کالاهای صادراتی ما کیفیت و استاندارد جهانی را ندارند

دلیل آنکه صنعتگران و برندهای معتبر در دنیا حرفی برای گفتن دارند آن است که به مشتری مداری توجه خاصی دارند

ناصر عاشوری قلعه رودخانی نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی در خصوص این پرسش که چه مشکلاتی بر سر راه تولید و بازاریابی کشور ما برای ورود به بازارهای جهانی وجود دارد، گفت: کشور ما کشور بزرگی است و منابع طبیعی بسیار غنی دارد. علاوه بر نفت، معادن زیادی نیز داریم که در آن ها سرمایه گذاری نکردیم و عادت به خام فروشی کردیم.

وی ادامه داد: چون اقتصاد کشور ما بر پایه نفت است، منابع معدنی را خام فروشی می کنیم. کشور ما دارای خاک های ارزشمند، سنگ و مواد معدنی بسیاری است که می توانیم آن ها صادر کنیم اما به دلیل آنکه تکنولوژی تبدیل این مواد اولیه به کالاهای نهایی را نداریم مجبور به خام فروشی هستیم. حال با توجه به رفع تحریم ها این امکان بوجود آمده است که بتوانیم از تجارب دنیا در این زمینه استفاده نماییم و با شرکت ها و صنایعی که در این حوزه پیشرفته اند بصورت مشترک کنسرسیوم تشکیل دهیم مواد اولیه را ما در اختیار آن ها قرار دهیم و تکنولوژی و ماشین آلات را آن ها به کشور ما وارد کنند و در نهایت نیز هر کشور به اندازه سهم خودش از سود این منابع استفاده نماید. در اینصورت علاوه بر آنکه تکنولوژی های جدید را وارد کشور می کنیم ارزش افزوده نیز ایجاد کرده ایم. به جای آنکه کالا را مثلا 100 دلار بفروشیم 500 دلار می فروشیم.

نماینده مردم فومن و شفت تاکید کرد با ایجاد این سرمایه گذاری مشترک نه تنها کیفیت کالاهای تولید در داخل بیشتر می شود بلکه بحث تحریم­ها نیز در این میان گم می شود چرا که منافع ما با منافع دیگر کشورها گره خورده است و آن ها نمی توانند ما را تحریم کنند.

عاشوری قلعه رودخانی افزود علاوه بر مواد معدنی در بخش کشاورزی نیز کیفیت کالاهای ما پایین است. یه عنوان مثال در خصوص میوه­های سر درختی که ایران صادر می کند چیدمان و بسته بندی خوبی نداریم برای همین است که کشوری مانند عراق سیب های صادراتی ایران را به دلیل آنکه سایز و بسته بندی مناسبی نداشتند بازگردانده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کشور ما هم به لحاظ داشتن مزیت و هم به لحاظ بحث آمایش سرزمین می تواند در حوزه مواد غذایی با کشورهای همسایه وارد تجارت شود.ما می توانیم مواد غذایی ارگانیک و سبز تولید کنیم و با توجه به بازاری که در کشورهای همسایه برای این محصولات وجود دارد آن ها را با قیمت خوب بفروش برسانیم . وی با انتقاد از اینکه تجار ما مشتری مداری را بلد نیستند بیان داشت دلیل آنکه صنعتگران و برندهای معتبر در دنیا حرفی برای گفتن دارند آن است که به مشتری مداری توجه خاصی دارند اگر کالای آن ها در هر کجای دنیا دارای عیب یا نقصی باشد آنرا جمع آوری کرده تا رضایت خاطر مشتری خود را جلب کنند.

این نماینده مجلس افزود: سازمان توسعه تجارت و اتاق اصناف باید آموزش های لازم را به تجار ایرانی بدهند تا منافع ملی و آبروی کشور را بر منافع و سود شخصی خود برتری دهند. ما تجربه طولانی در حوزه تجارت داریم اما به دلیل عدم آموزش و نیز عدم رعایت استانداردهای جهانی به طور روزمره تجارت می کنیم که در صورت رعایت این قوانین می توانیم در عرصه های جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

کد خبر 1804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =