چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در  سال ۲۰۱۶

همان‌طور که هر فرد پیش‌بینی‌کننده‌ای می‌داند، حقه پیش‌بینی‌ کردن آن  است که تا حد ممکن از پیش‌بینی جزییات پرهیز شود. تلاش برای پیشگویی کردن در مورد اینکه دقیقا چه شرکت‌هایی در طول یک سال برنده یا بازنده خواهند بود، کاملا اشتباه است.

چه کسی می‌توانست حدس بزند شرکت‌های بزرگ و معروفی همچون فولکس‌واگن، رولز رویس، گلنکور و بانک استاندارد چارترد هر یک بیش از 40 درصد ارزش بازار خود را در طول سال 2015 از دست می‌دهند؟ و یا شرکت‌هایی مانند اکسپدیا، استارباکس و اسمیت اند وسون بهترین عملکرد را در این سال خواهند داشت؟ با این حال، مدرسه کسب‌وکار لندن (LBS) با اطلاعات موجود پیش‌بینی‌هایی کلی در مورد وضعیت اقتصاد، کسب‌وکار و مدیریت دنیا در سال 2016 ارائه کرده است.  

اقتصاد دنیا در 2016 همچنان می‌لنگد

اقتصاد جهانی در سال 2016 همچنان رشد کندی خواهد داشت، در حالی که رشد اقتصادی در برخی کشورها، رکود برخی دیگر را متعادل خواهد کرد.

دلایل کندی رونق اقتصادی پس از بحران مالی جهانی اخیر مشخص است، اما علاوه بر آنها فاکتورهای سیاسی و اجتماعی قابل توجهی نیز مطرح شده‌اند. تهدید تروریزم، نگرانی در مورد مهاجرت‌های گسترده از کشورهای جنگ‌زده، مسائل مربوط به امنیت سایبری و داده‌های خصوصی، همگی باعث می‌شوند احزاب راست‌گرا خواستار حمایت از تولید داخلی باشند و احزاب چپ‌گرا خواهان اعمال کنترل دولتی بیشتر شوند که هر دو این اقدامات مانع جریان آزاد تجارت کالا، خدمات و ایده‌ها در سراسر دنیا می‌شود و جلوی رشد اقتصادی را می‌گیرد. در واقع دنیا در حال بازگشت به سوی منزوی‌سازی و حفاظت از منافع ملی است. 

چه اتفاقی برای بخش‌های اصلی اقتصاد خواهد افتاد؟

بخش‌ منابع شامل نفت، گاز، فلزات و معدن در سال 2015 تقریبا با سقوط بی‌سابقه قیمت کالاهای اساسی مواجه بود. اینها همه عواقب رکود اقتصادی هستند. در سال 2016 اثرات غیرمستقیم این موضوع برای بخش معدن، عرضه‌کنندگان این صنایع و سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف و منابع جایگزین انرژی بسیار گسترده خواهد بود.

نقاط روشن سرمایه‌گذاری

2015 سال توافق‌های بزرگ بود و می‌توان همین انتظار را در سال 2016 نیز داشت. در این سال می‌توانیم شاهد تملک‌های بیشتر در عرضه بهداشت و سلامت و بخش‌های کالاهای مصرفی و تکنولوژی باشیم. 

اثرات تجاری اینترنت نیز به طور فزاینده‌ای ظرف پانزده سال گذشته تصریح شده است. در سال 2016 همچنان سرمایه مالی زیادی به بازی‌های موبایل، تراکم ویدئویی و دیگر پیشنهادهای بیشمار در رابطه با گوشی‌های هوشمند مطرح خواهد شد. درست است که مبالغ زیادی در این میاه به هدر می‌رود، اما این موضوع بازیگران بزرگ این عرصه، استارت‌آ‌پ‌ها و سرمایه‌گذاران را از ریسک کردن بازنمی‌دارد. 

ماهیت متغیر محیط کار

بسیاری از شرکت‌ها از مدل‌های انعطاف‌پذیر در محیط کار استقبال می‌کنند و سعی می‌کنند فضاهای کاری غیرسنتی را تجربه کنند. فرضیات قدیمی در مورد شرکت‌ها این روزها به چالش کشیده شده و در سال 2016 تحولاتی بیشتری را در ماهیت محیط کار شاهد خواهیم بود.

جنبش «داده‌های بزرگ» همچنان مورد توجه فراوان خواهد بود. این یعنی مهار کردن حجم انبوه اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنید؛ چه مربوط به دیدگاه‌های جدید در رابطه با رفتار مشتری باشد و چ     ه پیگیری عناصری در زنجیره عرضه. در سال 2016 پیشرفت‌های زیادی در این حوزه ایجاد خواهد شد. البته این موضوع واکنش‌هایی هم به همراه دارد، چون تاکید فراوان بر اطلاعات به رخوت تحلیل‌ها، تصمیم‌گیری بی‌حاصل و از بین رفتن تمایز رقابتی منجر می‌شود.

کد خبر 1764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =