مزیت های صادراتی ترکیه و عراق

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در ادامه نشست‌های خود در مورد مقاصد صادراتی، پس از کشور پاکستان، این بار به مزیت‌های صادرات به دو کشور ترکیه و عراق پرداخت

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در ادامه نشست‌های خود در مورد مقاصد صادراتی، پس از کشور پاکستان، این بار به مزیت‌های صادرات به دو کشور ترکیه و عراق پرداخت.

توسعه صادرات غیرنفتی یکی از اولویت های اصلی اقتصاد کشور محسوب می شود که در این میان کشورهای همسایه به لحاظ موقعیت جغرافیایی و تشابهات فرهنگی نسبتاً نزدیک با ایران، از اهمیت دوچندانی برخوردار هستند. در این راستا، معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، اقدام به برگزاری سلسله نشست هایی با هدف شناسایی پتانسیل های صادراتی ایران به کشورهای همسایه کرده است.

پس از برگزاری اولین نشست این معاونت با موضوع بررسی پتانسیل های صادراتی ایران به «پاکستان» در دی ماه سال جاری، نشست مشابه دیگری تحت عنوان «بررسی پتانسیل های صادراتی ایران به کشورهای ترکیه و عراق» با حضور رایزن بازرگانی ایران در عراق ترتیب داده شد که با استقبال قابل توجهی از اعضای اتاق و فعالان بخش خصوصی مواجه شد. در این نشست، خلاصه ای از گزارش تهیه شده در معاونت اقتصادی اتاق تهران توسط کارشناس این معاونت ارائه شد که ضمن اشاره به شاخص های اقتصادی دو کشور عراق و ترکیه، روند تجاری این کشورها، تنوع اقلام صادراتی ایران به آنها، نیازهای عمده وارداتی کشورهای ترکیه و عراق و مزیت نسبی ایران در آنها نیز مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس گزارش معاونت اقتصادی اتاق در نشست مذکور، ایران در میان برخی از کالاهای عمده وارداتی عراق دارای مزیت نسبی آشکار شده است؛ درحالی که تمام نیاز وارداتی عراق را در این کالاها تامین نمی کند و بخشی از تقاضای عراق در این ردیف‌های تعرفه از طریق رقبا تامین می‌شود. چنین موضوعی در مورد  برخی از کالاهای عمده وارداتی ترکیه نیز صادق است. ضمن اینکه در سال 1394، اگرچه ایران در 140 ردیف تعرفه شش رقمی دارای تخفیفات ترجیحی با ترکیه بوده، تنها در 52 ردیف از آنها صادرات داشته است.

همچنین در این نشست، نحوه بهره برداری از منابع بین المللی برای تحقیقات بازار به فعالان کسب‌وکار و حاضران در جلسه آموزش داده شد.  در ادامه جلسه، ابراهیم‌محمد رضازاده، رایزن بازرگانی ایران در عراق، ضمن اشاره به پتانسیل بالای ایران در صادرات به عراق و ابراز آمادگی برای کمک به فعالان اقتصادی در صادرات به عراق گفت: ایران بیشترین طول مرز و گذرگاه مرزی را با عراق دارد. این در حالی است که کشور عراق بسیار وابسته به واردات کالا و خدمات است و حدود 90 درصد از مایحتاج خود از طریق واردات تامین می‌کند.

رضازاده در ادامه این نشستبه معرفی برخی حوزه فعالیت‌های مهم برای ورود به بازار عراق پرداخت و به فعالان اقتصادی توصیه‌ها و پیشنهاداتی برای توسعه صادرات به این کشور داشت. در انتهای این نشست، لوح فشرده ای حاوی برخی اطلاعات مفید برای صادرات به کشورهای عراق و ترکیه در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت. لازم ذکر است نشست‌های آتی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با هدف بررسی سایر کشورهای همسایه ایران نیز به زودی و برابر برنامه، با اطلاع‌رسانی قبلی به اعضای اتاق تهران و فعالان اقتصادی، برگزار خواهد شد.

کد خبر 16680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =