بی توجهی به تقویت بخش خصوصی از ضعف های اساسی اقتصادهای متکی به نفت

خسروتاج: اقتصادهای متکی به نفت با مشکل عدم توجه به بخش خصوصی روبرو هستند. نتیجه اینگونه اقتصادها عدم توانایی و پختگی بخش خصوصی برای حضور در بازارهای جهانی، پایین بودن نوآوری و تحقیق و توسعه است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اقتصادهای متکی به نفت با مشکل عدم توجه به بخش خصوصی روبرو  هستند. نتیجه اینگونه اقتصادها عدم توانایی و پختگی بخش خصوصی برای حضور در بازارهای جهانی، پایین بودن نوآوری و تحقیق و توسعه است.

به گزارش اگزیم نیوز مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان البرز گفت: اقتصادهای متکی به نفت با مشکل عدم توجه به بخش خصوصی و ظرفیت های نهفته در این بخش روبرو هستند. این یک واقعیت است که مسوولین در این کشورها تنها در شرایطی به صادرات غیرنفتی و تقویت ظرفیت های آن توجه می کنند که با مشکل درآمدهای نفتی روبرو باشند. ولی اگر هدف اصلی ما تحول و حرکت بنیان های داخلی اقتصاد باشد بایستی اتکای اقتصاد را به نفت کم کنیم و توجه مان را به سایر ظرفیت های اقتصاد متمرکز کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: علم اقتصاد در شکل سنتی آن علم تصمیم گیری در شرایط کمیابی است این در حالی است که اقتصاد دانش بنیان علم تصمیم گیری در شرایط فراوانی است. اقتصاد دانش بنیان بکارگیری علم و دانش در نظام تصمیم گیری است. در علم اقتصاد دانش بنیان صنعتگران و تصمیم گیران اقتصادی باید از بین گزینه های مختلف بهترین را انتخاب کنند. لذا در زمان کاهش درآمدهای نفتی اگر بخواهیم در راستای اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم باید برای کسب درآمد بیشتر به هر میزان که می توانیم سهم علم و دانش را در تولید محصولاتمان افزایش دهیم یعنی اقتصاد به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر سوق دهیم.

خسروتاج افزود : دغدغه ما در این ایام که کشورهای اروپایی برای ورود به بازارهای ایران تلاش می کنند آن است که مبادا شرکت ها و بخش خصوصی در قراردادهایشان به دنبال یک مجموع خرید انبوه بروند. اگر به دنبال ورود تکنولوژی هستند نیازهای داخلی در نظر گرفته شود و یا اگر به دنبال همکاری برای سرمایه گذاری های مشترک هستند تمایل به انعقاد سرمایه گذاری هایی داشته باشند که بتواند ظرفیت تولید داخل را افزایش دهد یا به عبارتی بنگاه ها منافع بنگاهی خود را در راستای منافع ملی هماهنگ نمایند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه منافع بنگاهی لازمه حرکت بنگاه ها در هر فعالیت اقتصادی است گفت: ما به دنبال آن نیستیم که بخش خصوصی در مذاکرات از منافع خود چشم پوشی کند بلکه از آن ها می خواهیم تا به دنبال ایجاد ثروت در قالب ظرفیت های فکری و انسانی باشند. یکی از ضعف های اساسی در اقتصادهای متکی به نفت بی توجهی به تقویت بخش خصوصی بدلیل وابستگی زیاد به نفت است لذا در این اقتصادها شاهد بنگاه هایی هستیم که جز به بنگاه داری به دیگر مسایل بخصوص منافع ملی توجهی نداشته باشند. نتیجه اینگونه اقتصادها عدم توانایی و پختگی بخش خصوصی برای حضور در بازارهای جهانی، پایین بودن نوآوری و تحقیق و توسعه است.

کد خبر 1828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =