کاهش تقاضای داخلی و خارجی، انبارها را انباشته کرده است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: افت تولید مواد معدنی و صنعتی که طی چند ماه اخیر رخ داده ناشی از برهم خوردن تعادل بازار است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: افت تولید مواد معدنی و صنعتی که طی چند ماه اخیر رخ داده ناشی از برهم خوردن تعادل بازار است.

احمد کیمیایی اسدی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با اگزیم نیوز با اشاره به افت تولیدات محصولات صنعتی و معدنی بیان کرد: متاسفانه طی چند ماه اخیر شاهد کاهش تولید برخی محصولات بودیم که  این موضوع ناشی از افت میزان تقاضا و صادرات بوده است.

وی با انتقاد از سوگیری دولت در بحث صادرات کالاهای مختلف گفت: در تمام نقاط دنیا سوگیری هایی در رابطه با موضوع های مختلف اقتصادی، سیاسی و ... وجود دارد که کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست، البته  باید گفت که این موضوع برای اقتصاد کشورمان با کمی تفاوت همراه است، تفاوتی که به زعم تحریم های ناعادلانه صورت گرفته بود، بنابراین هم اکنون که برجام در حال اجرا شدن است، دولت باید نوع نگاه خود را  در خصوص حوزه صادرات و واردات تغییر دهد.

کیمیایی اسدی ادامه داد: طی چند سال اخیر تحلیل های متفاوتی در باره رونق صادرات داشته ایم که متاسفانه تا کنون هیچکدام از آنها نتوانسته چشم انداز مد نظر اقتصاددان های را ایجاد کند، بنابراین به نظر می رسد اگر دولت با نگاهی متفاوت تر از تک نرخی تورم شرایط اقتصادی را به جلو پیش برد زمینه رونق صادرات نیز فراهم می شود.

وی با اشاره به اینکه صادرات  محصولات غیر نفتی مهم ترین اولویت است، بیان کرد: بارها بر اقتصاد مقاوتی و بالا بردن کیفیت محصولات داخلی تاکید شده که باید گفت هنوز اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده، بنابراین برای اینکه هر چه سریع تر بتوانیم صادرات محصولات غیر نفتی را جایگرین صادرات طلای سیاه کنیم باید چند مورد از جمله تقویت بخش خصوصی، تک نرخی شدن واقعی ارز توسط بازار آزاد و کاهش واقعی نرخ بهره بانکی را بررسی کنیم.

این عضو نمایندگان اتاق بازرگانی به کاهش میزان صادرات اشاره کرد و گفت: درست است که صادرات محصولات تنزل یافته اما باید با راه کار های اساسی مانع از افت بیشتر آن شد، افتی که تنها به علت بالا بودن قیمت تمام شده صورت گرفته نباید ادامه یابد.

کیمیایی اسدی در خصوص شرکای تجاری عنوان کرد: به علت تحریم های متفاوتی که بر کشور اعمال شده بود نمی توانستیم تبادلاتی با کشورهای اروپایی یا امریکای جنوبی داشته باشیم به همین علت تنها متقاضیان کالاهای ایرانی، کشورهای همسایه یا کشورهای منطقه ای بودند، اما هم اکنون برجام می توان روزنه ی امیدی برای برقراری دوباره ارتباط با کشورهای بزرگ و مطرح دنیا شود، اما این موضوع نیز به نوع و کیفیت محصولات بستگی دارد.

این عضو نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پایان به زمان بازگشت رونف به عرصه صادرات اشاره کرد و گفت: نباید رفتاری غیر منطقی در حیطه روابط بین الملل و تجارت  انجام داد به همین منظور باید گفت انتظار می رود از ابتدای سال 95 تحولات مثبتی را شاهد باشیم.

 

کد خبر 170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =