ایران بعد از لغو تحریم‌ها عضو سازمان شانگهای می‌شود

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای گفت، این سازمان درخواست ایران برای عضویت کامل در این سازمان را پس از لغو تحریم های سازمان ملل علیه این کشور بررسی خواهد کرد

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از پایگاه خبری اسپوتنیک نیوز، دمیتری مزنتسف، دبیر کل سازمان همکاری شانگهای گفت، این سازمان درخواست ایران برای عضویت کامل در این سازمان را پس از لغو تحریم های سازمان ملل علیه این کشور بررسی خواهد کرد.
در ماه جولای ایران و قدرت های جهانی توافقی تاریخی امضا کردند که بر اساس آن برنامه هسته ای ایران محدود می شود و در مقابل تحریم های آمریکا اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه این کشور برداشته خواهد شد.
مزتسف، گفت: «شرایطی که بر اساس آن کشور تحت تحریم شورای امنیت سازمان ملل نمی تواند وضعیت عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای را به دست بیاورد، در مرحله نخست تشکیل این سازمان تعیین شده است. این سازمان برای ایران در تکمیل کارهای مرتبط با برنامه هسته ای اش جهت اجرای هر چه سریعتر رویه حقوقی لغو تحریم ها آرزوی موفقیت می کند. من معتقدم پس از این مرحله، سازمان به صورت فوری به درخواست ایران برای عضویت کامل برخواهد گشت.»
رئیس سازمان شانگهای همچنین خاطر نشان کرد که همکاری با تهران به ویژه در طی 2 تا 3 سال اخیر، و علاقمندی ابراز شده توسط طرف ایرانی «مبنای لازم برای ایجاد کیفیت و عمق جدیدی از همکاری های این کشور با اتحادیه» را فراهم کرده است.
مزنتسف افزود، به علاوه، بر اساس تصمیم روسای دولت های عضو سازمان همکاری شانگهای که در دوره ریاست روسیه اتخاذ شد، هند و پاکستان به زودی به عضویت سازمان در خواهند آمد.
سازمان همکاری شانگهای یک اتحاد سیاسی، اقتصادی و نظامی متشکل از کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان است. درخواست های پاکستان و هند برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای در ماه جولای مورد موافقت قرار گرفت، این کشورها پس از تکمیل برخی فرآیندهای مشخص به صورت رسمی به عضویت سازمان در خواهند آمد.
کد خبر 1812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =