طرح‌های اقتصادی ترامپ، دنیا را تهدید می‌کند

به گزارش CNBC، موسسه رتبه‌بندی فیچ با هشدار در مود سیاست‌های اقتصادی دونالد ترامپ اعلام کرد مواضع تند رییس‌جمهور جدید آمریکا در مورد تجارت و مهاجرت مشکلاتی جدی برای دنیا ایجاد خواهد کرد

به گزارش CNBC، موسسه رتبه‌بندی فیچ با هشدار در مود سیاست‌های اقتصادی دونالد ترامپ اعلام کرد مواضع تند رییس‌جمهور جدید آمریکا در مورد تجارت و مهاجرت مشکلاتی جدی برای دنیا ایجاد خواهد کرد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از CNBC در بیانیه موسسه فیچ آمده «دولت ترامپ برای شرایط اقتصاد بین‌المللی و اصول اعتبار حکومتی در دنیا یک تهدید است. پیش‌بینی‌پذیری سیاست آمریکا کاهش یافته و کانال‌های ارتباطات بین‌المللی و هنجارهای ارتباطی منحل شده و چشم‌انداز بروز تغییرات ناگهانی و پیش‌بینی نشده را در سیاست آمریکا افزایش داده است که اثراتی جهانی خواهد داشت.»

جدی‌ترین این اثرات کاهش رتبه اعتباری بدهی‌های دولتی را دربرمی‌گیرد. موسسه فیچ به طور خاص اشاره نکرده که آمریکا در معرض کاهش رتبه اعتباری است، اما تعدادی از شرکای تجاری این کشور را نام برده که در صورت بروز شرایط منفی ناشی از تصمیم‌های تجاری ترامپ و جریانات تجارت، ضربه خواهند خورد.

در میان کشورهایی که جدی‌ترین تاثیر را از این شرایط می‌پذیرند می‌توان به کانادا، آلمان، چین، ژاپن و مکزیک اشاره کرد که همگی در سخنرانی‌های ترامپ یا مشاورانش به عنوان کشورهایی مورد اشاره قرار گرفته‌اند که از معاهدات تجاری ناعادلانه منتفع می‌شوند. فیچ هشدار داده که اگر این گونه اشارات لفظی بدتر شود، به تعداد کشورهای لیست افزوده خواهد شد.

تحلیل‌گران موسسه فیچ گفته‌اند: «یکی از تفاسیری که در مورد شرایط فعلی وجود دارد این است که بعد از توفان اولیه تحولاتی که برای تغییر مسیر و قصد سیاسی آمریکا ایجاد شده‌اند، دولت این کشور به یک نظم برسد و از یک چارچوب پایدار دوستدار تجارت و کسب‌وکار که این جنبه‌های برنامه اقتصادی را تقویت می‌کند، استقبال کند.» اما اگر سناریویی اینچنینی،‌ آن هم در مورد تجارت اجرا نشود، فیچ اعتبار جهانی آمریکا را رو به افول می‌داند و معتقد است ریسک‌های اقتصادی ظهور خواهند کرد.

البته باید گفت این هشدار موسسه فیچ بر خلاف نظرسنجی‌های اقتصادی است.

دولت آمریکا تاکنون از پیمان مشارکت ترانس-پاسیفیک خارج شده، قصد دارد در مورد «توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی» دوباره مذاکره کند و اظهارات تندی علیه شرکت‌هایی که به دنبال فعالیت در خارج از آمریکا هستند، مطرح کرده است. موسسه فیچ گفته عواقب چنین اقداماتی هنوز مشخص نیست، اما از نشانه‌های اولیه آن اختلالات به وجود آمده در سراسر دنیا است.

تحلیل‌گران می‌گویند: «به طور خلاصه، تغییرات زیادی می‌تواند صورت بگیرد، اما لحن تند دولت آمریکا خبر از وجود دوره‌ای آسان در مذاکرات پیش رو و احتمال مصالحه نمی‌دهد.»

این هشدار یک روز پس از آن اعلام شده که موسسه فیچ گفته بود تعداد کشورهایی که رتبه AAA را در میزان بدهی دارند، طی 14 سال گذشته به کمترین حد رسیده است. 

کد خبر 16673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =