بازتعریف  ایران برای قدرت های اروپایی

مسوولان سوئدی در دیدار از ایران با تأکید بر ضرورت افزایش مبادلات دو کشور سرمایه گذاری های مشترک شرکت های مهمی همچون ولوو، اسکانیا، اریکسون، بانک دانسکه و ... را مورد اشاره قرار دادند

روابط اقتصادی ایران و سوئد در مسیری قرار گرفته که می تواند معادله ای برد – برد را برای دو کشور به همراه آورد تا جایی که چنین پتانسیل هایی شاید برای ایران و هیچ کشور اروپایی مشابهت نداشته باشد.

«سوئد به‌ دلیل ارتباطات طولانی با ایران، در چشم مردم ما کشوری خوشنام است و این خوش‌بینی ملتها به یکدیگر، زمینه مناسبی برای توسعه همکاریها خواهد بود این جمله را باید یکی از کلید واژه های مهم سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با نخست وزیر سوئد دانست هرچند که معظم له ؛ وی را فردی اهل اقدام و عمل دانسته و عنوان داشتند: انتظار می‌رود به نحوی عمل کنید که توافقات صرفاً بر روی کاغذ باقی نماند.

استفان لوفون نخست‌وزیر سوئد، سفر به تهران را سفری مهم و تاریخی خواند و با ارزیابی مثبت از مذاکرات دوجانبه، افزود: در مورد روابط اقتصادی و مسائل مهم منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم و تلاش می‌کنیم تا توافقات عملی شود.

شاید سوئد از محدود کشورهای اروپایی باشد که خاطره تاریخی و اجتماعی مثبتی را در اذهان تصمیم سازان و مردم ایران ایجاد کرده و توانسته باشد تا آن را برای خود حفظ کند. این ویژگی مهم در کنار پتانسیل های اقتصادی و منافع مشترک دو کشور می تواند به روابط اقتصادی طولانی مدتی منجر شده که چشم انداز روشنی را برای ایران و سوئد به همراه خواهد داشت.

سوئد کشوری است با 450 هزار کیلومتر مربع که کم و بیش هم اندازه عراق بوده و با 10 میلیون نفر جمعیت ، ششمین کشور بزرگ اروپایی است. این کشور در گسترش محدودی در طول جغرافیایی داشته و پراکندگی آن ، غالباً به عرض جغرافیایی باز می گردد یعنی سوئد را می توان کشوری شمالی – جنوبی فرض کرد که شرایط آب و هوایی متنوعی را تجربه می کند.

بخش های شمالی این کشور آب و هوایی قطبی داشته و بخش های جنوبی آن از آب و هوایی نسبتاً معتدل برخوردار است. این کشور را می توان یکی از مرفه ترین کشورهای جهان نام برد که در بخش های صنعتی و تکنولوژی های برتر ، موفقیت های بزرگی را کسب کرده است.

از لحاظ اقتصادی سوئد با تولید ناخالص داخلی 469 میلیارد دلاری در سال، در جهان 4 رتبه از ایران بالاتر است هرچند که برخلاف کشورمان ، ۳۵ درصد از محصولات صادراتی این کشور را ماشین‌آلات تشکیل می‌دهد و بقیه شامل وسایل نقلیه موتوری، کاغذ و مشتقات آن، چوب، محصولات آهنی و فولادی و مواد شیمیایی است که به کشورهای آلمان آمریکا، انگلستان، دانمارک، فنلاند، فرانسه، هلند و بلژیک صادر می‌شود.

این موارد نشان می دهد که ایران و سوئد در آینده می توانند شرکای تجاری بسیار مهمی برای یکدیگر به شمار آیند زیرا نیاز ایران به ماشین آلات و تقاضای مواد اولیه از سوی سوئد می تواند به راهبری برد – برد برای دو کشور تبدیل شده و بخشی از نیاز ایران به ماشین آلات و تکنولوژی های روز را تغذیه کند. این در حالی است که موفقیت های صنعتی سوئد در سال های اخیر غیرقابل کتمان بوده و می تواند کلید گشایش های بزرگی در روابط دو کشور به شمار رود.

کشور سوئد را در واقع نخست وزیر اداره می کند بنابراین سفر اخیر استفان لوفون نخست‌وزیر این کشور را باید بسیار مهم ارزیابی کرد. این در حالی است که  56 درصد سوئدی هایی که در رفراندوم ۱۴سپتامبر ۲۰۰۳ شرکت کردند از حفظ پول ملی خود «کرونا» جانبداری کرده و نشان دادند که حاضر نیستند به خاطر یورو آن را از دست بدهند همچنین سوئد عضوی از ناتو محسوب نمی شود. حفظ کرونا (کرون سوئد) و عدم پذیرش یورو خود سیگنال بسیار مهمی محسوب می شود که استقلال سیاسی و اقتصادی سوئد را خاطرنشان کرده و امکان ایجاد روابط اقتصادی قدرتمند بین ایران و این کشور را تقویت می کند. این در حالی است که سفر 3 روزه نخست وزیر این کشور به عنوان مهمترین مقام اجرایی به همراه هیأتی بزرگ از برجسته ترین تجار این کشور شاهدی بر عزم جدی دولت و ملت سوئد برای افزایش روابط تجاری با ایران خواهد بود.

بررسی های میدانی اگزیم نیوز نشان می دهد که در بین کشورهای اروپای شمالی ، سوئد بیشترین جمعیت از اتباع ایران را به صورت های مختلف در خود جای داده و ایرانی های مقیم در سوئد ، در رتبه های بالای تجاری ، علمی و اجتماعی این کشور قرار دارند که همین ویژگی می تواند در تعاملات سیاسی و اقتصادی دو کشور مورد بررسی و اهمییت قرار گیرد.

در خصوص نخست وزیر این کشور یعنی استفان لوفون نیز باید عنوان داشت که وی از ۲ اکتبر ۲۰۱۴ در مسند نخست وزیری سوئد تکیه زده و از روحیه عملگرایی بالایی برخوردار است ولی در بخش اقتصادی ، موفقیت های بدست آورده در سال های اخیر را نتوانسته حفظ کند.  وی در زمانی موفق شد تا کرسی نخست وزیری سوئد را اخذ کند که رشد اقتصادی سالیانه این کشور تنها 1.9 درصد بود ولی در ابتدای سال 2016 ، این رقم به 4.7 درصد بالغ شد هرچند که از آن زمان تاکنون ، رشد اقتصادی این کشور به 2.8 درصد کاهش یافته است. همین ویژگی مهم نشان می دهد که سوئد به ارتباطات تجاری و یافتن بازارهای جدید به شدت نیاز دارد بنابراین ایران را می تواند شریکی دائمی و امن در یکی از مهمترین نقاط جهان بداند.

هر چند در سوئد تفکرات راست گرایانه چندان هم حرفی برای گفتن ندارد ولی تجربه سال های اخیر نشان می دهد که باید نگران برخی رخدادهای افراطی بود و ممکن است گروه های راست گرا و یا حتی حزب راست افراطی موسوم به دموکرات در این کشور به قدرت برسد بنابراین حزب فعلی یعنی هبر حزب سوسیال دموکرات سوئد به رهبری استفان لوفون به موفقیت های اقتصادی بیشتری نیاز خواهد داشت که می تواند در روابط اقتصادی با ایران ؛ به آن دست یابد .

آمادگی جدی سوئد برای حضوری جدی در بازار ایران

مدیر اجرایی بخش سرمایه‌گذاری وزارت بازرگانی سوئد گفت، شرکت‌های اقتصادی و تجاری سوئدی علاقمند سرمایه‌گذاری در ایران هستند.  به گزارش پارس تودی، «ایلوا بری» در جمع خبرنگاران در تهران افزود، حضور مدیران شرکت‌های بزرگ سوئدی از جمله ولوو، اسکانیا، اریکسون و بانک دانسکه در تهران، نشان دهنده اهمیت همکاری ایران با این شرکت‌ها است.

این مسوول با تاکید بر ضرورت توسعه مناسبات بانکی این کشور با ایران اظهار داشت، مقام‌های بانکی در تلاشند در جریان سفر نخست وزیر سوئد به تهران، همکاری‌های بانکی دو کشور تسهیل شود.

ایلوا بری تصریح کرد، با تشکیل دفتر تجاری ایران و سوئد و توسعه مناسبات تجاری و صنعتی دو کشور، زمینه انتقال دانش فنی به ایران نیز فراهم خواهد شد.

 

تلاش برای انتقال دانش فنی از سوئد به ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفت، هم اکنون تمرکز روابط ایران و سوئد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات روی انتقال دانش فنی به ایران است.

محمود واعظی  پس از دیدار با خانم «آند لیندی» وزیر امور اتحادیه اروپا و بازرگانی سوئد در تهران، در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرد، دو کشور تلاش دارند با فعال کردن خط اعتباری، انتقال دانش فنی به ایران را به خوبی انجام دهند.

واعظی با اشاره به سفر «استفان لوفون» به ایران به عنوان نخستین نخست وزیر در سوئد پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزود، فضای خوبی برای همکاری‌های دو کشور وجود دارد و امید است ارزش مبادلات تجاری 250 میلیون یورویی ایران و سوئد افزایش یابد.

 

توافقنامه های جدید در راه است

در این خصوص منصور معظمی رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو( عنوان کرده است: هیات سوئدی قرار است در مدت اقامت در ایران چند توافقنامه با بخش های مختلف امضا کند که یکی از این تفاهمنامه ها بین یکی از شرکتهای ایدرو با یکی از شرکتهای سوئدی برای مشارکت در مناقصه بزرگ خط لوله 600 کیلومتری مربوط به شرکت ملی نفت ایران است.

معظمی گفت: شرکت خودروسازی ولوو سوئد با یکی از شرکتهای خودروسازی خصوصی ایران همکاری طولانی دارد و باتوجه به گران بودن خودروهای سواری درحال مذاکره برای تولید خودروهایی هستیم که توان خرید در داخل باشد، هر چند نیاز ما در تولید خودروهای سنگین نسبت به سواری بسیار بیشتر است.

 

کد خبر 16690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =