ضرورت ایجاد کارگروه صادراتی برای منافع تجاری ایران

مسئولان کشورمان با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی باید از این فرصت استفاده کنند، با ایجاد کارگروه اقتصادی(صادراتی) باید اتحادیه های هر دو کشور را تحلیل کرد تا بتوانیم بهره لازم را از بازارهای این دو کشور ببریم

سید جلال ابراهیمی، دبیر کل شورای بازرگانی ایران و ترکیه در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: ترکیه و آلمان شرکای اصلی تجاری روسیه بودند اما هم اکنون که تنش های سیاسی میان ترکیه و روسیه تشدید شده، ترکیه سهم چندانی از مبادلات تجاری با روسیه نخواهد داشت. 55 درصد گاز مصرفی ترکیه از سوی روسیه و مابقی از سوی ایران تامین میشد اما با توجه به مشکلات بوجود آمده و فصل زمستان ترکیه باید بفکر کشوری دیگر به جای روسیه برای تامین گاز خود باشد.

این تحلیل‌گر مسائل ترکیه افزود: همچنین روسیه حدود 25 میلیارد دلار گاز، نفت و.... به ترکیه صادر میکرده، شرایط برای هر دو کشور به اندازه ای مساعد بود که رهبران روسیه و ترکیه قصد داشتند رقم مبادلاتی خود را به 100 میلیارد دلار برسانند اما با توجه به چالش های ایجاد شده طرح های توسعه صادراتی و تجاری آنها متوقف شده است.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه صادرات سبزیجات یکی از پر رونق ترین مبادلات ترکیه به روسیه بوده بیان کرد: ترکیه حدود 1.5 میلیارد دلار  گوجه به روسیه صادر میکرده که هم اکنون ایران با توجه به ظرفیت بالای تولید، می تواند جایگزین این کشور برای روسیه شود یا در زمینه صادرات محصولات چرمی، ترکیه رقمی معادل 4.5 میلیون دلار  را در کارنامه خود داشت که در این مورد نیز ایران می تواند با توسعه صنعت چرم بازار مناسبی در روسیه ازآن خود کند.

وی خاطرنشان کرد:  جایگزینی کشورها برای یکدیگر امری زمانبر است، اما مسئولان کشورمان با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی باید از این فرصت استفاده کنند، با ایجاد کارگروه اقتصادی(صادراتی) باید اتحادیه های هر دو کشور را تحلیل کرد تا بتوانیم بهره لازم را از بازارهای این دو کشور ببریم.

کد خبر 1755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =