نیاز به برنامه ریزی تجاری در حوزه کشاورزی

که ما باید بتوانیم پتانسیل صادراتی کشورهای همسایه را شناسایی کرده و در همان راستا سرمایه گذاری کنیم

کاوه زرگران عضو کمیسون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در خصوص کالاهای کشاورزی تولیدی در داخل کشور که قابلیت صادرات به سایر کشورها را دارند به اگزیم نیوز گفت: کشور ما نعمت های خدادای فراوانی دارد اما در این میان محصولاتی در کشور تولید می شوند که تنها محصول ایرانی هستند و این محصولات یکی از مزیت های کشور برای صادرات در حوزه کشاورزی است که شامل محصولاتی مانند زعفران، پسته و تا حدودی خرما می شوند.

 وی ادامه داد: آنچه در این میان حائز اهمیت است، آن است که ما باید بتوانیم پتانسیل صادراتی کشورهای همسایه را شناسایی کرده و در همان راستا سرمایه گذاری کنیم. به عنوان مثال در میان صنایع تبدیلی می توان به آرد اشاره کرد. چیزی حدود 23 درصد از واردات آرد دنیا مربوط به کشوهای افغانستان، عراق و ازبکستان است که کشورهای همسایه ما بشمار می روند. کشور ترکیه در صادرات آرد به این کشورها توانسته است بخوبی عمل کند بطوریکه سالانه 2 میلیون تن آرد تنها به کشور عراق صادر کرده و سهم بالایی از بازار عراق را به خود اختصاص داده است این در حالی است که در ایران کارخانجات آرد سازی ما تنها با 50 درصد از ظرفیت خود فعالیت می کنند.

زرگران افزود: این نقص در مورد کالاهای خام کشاورزی تولیدی در داخل نیز برقرار است به عنوان نمونه روسیه سالانه 6 میلیارد دلار محصولات خام کشاورزی وارد می کند و مرزهای کشور روسیه نیز به روی کالاهای ایرانی باز است اما متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم با شرایط و تعرفه های گمرکی کشور روسیه همسو شویم و مزیت های لازم را از آن ها کسب کنیم، این نقیصه در حوزه صادرات به این موضوع مرتبط است  که کشور ما صادرات محور نبوده و برنامه ریزی و جهت گیری­های درستی در خصوص صادرات کالاهای کشاورزی در کشور ما وجود ندارد.

این نماینده اتاق تهران گفت: عمده صادرات کشور ما در حوزه صنایع تبدیلی شامل صنایع لبنی، شکلات، زعفران و صنایع کنسرو سازی است، اما کشور ما این پتانسیل را داراست که بسته به نیاز کشورهای مختلف کالاهای خود را به این کشورها صادر کند لذا باید با شناسایی پتانسیل های موجود در کشور صادرات این نوع محصولات کشاورزی را افزایش دهیم. درخصوص حوزه صنایع غذایی ما پتانسیل های لازم را برای صادرات رب گوجه فرنگی به کشور روسیه داریم. کشمش و انگور خشک نیز از دیگر محصولات ایرانی است که قابلیت عرضه در بازارهای جهانی را داراست.

زرگران با اشاره به اینکه کشور ما نیاز به یک برنامه ریزی صادراتی دارد توضیح داد مشکل اصلی صادر کنندگان محصولات کشاورزی بحث یارانه صادراتی است. وی ادامه داد در کشور ما برای حمایت و تشویق صادرکننده، مشوق هایی مانند جایزه صادراتی وجو داشت که این مشوق ها نیز ملغی شده است در صورتیکه وجود اینگونه مشوق های صادراتی سبب می شود قیمت تمام شده کالای ایرانی کاهش یافته و قدرت رقابت با کالاهای جهانی را پیدا کنند. وی در پایان صحبت های خود پیشنهاد داد تا با شناسایی پتانسیل های موجود در کشورهای همسایه زمینه تجارت در این کشورها را افزایش داده و با انطباق کیفیت و استاندارد کالاهای خود با سطح جهانی صادرات خود را هدفمند نماییم.

کد خبر 1800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =