افزایش ۵۰ درصدی واردات از بنادر کشور

آمار سازمان بنادر و دریانوردی حاکی از آن است که تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور از ابتدای امسال تا پایان آذرماه نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، ۱۰.۶ درصد کاهش یافت، در این مدت واردات ۵۰.۸ درصد رشد داشته است

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم به نقل از مارین تایمز، از نخستین ماه امسال ،هر ماه مقداری از قد شاخص‎های عملیات بندری در مقایسه با سال گذشته کاسته کاسته شده است موضوعی که برخی علت مهم آن را همچون گذشته، تحریم‎ها  می‎دانند.

بر اساس آمارهای سازمان بنادر و دریانوردی ،تخلیه و بارگیری نفتی و غیرنفتی در بنادر ایران در 9 ماهه امسال با کاهش بیش از 11.5 میلیون تن نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل به 97 میلیون و 609 هزار و 517 تن رسیده است. طبق این آمار تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی کاهش اما تخلیه و بارگیری مواد نفتی اندکی افزایش داشته است.

بر اساس آمار سازمان بنادر ودریانوردی، تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در 9 ماهه امسال با کاهش بیش از 12 میلیون تن به 63 میلیون و 699 هزار و 446 تن رسید و 16 درصد کاهش عملکرد را نسبت به مدت زمان سال گذشته داشت. از 12 میلیون تن کاهشی که در این حوزه ثبت شده است بیش از هفت میلیون تن آن به عملیات تخلیه و حدود پنج میلیون تن آن به بارگیری مربوط می‎شود.

تخلیه کالاهای غیرنفتی در 9 ماهه امسال 18.8 درصد و بارگیری کالاهای غیرنفتی 13.1 درصد کاهش داشته است. همچنین واردات و صادرات این کالاها نیز کاهشی بوده است به صورتی که واردات با ریزش نزدیک به پنج میلیون تنی و صادرات با ریزش بیش از سه میلیوت تنی به سقوط 15.8 درصد و 11 درصد رسیدند.

تزانریت کالاهای غیرنفتی نیز نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 25 درصد کاهش را ثبت کرده است.

به این ترتیب در آماری که سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده است شاخص‎های تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در بنادر نزولی بوده است.

در همین حال، تخلیه و بارگیری مواد نفتی که از ماه گذشته یعنی بازه زمانی هشت ماهه امسال روند بهبود در پیش گرفته و با افزایش 1.3 درصدی مواجه بود در این ماه نیز این مسیر را ادامه داده و 1.7 درصد افزایش یافته است که این آمار را مرهون افزایش 13.3 درصدی بارگیری و متاثر از کاهش 9.5 درصدی تخلیه است.

بر این اساس تخلیه و بارگیری مواد نفتی در 9 ماهه امسال به 33 میلیون و 910 هزار 71 تن رسید که 15.3 میلیون تن از آن سهم تخلیه و 18.5 میلیون تن دیگر سهم بارگیری بوده است.

اما واردات و صادرات مواد نفتی در مدت زمان 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته هر دو صعودی بوده است به گونه‎ای که واردات با افزایش 50.8 درصدی به یک میلیون و 850 هزار و 506 تن و صادرات با افزایش 28.6 درصدی به 10 میلیون و 471 هزار و 314 تن رسیده است.

ترانزیت مواد نفتی هم  افزایش داشته به صورتی که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با افزیش اندک 2.2 درصدی مواجه بوده است.

همچنین در این مدت زمان هفت هزار و 235 فروند شناور بالای هزار تن وارد بنادر شده است که نسبت به سال گذشته 2.8 درصد افزیش داشته است اما 18 هزار و 724 فروند شناور زیر هزار تن به بنادر وارد شدند که 13.8 درصد کاهش داشته است.

کد خبر 1818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =