افزایش ۱ تریلیون دلاری صادرات با اجرای موافقت‌نامه تسهیل تجاری 

طبق اعلام گزارش اخیر سازمان تجارت جهانی (WTO) در ۲۶ اکتبر، اجرای کامل موافقت‌نامه تسهیل تجاری  (TFA) که دو سال قبل منعقد شد، می‌تواند صادرات جهانی را سالانه بیش از ۱ تریلیون دلار افزایش دهد

طبق اعلام گزارش اخیر سازمان تجارت جهانی (WTO) در 26 اکتبر، اجرای کامل موافقت‌نامه تسهیل تجاری  (TFA) که دو سال قبل منعقد شد، می‌تواند صادرات جهانی را سالانه بیش از 1 تریلیون دلار افزایش دهد. این گزارش اولین ارزیابی‌های نتایج این توافق تجاری را منتشر کرده و در آن به طور خاص اشاره شده که اقتصادهای نوظهور بیش از نیمی از دستاوردهای این توافق را از آن خود خواهند کرد.

این موافقت‌نامه در دسامبر 2013 در اجلاس وزیران کنفرانس سازمان تجارت جهانی در بالی اندونزی به تصویب رسید. هدف این توافق کاهش موانع تجاری است و اولین توافقی است که توسط کلیه اعضای حاضر به امضا رسیده است. کاهش تعرفه واردات و یارانه‌های کشاورزی، به هدف ساده‌سازی تجارت کشورهای در حال توسعه با دنیای توسعه یافته، از جمله مفاد این موافقت‌نامه است.

به گفته روبرتو آزودو، رییس کل WTO، گزارش این سازمان شواهد جدیدی از افزایش قابل توجه حجم تجارت جهانی به واسطه اجرای «موافقت‌نامه تسهیل تجاری» خبر می‌دهد که علاوه بر توسعه تجارت و کاهش هزینه‌ها، به کشورهای توسعه یافته و کمتر توسعه یافته کمک می‌کند هر چه بیشتر در یک سیستم تولید جهانی‌شده ادغام شوند.

آزودو با تاکید بر اجرای هر چه سریع‌تر این موافقت‌نامه افزود «دنیا بیش از هر زمان دیگری به هم مرتبط شده است. تعداد کشورهای در حال توسعه که به دنبال پیوستن به شبکه‌های تجارت جهانی هستند، در حال افزایش است.»

موافقت‌نامه TFA سازمان تجارت جهانی با موضوع نظارت بر روند تعیین تعرفه‌ها، اولین توافق چندجانبه است که از زمان تاسیس این سازمان در سال 1995 منعقد شده است.

با این حال، اقدامات در زمینه اجرایی کردن این موافقت‌نامه تنها زمانی اثربخش خواهد بود که مفاد آن حداقل در پارلمان‌های دو سوم کشورهای عضو WTO به تصویب برسد. تاکنون تنها 50 کشور آن را تصویب کرده‌اند و توقف آن تا حدی به دلیل اختلافات بر سر تجارت کالاهای کشاورزی و صنعتی بوده که اقتصادهای بزرگ‌تر را در برابر اقتصادهای کوچک قرار می‌دهد. بدون اجرایی کردن موافقت‌نامه، موانع بزرگ تجاری همچنان باقی خواهند ماند.

به گفته آزودو، TFA تجارت جهانی را متحول خواهد کرد، به طوری که اثر آن برای کشورهای در حال توسعه افزایش صادرات سالانه به میزان 170 تا 730 میلیارد دلار خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود این میزان برای کشورهای توسعه یافته بین 310 تا 580 میلیارد دلار باشد.

گزارش قبلی در مورد اثر TFA توسط موسسه پترسون در واشنگتن منتشر شده بود. این گزارش نیز ارزیابی کرده بود اجرای کامل موافقت‌نامه، تجارت جهانی را به میزان یک تریلیون دلار توسعه داده و 21 میلیون شغل جدید ایجاد می‌کند که از این تعداد 18 میلیون شغل در کشورهای در حال توسعه خواهد بود.  

کد خبر 166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =