فراز و فرود صادرات غیرنفتی با جرقه نفت

بررسی ها نشان می دهند بیشترین میزان واردات در دولت دهم و با رشد ۶۰ درصدی قیمت نفت در سال ۸۹ اتفاق افتاده و در مقابل کمترین صادرات در همین دولت و همین سال بوده است

روز گذشته وزیر نفت کشورمان در گفتگویی که وبسایت وزارت نفت آن را منتشر کرده اعلام کرد با فرض قیمت های 55 دلاری برای نفت خام، سال اینده 50 میلیارد دلار درآمد نفتی خواهیم داشت که دلیل آن افزایش میزان صادرات نفت به رقم پیش از تحریم ها است.

به گزارش اگزیم نیوز میزان صادرات نفت ایران با شروع تحریم ها به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت که این رقم نیزبه تدریج به دلیل ضعف تولید صادر نشد و برخی بررسی ها نشان می دهد ایران بیش از 750 تا 800 هزار بشکه در روز در دوران تحریم های دولت گذشته نتوانسته صادر کند با این حال با روی کار امدن دولت یازدهم دولت میزان صادرات را به رقم یک میلیون بشکه – مقداری که مجاز به صادرات آن بود – رساند اما تولید را به سرعت افزایش داد تا به محض رفع تحریم ها بتواند میزان صادرات خود را با بیش از 100 درصد رشد روبرو سازد.

با این حال در سال های 93 و ابتدای 94 دولت امریکا نیز با نرمش در برابر ایران اجازه داد در برخی ماه ها حتی تا یک میلیون و 600 هزار بشکه نیز صادر کند که این موضوع نشان دهنده ارتقای سریع توان صادراتی نفت ایران در آن دوره بود. با رفع تحریم ها و امضای برجام عملا موانع صادرات نفت برداشته شدند و آنطور که وزیر نفت اعلام کرده میزان صادرات از 1.2 میلیون بشکه در روز در ابتدای دولت به 2.8 میلیون بشکه در چهار ماه گذشته رسیده است که نشان می دهد شعارهای دولت در این زمینه محقق شده است.

در این بین وزیر نفت درآمد نفتی امسال را نیز 40 میلیارد دلار اعلام کرده که متأسفانه به دلیل کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی نتوانستیم از فرصت های افزایش تولید و صادرات به خوبی گذشته استفاده کنیم. در این بین زنگنه درباره حرکت بازار جهانی نفت به سمت تعادل عرضه و تقاضا معتقد است: دلیل اصلی افزایش قیمت نفت تعادل عرضه و تقاضاست و وقتی که عرضه بیشتر از تقاضا باشد، مازاد عرضه سبب بالارفتن سطح انبارهای نفت می شود که شاخص اصلی تاثیرگذاری بر قیمت نفت نیز وضع ذخایر نفت است.

وزیر نفت افزود: لازم است تلاش شود میزان ذخایر نفتی در همین سطح کنونی باقی بماند و با کاهش روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت کشورهای عضو اوپک و ٥٠٠ هزار بشکه نفت در روز کشورهای غیر عضو اوپک، ثبات به بازار نفت باز خواهد گشت و پیش بینی می شود که مصرف از عرضه پیشی گیرد که این موضوع به نفع قیمت نفت است.

وی افزود: براساس پیش بینی ها، چنانچه قیمت نفت خام برنت در سال آینده حدود ٥٦ تا ٥٧ دلار برای هر بشکه باشد، نفت خام نیز به‌طور میانگین ٥٣ تا ٥٤ دلار فروخته میشود، اما همه این قیمت‌ها برآورد شده اند که عوامل متعدد سیاسی روی قیمت تأثیر گذار است. اما در دوره های فراز و فرود نفتی چه اتفاقاتی در حوزه صادرات غیرنفتی رخ داده است؟ کارشناسان معتقدند تغییرات درآمدهای نفتی از چند کانال بر صادرات غیرنفتی اثرگذار است.

حال نگاهی به روند تغییرات همزمان بهای نفت، صادرات غیرنفتی و واردات نشان می دهد همزمان با رشد سریع قیمت نفت میزان واردات با رشد بالایی روبرو شده است به طوریکه میزان واردات در دولت دهم به حدود 65 میلیارد دلار در سال 89 رسید که رکوردی عجیب در تاریخ اقتصاد ایران محسوب می شود. این در حالی است که طی آن دوره کشور ما تنها 26 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشت.

با این حال در دولت یازدهم و در سال 93 صادرات غیرنفتی ناگهان با حدود 60 درصد رشد روبرو شد و به بیش از 50 میلیارد دلار رسید درحالیکه قیمت نفت در این سال در حدود 60 دلار بود و 50 دلار از قیمت سال 89 پایین تر بود. به این ترتیب با نگاهی ابتدایی باید گفت قیمت نفت و درامدهای بالای نفتی در دولت گذشته عامل بسیار مهم و تأثیرگذاری بر روند افت صادرات غیرنفتی بوده و به نظر می رسد دولت در شرایط کنونی باید رونق صادرات غیرنفتی را که در سال 94 و سال جاری با افتی اندک روبرو شده در دستور کار قرار دهد.

 

 

کد خبر 16677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =