کاهش ۱۰.۵ و ۲۱ درصدی صادرات و واردات کشور

براساس گزارش عملکرد ماهانه تجاری ایران، در ۸ ماهه نخست سال جاری با کاهش صادرات و واردات روبرو بودیم با این وجود تراز تجاری کشور نسبت به مدت مشابه افزایش ۲۶۱ درصدی را نشان می دهد

براساس گزارش عملکرد ماهانه تجاری ایران، در 8 ماهه نخست سال جاری با کاهش صادرات و واردات روبرو بودیم با این وجود تراز تجاری کشور نسبت به مدت مشابه افزایش 261 درصدی را نشان می دهد.

به گزارش اگزیم نیوز دفتر برنامه ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گزارش عملکرد ماهانه تجاری ایران را طی هشت ماهه سال 94 ارائه کرده است. در این گزارش که توسط سازمان توسعه تجارت ایران  در 4 فصل صادرات، واردات، مبادلات و تراز تجاری و شاخص های تجاری تنظیم شده است وضعیت تجارت خارجی کشور در هشت ماه سال 1394 مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. براساس این آمار صادرات کالا و میعانات گازی و واردات کشور به ترتیب با 4 و 15 درصد از لحاظ وزن و 10.5 و 21 درصد از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه کاهش یافته است این در حالی است که صادرات کالا از لحاظ ارزشی با 4.3 درصد افزایش روبرو بوده است. صادرات کشور به 29632 میلیون دلار و واردات به 27307 میلیون دلار رسیده است. به این ترتیب تراز تجاری کشور ( با احتساب میعانات گازی) به 2325 میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 261 درصد تغییر داشته است.

پنج قلم عمده صادرات در مدت مورد بررسي شامل گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع  با ارزش صادراتی1269 میلیون دلار، پروپان با ارزش 1025 میلیون دلار، قیر نفت با ارزش 890 میلیون دلار، پلی اتیلن گرید فیلم به ارزش 721 میلیون دلار و محصولات از آهن یا فولاد به ارزش 662 میلیون دلار بوده است. عمده اقلام وارداتی کشور نیز در این مدت شامل ذرت دامی به ارزش928 میلیون دلار، دانه گندم بجز گندم دامی به ارزش 575 میلیون ریال، لوبیا سویا  به ارزش 542 میلیون ریال، کنجاله سویا به ارزش 478 میلیون دلار و برنج به مبلغ 470 میلیون دلار هستند.

چین عمده ترین کشور صادرکننده از و واردکننده کالا به ایران بوده است سهم این کشور از کل صادرات کشورمان4784 میلیون دلار و واردات از کشور فوق نیز 6797 میلیون دلار بوده است. درصد تغییرات صادرات  ایران به چین از منظر ارزشی نسبت به 8 ماهه سال 93، 25 درصد کاهش داشته است. در مدت مذکور تغییرات واردات کشور از 5 کشور اول وارداتی به جز سوسیس کاهش چشمگیری را نشان می دهد که در این میان واردات کشور از چین و امارات بعنوان دو کشور نخست وارداتی 14 و 34 درصد کاهش داشته است. ارزش واردات کالاهای واسطه ای، سرمایه ای و مصرفی نیز از کل واردات کشور به ترتیب 68.3، 18.6 و 13.1 میلیون دلار می باشد.

چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان به ترتیب مهمترین بازارهای هدف کالاهای ایرانی را تشکیل می دهند که 65 درصد از سهم کل صادرات کشور را نیز در این مدت به خود اختصاص داده اند. کشورهای چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه و سوییس نیز پنج کشور نخست وارداتی با سهم 67 درصد از کل واردات کشور می باشند.

بیشترین ارزش صادرات نیز به تفکیک بخش های اقتصادی متعلق به بخش صنعت با 37.1 درصد و بخش پتروشیمی با 34.9 درصد می باشد پس از آن ها نیز به ترتیب بخش های میعانات گازی، کشاورزی، معدن و فرش و صنایع دستی قرار دارد.

کد خبر 1830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =