل ۲۰ میلیون دلار است و ما انواع نظارتها را در این رابطه انجام میدهیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پایان با اشاره به اینکه ۶۹ پروژه سرمایه گذاری داخلی و خارجی طی یک ساله اخیر پس از برجام در این منطقه انجام شده است خاطرنشان کرد: این موضوع موجب بهبود فضای کسب و کار در منطقه میشود و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان نیز مربوط به طرح گردشگری اختصاص یافته است.

کد خبر 16576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =