زمینه های سرمایه گذاری مشترک ایران و چک

دعوت اتاق بازرگانی چک و حضور هیات تجاری ایران در این کشور را می توان زمینه ساز همکاری های اقتصادی بخش خصوصی دوکشور ایران و چک به شمار آورد که می تواند در رشد و توسعه صنعتی ایران و مخصوصا ورود تکنولوژی های نوین و سرمایه گذاری در صنایع مرتبط با حوزه انرژی نقش آفرینی کند

عبور از یک سالگی برجام نشان داده است که هنوز هم می توان به کسب منافع اقتصادی از این تفاهم استراتژیک خوش بین بود اگرچه تلاش ها برای استفاده حداکثری از دستاوردهای آن ، هنوز هم ادامه دارد. برجام نه تنها روابط ایران را با کشورهای 5+1 بهبود بخشید بلکه فرصتی طلایی را برای برقراری ارتباطات تجاری با سایر کشورهای جهان نیز ایجاد کرد تا با اطمینان بیشتری روابط اقتصادی را با ایران رهگیری کنند. این رویکرد را می توان در سفر اخیر هیأت اقتصادی ایران به جمهوری چک نیز تعقیب کرد. در این سفر وزیر صنعت و تجارت چک با اشاره به اینکه ایران دارای انرژی و منابع بسیار و پتانسیل بالای اقتصادی است و با بیان اینکه دو کشور می توانند در سرمایه گذاری در کشورهای یکدیگر بسیار فعال باشند، گفت: ایران و چک می توانند در همه زمینه ها مکمل یکدیگر بوده همچنین می توانند در زمینه های مختلفی مانند ماشین آلات صنعتی و انرژی می توانند همکاری زیادی داشته باشند .

در سفر هیأت ایرانی به همراه که رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و بیش از ۳۰ شرکت ایرانی در زمینه ماشین‌آلات، تجهیزات صنعتی و معدنی، صنایع سنگین، دارو، تجهیزات پزشکی، انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری‌های زیست‌محیطی ، نشست های تجاری بسیاری در حال برگزاری است.

سرمایه گذاری مشترک ایران و چک

یان ملاک در همایش مشترک اقتصادی و تجاری ایران و چک با اشاره به اینکه سابقه تجاری میان دو کشور می تواند بسیار مفید باشد، گفت: این سابقه می تواند به باقی مناطق هم گسترش پیدا کند.

وی با بیان اینکه پتانسیل اقتصاد چک بسیار بالا است، افزود: پتانسیل همکاری دو کشور بسیار بالا است و بیش از یکسال پیش با یک هیات بزرگ در تهران حضور داشتم.

به گزارش اگزیم نیوز، وزیر صنعت و تجارت چک با اشاره به اینکه ایران دارای انرژی و منابع بسیار و پتانسیل بالای اقتصادی است، اظهار داشت: دو کشور در زمینه های مختلفی مانند ماشین آلات صنعتی و انرژی می توانند همکاری زیادی داشته باشند.

وی با بیان اینکه دو کشور می توانند در سرمایه گذاری در کشورهای یکدیگر بسیار فعال باشند، گفت: دو کشور می توانند در همه زمینه ها مکمل یکدیگر بوده همچنین می توانند در زمینه های مختلفی مانند ماشین آلات صنعتی و انرژی می توانند همکاری زیادی داشته باشند .

وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک به اهمیت تفاهم نامه های امضا شده میان دو کشور اشاره کرد و افزود: انجمن ها و اتاق های بازرگانی دو کشور همکاری خوبی با یکدیگر دارند.

وی با بیان اینکه شرکت های جمهوری چک رقابت بسیاری بایکدیگر دارند، اظهار داشت: امیدوارم این همایش به ارتقای همکاری دو کشور کمک کند.

فصل جدید روابط تجاری ایران و چک

رییس اتاق بازرگانی جمهوری چک با اشاره به سابقه تاریخی دو کشور، گفت: روند افزایش روابط اقتصادی دو کشور بعد از لغو تحویم ها قابل توجه بوده است و ما شاهد رشد مبادلات در این مدت هستیم.

ولادیمیر دلوهی در همایش مشترک اقتصادی و تجاری ایران و چک با بیان اینکه روند حجم مبادلات دو کشور شاهد افزایش در سالهای اخیر است، افزود: اتاق بازرگانی مشترک چک و ایران سال قبل تاسیس شد که نشانگر اهمیت ارتباطات دو کشور است.

وی با بیان اینکه با اشاره به سابقه تاریخی دو کشور، گفت: روند افزایش روابط اقتصادی دو کشور بعد از لغو تحویم ها قابل توجه بوده است و ما شاهد رشد مبادلات در این مدت هستیم.

رییس اتاق بازرگانی جمهوری چک با اشاره به ظرفیت های موجود در حوزه  خودروسازی و انرژی، اظهار داشت: دو کشور می‌توانند در این زمینه‌ها همکاری بیشتری داشته باشند.

در این همایش همچنین یاروس لاو هاناک، رئیس کنفدراسیون صنایع چک به زمینه‌های همکاری بین دو کشور اشاره کرد و گفت: دو کشور می‌توانند در زمینه‌های انرژی و حمل و نقل همکاری زیادی داشته باشند.

وی با اشاره به تبادل تجربیات میان تجار دو کشور، افزود: این ملاقات‌ها بین تجار دو کشور فرصت بزرگی برای افزایش تعاملات دو جانبه است.

رئیس کنفدراسیون صنایع چک با اشاره به برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک، ادامه داد: پس از برجام این موقعیت نخستین بار برای دو کشور فراهم شد.

آمادگی برای جذب سرمایه گذاری در تکنولوژی های نوین

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران با اشاره به آمادگی ایران برای جذب سرمایه گذاری در صنایع «های تک»، ابراز امیدواری کرد که به زوی پرواز مستقیم تهران- پراگ برقرار شود.

مسعود خوانساری در همایش مشترک اقتصادی و تجاری ایران و چک، با بیان اینکه روابط میان دو کشور عمر ۹۰ ساله دارد، گفت: روابط بین دو کشور همواره خوب و دوستانه بوده است، علاوه بر اینکه روابط اقتصادی و فرهنگی دو کشور هم، سابقه دیرینه ای دارد.

وی با بیان اینکه انتشار کتاب و آثار ایرانی به زبان چک و ارتباط و همکاری بین کتابخانه های دو کشور و همچنین ایجاد کرسی زبان فارسی در دانشگاه چک، از جمله همکاری های دو کشور است، افزود: کشور چک توانسته در اروپا نقش جدی داشته باشد و یکی از حلقه های ارتباط میان کشورهای چین، روسیه، کوبا و ایران با این اتحادیه است.

خوانساری با اشاره به اینکه تجار کشور چک می توانند در ایران به خصوص پروژه های ناتمام و پروژه هایی که نیاز به تکنولوژی پیشرفته دارند، مشارکت و سرمایه گذاری کنند، اظهار داشت: همکاری در بخش های ماشین سازی، حمل و نقل، مدیریت منابع آب، فاضلاب، نیروگاه ها، انرژی های نو، دارویی و صنایع غذایی، از دیگر زمینه های مناسب برای  همکاری میان دو کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران ادامه داد: باید تلاش کنیم که همکاری های ما درازمدت باشد و به طور حتم، ارتباط اقتصادی دو کشور را گسترده تر پیگیری خواهیم کرد.

خوانساری با بیان اینکه خوشبتخانه با حضور وزیر اقتصاد ایران، یادداشت تفاهمی در خصوص اجتناب از اخذ مالیات مضاعف به امضاء رسیده است، گفت: امیدواریم که به زودی پرواز مستقیم تهران – پراگ راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه مسیری که ایران با اروپا در پیش گرفته، افزایش ارتباط هر روزه است، گفت: در دیداری هم که وزیر خارجه ایران داشت، بر این امر تاکید شد که سطح روابط دیپلماتیک بین دو کشور باید افزایش پیدا کند.

خوانساری با اشاره به اینکه ایران پتانسیل های زیادی برای سرمایه گذاری دارد، اظهار داشت: اولین موضوع، موقعیت جغرافیایی ایران است؛ زیرا ایران شاهراه اتصال شرق به غرب بوده و انرژی های فراوانی از جمله نفت و گاز دارد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اعلام اینکه ایران با هفت کشور محصور در خشکی همسایه است، گفت: دسترسی به آب های آزاد و بازار ۴۰۰ میلیون نفری در منطقه، از دیگر پتانسیل های ایران است.

خوانساری ادامه داد: وجود نیروی کار تحصیلکرده از دیگر مزایایی است که ایران دارد و موقعیت را برای جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم می کند.

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته، ما میزبان ۲۰۰ هیات خارجی در کشور بودیم، اظهار داشت: مهمترین موردی که باید اشاره کنم این است که ایران در تسویه بدهی خارجی یکی از خوش سابقه ترین کشور ها است.

خوانساری با بیان اینکه ایران در سال گذشته، میزبان دو هیات از کشور چک بود، گفت: در این دیدارها دو موافقتنامه به امضا رسید و در نهایت باید اعلام کنم که اتاق تهران با بیش از ۱۶ هزار عضو که در ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور مشارکت دارند، آمادگی خود را برای جذب سرمایه گذاری خارجی و ترغیب بخش خصوصی ایران به مشارکت های تجاری اعلام می کند.

تسهیلات مالیاتی ایران برای سرمایه گذاران خارجی

معاون امور بین الملل اتاق تهران با اشاره به تسهیلات مالیاتی ایران برای سرمایه گذاران خارجی گفت:ایران هاب بازارهای خاورمیانه و آسیای میانه به شمار می رود و در مسیر تجارت غرب و شرق واقع است.

 محمد رضا بختیاری در همایش مشترک اقتصادی و تجاری ایران و چک که با حضور  رئیس اتاق بازرگانی چک و رئیس کنفدراسیون صنایع چک در محل وزارت صنعت و تجارت این جمهوری برگزار شد، گفت: ایران هاب منطقه است و در مسیر ترانزیت شرق و غرب قرار دارد.

معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران با اشاره به اینکه ایران هاب بازارهای خاورمیانه و آسیای میانه به شمار میرود، افزود: ایران در مسیر تجارت غرب و شرق واقع است و نقش مهمی را در منطقه ایفا می کند.

وی با اشاره به وجود انرژی ارزان در ایران، افزود: بزرگترین منابع گاز دنیا در ایران است و ٦٨ نوع معدن نیز در ایران وجود دارد.  

بختیاری با بیان اینکه ٣١ میلیارد تن ذخایر شناخته شده داریم، اظهار کرد: دسترسی به ١٥ بازار در منطقه و ٤٠٠ میلیون جمعیت و نیروی متخصص و کارآمد در ایران از جمله مزایای ایران در منطقه است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری مستقیم در همه زمینه ها، سرمایه گذاری از طریق ساختارهای قراردادی از دیگر شرایط سرمایه گذاری در ایران است، اظهار داشت: تسهیلات مالیاتی برای سرمایه گذاران خارجی در ایران فراهم شده است.

 بر اساس اولین اطلاعات، بیش از ۱۰۰ نفر از فعالان اقتصادی چک برای حضور در نشست‌های مشترک با فعالان اقتصادی ایران اعلام آمادگی کرده اند.

 

کد خبر 16582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =