بازاریابی ضعیف؛ عامل شکست رقابت

کیفیت در صادرات حرف اول را نمی زند بلکه نسبت کیفیت به قیمت است که اهمیت دارد که متاسفانه این موضوع در کشور ما رعایت نمی شود

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: کیفیت نامطلوب کالاهای داخلی مانع از صادرات نمی شود مهمترین مشکل عدم بازاریابی مناسب در این زمینه است.

مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با اگزیم نیوز گفت: صادرکنندگان هم مانند بقیه اقشار جامعه در حال فعالیت هستند، اما فعالیتی بین المللی که باید با حساسیت های بیشتری پیگیری شود البته  مشکلاتی در این امر وجود دارد که بنا به رکود حاکم بر اقتصاد بر این بخش تحمیل شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه انتظار صادرکنندگان از دولت برای توسعه این حوزه در برنامه ششم چیست؟گفت: بکار بردن کلمه انتظار نا به جاست هر حوزه باید  فعالیت های خود را به گونه ای انجام دهد که انتظاری از سایر سازمان ها نداشته باشد، البته اگر این فعالیت ها با دخالت های دولتی مواجه نشود، متاسفانه دولت در همه حوزه های اقتصادی حضور پررنگ و دخالت هایی دارد که مانع از سامان بخشیدن و بهبودی آن بخش می شود، بارها تاکید شده که دولت با قانون های دست و پا گیر از تحرک و پویایی بخش های مختلف کم می کند، اما به نظر می رسد که دولت قصد کاهش دخالت ها را ندارد.

حریری افزود: حمایت های پی در پی از یک بخش باعث کم تحرکی و تبلی آن می شود، بنابراین نباید همیشه گفت حمایت های دولت یا مجلس و...باید همیشگی باشد، در هر بخش باید متخصصانی حضور داشته باشند تا بتوانند سود آوری های لازم و همچنین موفقیت هایی را برای آن حوزه کسب کنند نه اینکه بودجه ای را در اختیار قرار دهند اما در نهایت زیان عاید آنها شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین  با تاکید بر اینکه اقصاد با سه شرط از رکود خارج می شود، بیان کرد: رکودی که اقتصاد با آن همراه شده به دلیل مدیریت نامناسب بوده که باعث شده بود برخی سودجویان  زحمات مدیران باتجربه بخش های مختلف را برهم زند، اما با شفاف سازی، آزاد سازی و رقابتی کردن اقتصاد می توان این شرایط رکود را از بین برد از سوی دیگر فعالان باید متکی به زحمات خود باشند تا بتوانند ثمره دلخواه خود را کسب کنند.

وی با اشاره به اینکه کالاهای صادراتی اظهار کرد: متاسفانه ما تولیدی نداریم که قابل صادرات باشد، تولیدات ما قابل عرضه نیستند یعنی بازارهای خود را در دنیا پیدا نکرده اند، حتی اگر فرض کنیم که کالاهای ما عرضه های مناسبی دارند ضعف پیدا کردن نقش خود را در بازارهای بین المللی دارند.

حریر با تاکید بر اینکه استعدادهای زیادی در صنایع کوچک و خرد داریم، عنوان کرد: فعالان ما استعاداد های زیادی در تولیدات صنایع کوچک و خرد دارند اما بهره وری خوبی از آنها نمی شود چون برنامه ریزی صحیحی در این باره شکل نگرفته، یکی از ضعف های مدیران ما بها دادن به صنایع بزرگ و نادیده گرفتن صنایع کوچک است در صورتی که ظرفیت صادرات کالاهایی که در صنایع کوچک تولید می شود بیش از محصولات کلان است. به طور مثال می توانیم برنامه ریزی هایی در خصوص فرآوری مواد غذایی و پوشاک داشته باشیم اما مدتی است که این دو بخش نادیده گرفته شده اند.

وی ادامه داد: برخی تصمیمات و راهکار ها کاملا مقطعی هستند به طور مثال وام های در نظر گرفته شده یا جایزه های صادراتی که البته به طور کامل اجرا نمی شود،  راهکار هایی هستند که برای بازه زمانی کوتاه می توانند برخی مشکلات را حل کنند اما در ریشه مشکلات را از بین نمی برند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین تغییرات بنیان تولید را یکی از الزامات دانست و بیان کرد: اقتصاد ما به خصوص در بخش تولید نیازمند یک تغییر بنیادی است، در حال حاضر تولیدات ما به سمتی پیش رفته که با داشتن نیری انسانی، انرژی و مکان های مناسب با حداقل قیمت، گران تر از چیزی می شود که برآورد شده است، در صورتی که در دیگر کشورها چنین امکاناتی برای تولید کنندگان نیست و هزینه های زیادی بابت این موضوع باید بدهند و در نهایت کالایی با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب به متقاضی می دهند، این تفاوت ها باعث می شود تا روالی که هم اکنون طی می شود در این مسیر زیر سوال برد. بهتر است بگوییم بهانه های مختلفی برای برطرف نکردن عیب ها داریم.

حریری با اشاره به اینکه در صادرات کیفیت حرف اول را نمی زند، خاطرنشان کرد: کیفیت در صادرات حرف اول را نمی زند بلکه نسبت کیفیت به قیمت است که اهمیت دارد که متاسفانه این موضوع در کشور ما رعایت نمی شود، کالاهای با کیفیت نه چندان مناسب می توانند بازارهای خود را پیدا کنند و متقاضیان خود را داشته باشند، مانند کشور چین که کالاهایی باچندین کیفیت تولید می کند و بنا به درخواست مشتری در بازارهای جهانی حضور پیدا میکند، مشکل اصلی که پیش روی ماست عدم توازن مراحل تولید و بازاریابی نامناسب است.

کد خبر 1756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =