ضعف دولت در مالیات ستانی عادلانه

آن چه در این برهه زمانی در خصوص مالیات ستانی باید مورد توجه قرار گیرد آن است که بخش های تولیدی که صادرکننده نیز می باشند را باید از پرداخت مالیات معاف کرد 

سید رضی حاجی آقا میری رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران در خصوص چالش های موجود در نحوه اخذ مالیات ستانی دولت از بخش های تولیدی به اگزیم نیوز گفت: وزارت دارایی برای اخذ مالیات از تولید کنندگان مکانیزمی را تعریف کرده است و مالیات ستانی از بخش تولیدی براساس اظهارنامه مالیاتی است که به وزارت دارایی ارسال می شود این مکانیزم روشی مرسوم در دنیا است و هیچ راه دیگری برای احراز سود تولیدی وجود ندارد، لذا نمی توان بر نحوه مالیات ستانی دولت ایرادی گرفت. اما سوالی که در اینجا مطرح است آن است که آیا باید از تولید کننده مالیات دریافت کرد یا خیر؟ به نظر بنده اگر بخواهیم تولید را از مالیات معاف کنیم به پیامد آن باید از بخش های دیگر نیز مالیات گرفته نشود که امکان پذیر نخواهد بود.

وی توضیح داد: آنچه به نظر من در این برهه زمانی در خصوص مالیات ستانی باید مورد توجه قرار گیرد آن است که بخش های تولیدی که صادرکننده نیز می باشند را باید از پرداخت مالیات معاف کرد و یا اینکه این بخش ها یا بنگاه ها  شامل تخفیفات مالیاتی شوند. وزارت دارایی باید از طریق مسیر قانونی در مجلس و با کمک و مشورت بخش تولید اتاق بازرگانی و بخش خصوصی قانونی را تصویب نماید که به مصوب  آن از رشته فعالیت های تولیدی که تولیدات آن ها جنبه صادراتی داشته و نیز به دلایل خاصی نیاز به حمایت دارند مالیات کمتری گرفته شود و یا شامل تخفیفات مالیاتی شوند.

آقا میری خاطر نشان کرد: مالیات ستانی از بخش های تولیدی که تولیدات آن ها جنبه صادراتی دارد می تواند بر قیمت تمام شده محصولات آن ها اثر گذار باشد و افزایش قیمت تمام شده این محصولات قدرت رقابت با کالاهای دیگر در عرصه جهانی را از کالاهای ایرانی میگیرد که می تواند به فاکتوری ضد صادرات تبدیل شود. این عضو هییت نمایندگان اتاق تهران در خصوص قانون معافیت مالیاتی صادرات گفت: در خصوص این قانون وزارت دارایی ملاحظاتی دارد که قابل قبول است و باید به آن ها توجه شود. همچنین  تدابیری نیز اندیشیده شده است که می تواند به بهبود این قانون کمک کند. توجه به این نکته نیز ضروری است که ما نباید همه جیز را با کشورهای خارجی مقایسه کنیم ملاحظاتی در کشور ما وجود دارد که مستثنی از کشور های خارجی است. لذا باید در خصوص اصلاح این قانون با وزارت دارایی همکاری و همراهی شود.

کد خبر 1758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =