شکست پیمان نفتا شوک دوم پساترامپ

با خروج امریکا از پیمان نفتا عملا این پیمان بی اثر شده و کشورهای کانادا و مکزیک با این اقدام اثرات منفی بالایی را تجربه می کنند

سیاست‌های ترامپ و خروج احتمالی این کشور از قرارداد تجارت نفتا به قدری جدی شده که مؤسسه رتبه بندی فیج با مطرح کردن احتمال اعمال تعرفه‌های گمرکی علیه واردات کالا از کشورهای همسایه مخصوصاً امریکا ، رتبه کانادا را تحت تهدید ارزیابی کرده است.

ترامپ نه تنها کشورهایی که به رغم خود دشمن محسوب می شوند را تهدید کرده بلکه با دوستان قدیمی نیز سر به ناسازگاری عمیقی گذاشته که مشخص نیست عاقبت آن چه خواهد شد. کانادا که سال ها در پیروی از سیاست های خصمانه امریکا سر از پا نمی شناخت ؛ هم اکنون باید منافع تجاری پیشین را به فراموشی سپرده و خود را برای حضور در رقابت های جهانی بدون توافق تجارت ترجیحی با امریکا آماده سازد.

سال ها اقتصاد کانادا به امکان مراودات تجاری با تعرفه و تشریفات گمرکی تقریباً هیچ با آمریکا خود خو کرده است و اعمال قریب الوقوع و البته خلق الساعه تعرفه های گمرکی می تواند نگرانی هایی بسیار عمیق را در مناسبات تجاری این کشور اعمال کرده که بر نوسان ارزش پول ملی این کشور یعنی دلار کانادا نیز بی تأثیر نخواهد بود.

کانادا با مساحت ۹٫۹۸ میلیون کیلومتر مربع، دومین کشور پهناور جهان از نظر مجموع مساحت و چهارمین کشور پهناور جهان از نظر مساحت خشکی است هرچند که تنها 36 میلیون نفر جمعیت دارد. هرچند ارزش پول ملی کانادا در نوسان های قیمتی نیز نگاهی به دلار آمریکا داشته ولی اعلام خبر فوق موجب شد تا ارزش دلار کانادا نزدیک به 1.5 درصد کاهش یابد هرچند که در همین زمان ارزش دلار امریکا در مسیر رشد قرار داشت.

در تقسیم بندی های جهانی کانادا صاحب دهمین تولید ناخالص داخلی بالا در جهان با حجم 1551 میلیارد دلار در سال است. اقتصاد کانادا را می توان به چند بخش اصلی تقسیم کرد؛ مواد معدنی غنی ، جنگل های وسیع و کشاورزی و همچنین تولید ماشین آلات صنعتی و تکنولوژی های نوین.

موارد فوق در کنار جمعیت بسیار پایین به نسبت وسعت و همچنین عقب نشینی آرام مناطق یخ زده شمالی این کشور با گرم تر شدن زمین و همچنین تبدیل زمین های نیمه قطبی به مناطق حاصل خیز و همچنین امکان حفاری برای اکتشاف و استخراج نفت خام و امکان انتقال آن با خطوط لوله ، شرایطی را ایجاد کرده است که اقتصاد این کشور را از یک سو به صادرات و از سوی دیگر به بازارهای امن حوزه نفتا وابسته کرده و شاید اقتصاد این کشور را با اعتیادی جدی رو به رو ساخته است.

قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی یا NAFTA (North American Free Trade Agreement) قراردادی است که 3 کشور مکزیک ، امریکا و کانادا را به یک کشور اقتصادی واحد بدل ساخته و طبق موافقتنامه نفتا تمام محدودیت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری حتی در حوزه کشاورزی در میان این 3 کشور از بین رفته است. اهمییت این موافقتنامه در شرایط فعلی به قدری است که قطعاً اقتصاد کشورهای کانادا و مکزیک با خروج از آن با مشکلات بسیاری رو به رو خواهند شد.

به گزارش  فارس؛ به نقل از اسپوت‌نیک، سیاست‌هایی که دولت ترامپ در پیش گرفته است می‌تواند به کاهش قابل توجه رتبه اقتصادی کانادا منجر شود چرا که این کشور به شدت نسبت به تغییر در روابط دوجانبه خود با آمریکا حساس است .دونالد ترامپ به دنبال این است که نسبت به عضویت آمریکا در قرارداد تجارت آزاد کشورهای آمریکای شمالی، نفتا تجدیدنظر کند. در کنار آن دونالد ترامپ قصد دارد تعرفه‌های گمرکی جدیدی را علیه محصولات کانادایی ورودی به آمریکا اعمال کند.

هم اکنون کانادا، آمریکا و مکزیک عضو نفتا هستند که در صورت تغییر آن این دو کشور همسایه آمریکا با تغییرات جدی در روابط تجاری خود با آمریکا روبه‌رو خواهند شد. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که جایگاه کانادا به عنوان مقصد سرمایه‌گذاران به خطر بیفتد و ارزش اوراق قرضه دولتی کانادا نیز کاهش یابد .این مسأله می‌تواند هزینه استقرار در کانادا را نیز افزایش داده و رشد اقتصادی این کشور را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

مؤسسه فیچ‌ریتینگ هشدار داده است که اقدامات ترامپ در اعمال تعرفه‌های گمرکی علیه واردات کالاهای کانادایی و همچنین تجدیدنظر در عضویت آمریکا در نفتا می‌تواند ذهنیت سرمایه‌گذاران را که به کانادا به عنوان مقصد قابل اعتماد سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند به شدت تأثیر منفی بگذارد .در گزارش فیچ آمده است وابستگی شدید کانادا به تجارت با آمریکا اعتبار اقتصادی این کشور را به شدت آسیب‌پذیر کرده است.

 

کد خبر 16701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =