توسعه گردشگری نیازمند چشم‌اندازی روشن است

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه توسعه گردشگری نیازمند به چشم‌اندازی روشن است، گفت: در صورتی که سند توسعه گردشگری را تهیه نکنیم، در این مسیر به جایی نمی‌رسیم

به گزارش اگزیم نیوز، مجتبی خسروتاج امروز در همایش بین‌المللی تجاری‌سازی خدمات گردشگری با بیان اینکه توسعه گردشگری موجب متنوع‌سازی درآمد کشور می‌شود، گفت: با توجه به اینکه این بخش منابع ارزی برای کشور ایجاد می‌کند، می‌تواند مورد توجه سازمان توسعه تجارت باشد. 

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه توسعه گردشگری نیازمند فرهنگ‌سازی است، گفت: برخی توسعه گردشگری در کشور را کاری مذموم عنوان می‌کنند، در حالی که به مزیت‌های مثبت این صنعت فکر نمی‌کنند. خسروتاج با تاکید بر اینکه یکی از معضلات جدی کشور بحث اشتغال است، اظهار داشت: گردشگری می‌تواند بخشی از این مشکلات را حل کند و ما باید فضایی ایجاد کنیم که این امر توسعه یابد. 

وی با تأکید بر اینکه در بحث گردشگری باید چشم‌انداز روشنی را تعریف کرد، افزود: در صورت عدم وجود چنین چشم‌اندازی، حرکت ما در این بخش دایره‌ای خواهد بود و به جای اول برمی‌گردیم، بنابراین برای دنبال کردن این موضوع در سطح ملی، بدون داشتن چشم‌انداز امکان حرکت نداریم. 

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: اولویت‌بندی برای تجاری‌سازی هر کالایی اهمیت دارد، بنابراین در گردشگری هم باید طبقه‌بندی و تقسیم‌بندی انجام شود. وی افزود: اولویت‌ها مخاطبین کشورهای هدف را برای ما معین می‌کند و باید دید در بخش گردشگری چه خدماتی را به می‌توان به گردشگران ارائه داد. 

خسروتاج بیان داشت: برای تجاری‌سازی گردشگری باید ذائقه مصرف‌کننده مشخص باشد و اگر این ذائقه را مشخص نکنیم، باز هم نتوانسته‌ایم به موضوع تجاری‌سازی توجه کنیم. 

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه برای رسیدن به هدف 20 میلیون گردشگر در سال 1404 نیازمند برنامه‌ریزی آماری هستیم، گفت: زیرساخت‌های ما برای رسیدن به این هدف کامل نیست. وی افزود: کسانی که قرار است وارد صحنه گردشگری شوند، باید سازوکار حضور در عرصه بین‌المللی را داشته باشند و نکته مهم در این رابطه این است که تا چه اندازه تشکل‌های گردشگری در توانمندسازی اعضا قدم برداشته‌اند و چه کارهایی انجام داده‌اند. 

خسروتاج با تأکید بر اینکه برای توسعه گردشگری باید نظام تشویقی وجود داشته باشد، گفت: نظام تشویقی ضمن اینکه می‌تواند برخی کمبودها و نواقص شرکت‌ها را جبران کند، می‌تواند زیربنای نظام آماری را در بخش گردشگری بسازد. وی افزود: باید فعالین حلقه‌های زنجیره ارزش توریسم را توانمند کنیم و لازم است برای توسعه گردشگری، در بخش‌های مختلف این صنعت برندسازی کنیم. 

مرتضی رحمانی موحد در ادامه نخستین همایش تجاری‌سازی صنعت گردشگری افزود: صنعت گردشگری با اثرات اجتماعی در طول 6 دهه گذشته یکی از پررشدترین صنایع جهان بوده است. وی اظهار داشت: گردشگری در عصر جدید با موضوع توسعه گره خورده و باعث ظهور مقصدهای جدید در جهان شده و گردشگری را به موتور تحولات اقتصادی ـ اجتماعی تبدیل کرده است.

رحمانی‌موحد یادآور شد: بر اساس اعلام سازمان جهانی گردشگری امروز حجم صادرات این صنعت ز صادرات نفت، محصولات غذایی و صنعت خودروسازی پیشی گرفته و به یکی از بازیگران اصلی تجارت بین‌المللی و درآمد اصلی بسیاری از کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است. وی اضافه کرد: گسترش جهانی صنعت گردشگری در کشورهای توسعه یافته نیز پیامدهای اقتصادی و اشتعال‌زایی قابل توجه در بخش‌های مختلف از ساخت‌وساز گرفته تا فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته است.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه آماری را نیز در مورد درآمدزایی این صنعت در جهان ارائه کرد و گفت: گردشگری بین‌المللی در سال 2015 با بیش از 1.5 تریلیون دلار درآمد و سهم 10 درصدی در تولید ناخالص داخلی برای بیش از 360 میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی سازمان جهانی گردشگری تعداد گردشگران بین‌المللی در سال 2030 میلادی به  1.8 میلیارد نفر خواهد رسید، عنوان کرد: سال 2017 به عنوان سال گردشگری پایدار برای توسعه انتخاب شده است و تمام کشورها از این ظرفیت بهره‌برداری می‌کنند و پایداری و رقابت‌پذیری را به عنوان دو عنصر مهم برای ارتقای سهم خود از اثرات مثبت گردشگری در نظر گرفته‌اند.

رحمانی‌موحد آماری را نیز در مورد درآمد گردشگری در ایران ارائه کرد و افزود: کشور ما با داشتن جاذبه‌های متنوع گردشگری به ویژه جایگاه ممتاز در میراث فرهنگی، طبیعت‌گردی و زیارت در سال 2015 از نظر جذب گردشگر با 5 میلیون ورودی رتبه 50 را در جهان به خود اختصاص داد.

وی با اشاره به دستاوردهای مهم دولت یازدهم در توافقات بین‌المللی و ایجاد فرصت مناسب برای جهش رتبه کشور از نظر جذب درآمدهای گردشگری، اظهار داشت: یکی از راهکارهای افزایش درآمدهای گردشگری تجاری‌سازی خدمات کردشگری است که موضوع این همایش نیز هست؛ برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند زمینه هم‌اندیشی و هم‌فکری را در این زمینه ایجاد و با تقویت نگاه فرابخشی جامعه به مقوله گردشگری، زمینه توسعه این صنعت را فراهم کند.

این مقام مسئول در سازمان گردشگری همچنین اضافه کرد: باید توجه کنیم که تجاری‌سازی فرایندی است که طی آن ظرفیت‌های موجود از یک طرف وارد و پس از طی مراحل مخالف یک خروجی مطلوب و قابل لمس خواهد داشت؛ دراین فرایند تمام ظرفیت‌های ممکن در موضوع تجاری‌سازی درگیر خواهند شد و از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنند تا کسانی که در ارائه خدمات گردشگری نوآوری می‌کنند بتوانند از آن استفاده کنند.

وی عنوان کرد: امروزه در کشورهای دنیا فعالیت‌های سازمان یافته تحقیقاتی در زمینه تبدیل پتانسیل‌‌های موجود به بهترین فرصت‌های مطلوب گردشگری شکل گرفته و فرصت‌های جدید خلق می‌کنند و ارئه خدمات را متنوع می‌سازند.

به گفته معاون سازمان گردشگری اهمیت تجاری‌سازی گردشگری به حدی است که کشورهای دنیا با بهره‌گیری از خدمات مشاوره‌ای و مراکز تحقیقاتی به این موضوع رسمیت داده و اهمیت آن در کشورهای پیشرفته صنعتی رو بروز در حال افزایش است.

رحمانی موحد همچنین گفت: بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در کشور ما مستلزم سرمایه‌گذاری در طیف وسیعی از برنامه‌ها است که می‌تواند شامل مواردی مانند پروژه‌های کوتاه مدت و بلند مدت و برنامه‌های تحقیقاتی تجاری‌سازی گردشگری و ... باشد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه گردشگری در ایران هنوز از حد مطلوب فاصله دارد و پرداختن به آن امید به آینده‌ای روشن و تابناک را می‌دهد، افزود: محورهای نخستین همایش تجاری‌سازی خدمات گردشگری شامل ساخت‌های فنی و تکنولوژیکی، نقش دولت، سازمان‌ها و ارگان‌های ذیرط، بخش‌های غیردولتی و خصوصی در تجاری‌سازی این صنعت است؛ ضمن اینکه دسترسی به حمل و نقل، فعالیت و سرگرمی گردشگران، تجهیزات اقامتی، خدمات عمومی مثل بانک و مخابرات، تبدیل جاذبه‌ها به محصولات گردشگری، ایجاد انگیزه برای سفر و... نیز از دیگر موضوعات محوری این همایش است.

کد خبر 16653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =