مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران در نشست روز گذشته برگزاری گردهمایی وزیر جهاد کشاورزی با فعالان اتاق تهران گفت: «با توجه به برخی رویدادهای بینالمللی و مباحثی که حول صادرات به کشور روسیه مطرح شده، قرار است در این جلسه در مورد راهکارهای توسعه صادرات به این کشور بحث کنیم.» خوانساری افزود: «در نظر داریم در این نشست، موانع را شناسایی و برای برطرف کردن آن راهکار ارائه کنیم تا از فرصتهایی که پس از اجرای برجام حاصل میشود، بتوانیم بهترین بهرهبرداری را داشته باشیم.» خوانساری پس از بیان این مقدمه میکروفون را به کاوه زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران سپرد تا راهکارهایی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی به روسیه مطرح کند.
رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در این نشست، گزارشی از توسعه تجارت محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در بازار روسیه ارائه کرد. کاوه زرگران با بیان اینکه حجم واردات روسیه از کلیه کشورها در حدود 286 میلیارد دلار است، گفت: «در این تجارت، ترکیه سهم 4 میلیارد دلاری دارد.» به گفته زرگران، واردات روسیه در بخش محصولات غذایی و کشاورزی به طوری است که حدود 14 درصد از کل این واردات شامل گوشت، 14 درصد شامل انواع میوه تازه و آجیل و 8 درصد نیز شامل سبزیجات میشود.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه به بیان آمار مربوط به صادرات محصولات کشاورزی از ترکیه به روسیه پرداخت و گفت: «بر اساس آمار گمرک ترکیه، در سال 2014 میلادی حدود 800 میلیون دلار انواع میوه و آجیل از ترکیه به روسیه صادر شده است که این میزان برای سبزیجات در حدود 585 میلیون دلار و برای کنسروجات نیز در حدود 42 میلیون دلار است.»
به گفته زرگران، صادرات گوجهفرنگی از ترکیه به روسیه طی سال 2014، در حدود 429 میلیون دلار بوده است به طوری که 100 درصد گوجهفرنگی ترکیه به روسیه صادرات میشود. وی یادآور شد که ترکیه سهم 41 درصدی در بازار گوجه فرنگی روسیه دارد.
رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران در ادامه به مقایسه صادرات محصولات کشاورزی ایران و ترکیه اشاره کرد و افزود: «حجم صادرات کشمش ایران طی سال گذشته حدود 18 میلیون دلار بود در حالی که ترکیه در این سال نزدیک به 186 میلیون دلار کشمش صادر کرد.» زرگران با بیان اینکه در سایر اقلام نیز ترکیه سهم بالاتری در مقایسه با ایران در بازار روسیه دارد، گفت: «با توجه به اتفاقات سیاسی اخیر که میان ترکیه و روسیه رخ داده است، فرصت مناسبی است تا محصولات کشاورزی ایران در بازار روسیه سهم مناسب خود را به دست آورد.»
وی همچنین به حجم صادرات لبنیات ایران اشاره کرد و با اعلام اینکه صادرات این بخش طی سال گذشته حدود 643 میلیون دلار بوده است، افزود: «تولیدکنندگان لبنیات ایران آمادگی بالایی برای صادرات محصولات خود دارند و تنها منتظر پروتکل دامپزشکی هستند که باید میان دو کشور ایران و روسیه به امضا برسد.»
زرگران با بیان اینکه توانایی تولید 11 میلیون تن لبنیات در سال در ایران وجود دارد، افزود: «در حال حاضر 80 درصد لبنیات ایران به عراق صادرات میشود.» وی سپس به میزان ارزآوری محصولات لبنی ایران اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر صادرات هر کیلوگرم لبنیات از کشور نزدیک به 1.85 دلار ارزآوری برای کشور دارد در حالی که هر بشکه نفت کمتر از 22 سنت برای کشور ارز به همراه میآورد.» به گفته زرگران، محصولی مانند شیر حدود 11 برابر نسبت به نفت برای کشور ارزآوری دارد و با صادرات پنیر میتوان تا 54 برابر نفت برای کشور ارزآوری حاصل کرد.
رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در ادامه به مهمترین چالشهای ورود محصولات غذایی و کشاورزی ایران به بازار روسیه اشاره کرد و تعرفه بالا، قیمت بالای تمام شده تولید در کشور، عدم اعتماد شرکتهای روسیه به شرکتهای ایرانی، مشکلات بخش حملونقل و نیز مسائل بانکی را چالشهای جدی این بخش عنوان کرد. زرگران، راهکارهای پیشنهادی بخش خصوصی برای جبران کاستیها در ورود به بازار روسیه را در کاهش تعرفههای محصولات کشاورزی و غذایی، امضای پروتکل دامپزشکی میان دو کشور، اعطای تسهیلات یارانه صادراتی به صادرکنندگان و تاسیس کنسرسیوم صادراتی در کشور برای بازار روسیه عنوان کرد.
در ادامه این نشست، قدیر قیافه نایب رئیس اتاق مشترک ایران- روسیه پشت تریبون ایستاد و گفت: «حدود 24 سال از فروپاشی شوروی سپری شده اما هنوز ایران نتوانسته است، جایگاه قابل قبولی را در ارتباط با روسیه و کشورهای CIS پیدا کند. قیافه ادامه داد: «سال گذشته، پس از آنکه میان روسیه و اوکراین تنشهایی به وجود آمد و روسیه در اقدامی متقابل برخی از کالاهای اروپا و آمریکا را تحریم کرد، هیات بزرگی از روسیه در قالب کمیسیون مشترک روس به ایران آمد و در نشستها، مقامات دو کشور تاکید کردند که ارتباطات باید گسترش پیدا کند.»
او افزود: «این در حالی است که میزان مبادلات ایران روسیه از حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار به حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار کاهش یافته است.» قدیر قیافه در بخش دیگری از سخنانش گفت که صادرات به روسیه نیازمند تدوین استراتژی مشخص و بلندمدت است و ماندگاری در این بازار با حرکات پارتیزانی در بخش صادرات ممکن نخواهد بود.» قیافه همچنین گفت: «مشکل ایران در بخش صادرات این است که صادرات معمولا از سر ریز مصرف داخلی صورت میگیرد و اغلب با صادرات محصولات کشاورزی قیمت محصولات در بازار داخلی افزایش مییابد که این موضوع با برانگیختن حساسیتها، منجر به جلوگیری از صادرات میشود.»
نظر شما