قاره زرد؛ فرصت های تجاری ایران

 آشنایی با شرکت های ایرانی از نزدیک که تکنولوژی های به روز و نیروی کار تحصیل کرده متخصص دارند برای توسعه مناسبات تجاری بینایران و کره دارای اهمیت فراوان است

دیدارهای دوجانبه و چندجانبه اقتصادی مسوولان کشورمان با فعالان اقتصادی و تجاری کشورهای مختلف دنیا همچنان ادامه دارد و آنگونه که کارشناسان اقتصادی معتقدند این دیدارها می تواند تا 6 ماه آینده زمینه های ورود سرمایه های معتنابهی را به کشور فراهم آورد. در این بین اما همسایگان ایران و بعد از آن کشورهای آسیایی که قطب های اقتصادی و تجاری جهان را نیز شامل می شوند از اهمیت بالایی برخوردارند. روز شنبه رئیس سازمان واردکنندگان کره جنوبی با معاون بین الملل اتاق ایران دیدار کرد که نشان می دهد کشورهای شرق آسیا هنوز به عنوان مطمئن ترین شرکای ایران قابل بررسی هستند.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، فرهاد شریف معاون بین الملل اتاق ایران در این دیدار اظهار داشت: ایران و کره جنوبی که از گذشته روابط تجاری نسبتا گسترده‌ای در حوزه‌های نفتی و غیر نفتی با یکدیگر داشته‌اند، به نظر می‌رسد در دوران رفع تحریم‌های اقتصادی فصل جدیدی از روابط و مناسبات اقتصادی را با یکدیگر آغاز خواهندکرد.

شریف با بیان اینکه کره از سطح بالای صادرات و واردات برخوردار است؛ گفت: آشنایی با شرکت های ایرانی از نزدیک که تکنولوژی های به روز و نیروی کار تحصیل کرده متخصص دارند برای توسعه مناسبات تجاری بین دو کشور دارای اهمیت فراوان است.

معاون بین الملل اتاق ایران ادامه داد: همچنین در ایران پتانسیل هایی به ویژه در زمینه مواد معدنی وجود دارد که تاکنون به دلایلی برای صادرات در نظر گرفته نشده اند؛ لازم است که با آشنایی و شناخت این چنین توانمندی ها و ظرفیت های ایران برای افزایش روابط تجاری گام هایی برداشته شود. وی پیشنهاد کرد: شرکت های کره ای می توانند این اقلام را وارد و سپس به کشورهای دیگر صادر کنند و یا اینکه در این زمینه در ایران سرمایه گذاری و سپس به کره صادر کنند. این همکاری مشترک برای طرفین سودمند خواهد بود و همچنین میزان صادرات ایران افزایش می یابد و باعث اشتغال جوانان تحصیل کرده خواهد شد.

شریف تاکید کرد: در صنعت گردشگری ایران توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و تجار و بازرگانان کره را تشویق به دیدار از مناطق مختلف ایران کرد تا با این دیدارها، ذهن ها تغییر یابد و موقعیت های سرمایه گذاری و تجارت به وجود آید.

معاون بین الملل اتاق ایران با اشاره به امنیت ایران در منطقه ادامه داد: ایران و کره می توانند با یکدیگر در منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه به ویژه کشور عراق همکاری ها و سرمایه گذاری های مشترک داشته باشند.

وی با تاکید بر تبادل هیات های تخصصی گفت: اتاق خانه تجار است و نقش اصلی معاونت بین الملل آن پل ارتباطی بین تجار ایرانی و دیگر کشورها است. بنابراین اعزام یک هیات تخصصی کوچک که منجر به امضاء حتی یک قرارداد تجاری بشود؛ بهتر از اعزام یک هیات بزرگ تجاری بدون هیچ گونه دستاورد تجاری است.

در ادامه این دیدار، تایونگ توماس شین رئیس انجمن واردکنندگان کره جنوبی با اشاره به روابط دیرینه تجاری و اقتصادی بین دو کشور، بیان کرد: به طور کلی طی سال‌های گذشته ایران اصلی‌ترین کشور صادرکننده نفت به کره جنوبی بوده است و به طور متقابل کره جنوبی اصلی‌ترین کشور صادرکننده تجهیزات اتومبیل‌سازی، ماشین‌سازی و صنایع الکترونیکی به ایران بوده است.

توماس شین ادامه داد: هدف از این سفر این است که بازار ایران را مورد ارزیابی قرار دهیم و اقلام و کالاهای ایرانی را غیر از موارد قبلی بتوانیم به کره وارد کنیم. رئیس انجمن واردکنندگان کره جنوبی اعلام کرد: طی ماه‌های اخیر هیات‌های تجاری بلند پایه متعددی به ایران سفر و با مقامات دولتی و همچنین بخش خصوصی ایران دیدار و گفت و کردند. در این میان هیات متشکل از شرکت‌های معتبر کره جنوبی به ایران آمدند و مذاکرات جدی را برای شروع همکاری‌های مجدد آغاز کرده اند.

شایان ذکر است طبق تفاهم صورت گرفته بین دوکشور قرار است با فراهم آوردن شرایط لازم، اگزیم بانک کره جنوبی اعتباری به ارزش 5 میلیارد دلار جهت ساخت و تجهیزات در ایران سرمایه‌گذاری کند همچنین با هماهنگی سازمان سرمایه گذاری و بانک مرکزی طی ماه های آتی موافقتنامه تامین مالی این اعتبار نیز مذاکره و نهایی خواهد شد. اما در بخش‌های دیگر از جمله پتروشیمی شرکت هیوندای کره جنوبی به دنبال سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پتروشیمی ایران است، این شرکت مطرح کره‌ای در کنار شرکت‌های بزرگ اروپایی برای مشارکت در تولید و توسعه محصولات پتروشیمی ایران ابراز علاقه کرده‌اند.

در مجموع اینگونه به نظر می‌رسد که طی ماه‌های آینده باید منتظر عملیاتی شدن برنامه‌های جدید همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و کره جنوبی باشیم تعاملاتی که به نظر می‌رسد می‌تواند نقطه آغازی برای فصل جدید همکاری‌های دو کشور باشد.

کد خبر 173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =