بازگشت محتاطانه تجار ایرانی به بازارهای جهانی

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به تجارب تلخی که در زمینه صادرات داشته ایم، باید برای بازگشت به جایگاه های قبل محتاطانه تر وارد عمل شویم

مهدی شریفی نیک نفس، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با اگزیم نیوز گفت: دستورالعمل هایی که برای دور زدن تحریم ها درنظر گرفته شده بود قطعا پس از اجرای برجام هیچ کارایی ندارد چرا که برای توسعه تجارت های بین الملی  باید شفافیت های معاملاتی رعایت شود.

وی ادامه داد: برای ایجاد ارتباط و اعتماد متقابل با سایر کشور ها باید شفایفت های بین المللی در معاملات باشد، به همین منظور باید بازنگری در برخی دستورالعمل ها شود، البته این بازنگری ها به این معنا نیست که همه قوانین مربوط به دور زدن تحریم ها غیر قابل رعایت یا استفاده است، در برخی موارد هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید این قوانین در راس کار قرار گیرد.

این عضو اتاق تهران بیان کرد: در کل باید فضای اقتصادی را متناسب با فضای اقتصاد بین الملل پیش بریم تا شرکت های دیگر کشورها هیچ مشکل و نگرانی برای حضور و سرمایه گذاری در کشورمان نداشته باشند.

شریفی با تاکید بر اینکه خط قرمزهای صادرات کالا باید بیش از پیش شود، افزود: با توجه به تجارب تلخی  که طی چند سال اخیر در زمینه صادرات داشته ایم، هم اکنون باید خطوط قرمز صادرات چند برابر شود تا هر شرکتی با کالاهای نامرغوب وارد عرصه بین المللی نشود. صادرات کالاهای غیر نفتی به معنی معرفی یک کشور در میدان رقابت بین المللی است به همین منظور نباید هر شرکتی با هر نوع کالا و کیفیت پایین وارد بازار های بین الملل شود.

وی گفت: شرکت هایی که کالاهای مرغوبی دارند هم برای صادارت کالاهای خود باید برند سازی، شبکه سازی شوند از سوی دیگر پس از کسب استاندارد های ملی باید بازارهای مورد نظر خود را شناسایی کنند تا برای معرفی نام کشور در آن زمینه با شکست رو به رو نشوند، چند سال گذشته آسیای میانه بازارهای مورد نظر کالاهای ایرانی بود که بنابه اعمال تحریم ها هر کدام از آنها را از دست دادیم  اما در حال حاضر باید برای بازگشت به جایگاه های قبل محتاطانه تر وارد عمل شویم.

این عضو اتاق ادامه داد: در کنار این موضوعات خود دولت باید کالاهای صادراتی را زیر ذره بین قرار دهد تا مبادا کالاهای نامرغوب برخی شرکت ها بازار کالاهای ایرانی را با مشکل همراه سازد.

شریفی در پایان با اشاره به نقش اتاق بازرگانی در این زمینه خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی به عنوان بازوی دولت در امور بازرگانی درصدد است تا دست دلالانی که در این زمینه سواستفاده می‌کنند را کوتاه کند، اما این موضوع زمان بر و نیازمند همکاری دولت است.

کد خبر 1780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =