خروج از نفت با توسعه توان صادراتی

مسوولان استانی و کشوری و فعالان حوزه صادراتی در همایش تقدیر از صادرکنندگان موفق استان البرز بر ضرورت عبور از ریسک های صادراتی برای جایگزینی صادرات غیرنفتی به جای نفت تأکید کردند

به گزارش اگزیم نیوز در همایشی که با حضور مسوولین استان البرز، مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات، معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت، مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران، استاندار البرز و جمعی از صادرکنندگان این استان برگزار شد از 19 صادرکننده نمونه و برتر استان  تقدیر به عمل آمد.

در این همایش دکتر ایرج موفق رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز با بیان اینکه حدود 3500 واحد تولیدی و 2700 مجوز سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن در استان البرز وجود دارد توضیح داد حدود 5 درصد از اصناف کشور متعلق به این استان هستند و این استان حدود 100 برند ملی دارد. آمار صادرات 8 ماهه البرز 50 میلیون دلار است در حالیکه آمارهای واحدهای تولیدی 150 میلیون دلار است که نشان از نقص اطلاعات در حوزه تولید دارد. لذا برای برنامه ریزی صحیح در این حوزه نیاز به اصلاح و بروز رسانی آمارهای تولیدی داریم.

سید کمال سید علی مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران نیز با بیان این نکته که تراز تجاری به غیر نفت کشور در 8 ماهه سال جاری مثبت بوده است گفت: صادرات علاوه بر افزایش اشتغال، بهره وری و رقابت پذیری سبب می شود که اتکای کشور به درآمدهای ارزی حاصل از نفت کاهش یابد. امروز در کشور توانسته ایم حتی با کاهش قیمت نفت از درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی بیش از 70 درصد از واردات کشور را نیز تامین کنیم.

وی ادامه داد: صادرکنندگان علاوه بر تامین مالی نیاز به پوشش صادرات و نیز ریسک صادراتی دارند که در این خصوص صندوق ضمانت صادرات انواع بیمه ها و ضمانت ها را ارایه می دهد. همچنین صندوق کارمزد ضمانت ها را کاهش داده است و در حال حاضر هزینه های بیمه نامه صندوق به زیر یک درصد رسیده است که هم ریسک پرداخت و هم ریسک سیاسی را پوشش می دهد. ارایه این تسهیلات تنها در جهت افزایش صادرات غیرنفتی و حمایت از صادرکنندگان است تا وجود انواع ریسک  نتواند صادرکنندگان ما را مجبور به خروج از بازارهایی که وارد شده اند نماید.

در این همایش محمدرضا مودودی مشاور وزیر و معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت نیز با بیان اینکه برداشته شدن تحریم ها به معنای آن نیست که همه مشکلات تولید و صادرات ما حل خواهد شد بیان کرد: صادرات کشور در سال 83 که تحریم ها به طور جدی شروع شد حدود 10.5 میلیارد دلار بود و در سال 93 این رقم به 50 میلیارد دلار رسید که شاید نشان از عدم اثرگذاری تحریم ها بر صادرات کشور بوده است. اما توجه با این نکته نیز ضروری است که تحریم ها سبب شد ما ناگزیر به سمت صادرات کالاها با ارزش افزوده پایین و مواد خام حرکت کنیم.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد بعد از بحران جهانی سال 2009 تراز تولید و تجارت هم سنگ شد و با افزایش موجودی انبارهای تولیدی نگاه ها به سمت کشورهای جنوبی و کمتر توسعه یافته بعنوان بازارهای نوظهور معطوف شده است. در این وضعیت می توان گفت قیمت، کیفیت و  تحقیق و توسعه شرایط لازم برای گسترش صادرات اند ولی شرط کافی نمی باشند. تحریم ها سبب شد ما از آموزه های علمی و جهانی شدن دور بمانیم. سوال اصلی در این برهه زمانی آن است که با برداشته شدن تحریم ها تولیدات ما توان رقابت دارند یا خیر؟ الگوی حمایت ما از صادرکنندگان چگونه باشد از همه آن ها حمایت کنیم یا از صادرکنندگانی حمایت کنیم که بیشترین صادرات را دارند؟ لذا برای پایداری صادرات در کشور نیاز داریم به سوالات فوق به صورت علمی پاسخ دهیم و نیز نگاهی توسعه گرایانه به موضوع صادرات داشته باشیم.

 

کد خبر 1825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =